Ja hoor, als 20 mailtjes heen en weer met de klantenservice van Ziggo nog niet genoeg was, dan hier maar de allerlaatste poging.
Omdat ik gewoon echt geen energie meer over heb en mijn vakantie te hebben verspeeld aan dit probleem, hierbij kort samengevat wat het probleem is.
Ping peaks is het probleem.
Heel inconsistant maar altijd aanwezig. Soms mega spikes urenlang om de 10-20 seconden. Soms om de minuut de grote spikes en kleinere om enkele seconden.
Datum waar alles nog oke was:
https://esportal.com/en/match/4454562 (02-06-2022)
Datum waarvan ik zeker weet dat het probleem al ontstaan was:
https://esportal.com/en/match/4465265 (05-06-2022)
Nu dus al ongeveer 4 weken last van, NOOIT eerder een probleem met ping gehad.
In de afgelopen 10 jaar met het spelen van games, waaronder vooral Counter-Strike Global Offensive (8-9 jaar).
Sinds enkele weken dus onstabiele ping met enorme peaks (Zie bijlage aub)
Nadat ik zelf het volgende al heb gedaan:
- Oude splitters en onzin bij de hoofdingang eindelijk vervangen door de bij de modem meegeleverde splitter van de connectbox
- Nieuwe CAT 5e LAN kabel getrokken die direct naar de connectbox gaat (en nogg een tijdelijke om beneden met de laptop te testen)
- Meerdere devices getest om te kijken of er een mogelijk virus was
- Connectbox gereset compleet naar fabrieksinstellingen
- Alle aan het netwerk verbonden apparaten compleet ontkoppelen van het netwerk. Behalve de PC waar CS:GO (en Dota 2 en Rocket League enz...) op gespeeld wordt,
en dan testen of de ping spikes er nog zijn. (na suggestie van monteur)
- Andere DNS server
Geen enkel effect gehad.
Afgelopen maandag eerste monteur langsgekomen, zag een ruis, hebben ze de enorm oude (geoxideerde) ondergrondse kabel naar mijn huis vervangen.
Geen effect gehad op mijn probleem, wel op de signaal sterkte.
Vanochtend de 2e monteur langsgekomen, heeft nog wat proberen te troubleshooten, ziet geen directe oorzaak van het probleem maar erkent dat die er zeker wel is/kan zijn.
Ookal vond hij het niet relevant (sorry voor het sarcasme) en ook geen goede meetstaf om CS:GO servers (verschillende in Europa, brutalCS, Esportal, FaceIt) en bijvoorbeeld google te pingen om het probleem daadwerkelijk waar te nemen, nee natuurlijk,
dat zijn natuurlijk niet precies de servers die je gebruikt tijdens het spelen..
Maar goed,
Samengevat geeft hij dus de schuld aan de verschillende games, verschillende CS:GO 128tick platformen en 100en verschillende servers in Europa. Ja ik denk dat zij opeens geen zin meer hadden om betaalde gebruikers goede servers meer te verlenen. Juist. Dus ik heb gewoon "pech"?
Vandaar deze laatste oproep.
Mocht iemand iets weten wat relevant is aan het feit dat er een maand geleden nog helemaal niets aan de hand was, en dat er in de tussentijd helemaal niks aan setup, netwerk, of software veranderd is, en hoe dit probleem toch kan zijn ontstaan,
Laat het met a.u.b weten. Want ik ben er klaar mee en ten einde raad. Laatste stap: overstappen naar KPN (leek bij mijn buren een stuk stabielere ping in algemeen opzicht).
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Mitch-
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De sagemcom is eventueel ook een optie als er als uw modem ook als router moet functioneren en u moet voorzien van WiFi.
MVG
Hi @Mitch-, @Paul is op dit moment even afwezig dus ik neem het over. Ik heb geprobeerd alle aspecten die tot nu toe in dit topic zijn besproken in kaart te brengen, maar vind het nog wat lastig welke vervolgstap je het liefst ziet gebeuren. Ik hink namelijk ook op twee gedachtes:
Paul heeft een nauwkeurige modemsessie gestart en ik zie daar wel wat piekjes in terug, maar in je laatste bericht geef je aan "Elke dag op elk moment van de dag speelt het probleem zich nog voor". Dan kunnen we wel gaan focussen op piekjes op een bepaalde dag, maar daar schieten we niet echt iets mee op. Ik zie namelijk (nog) niet iets wat structureel misgaat. Een ander type modem is een optie, zoals ook hierboven wordt gesuggereerd, hoewel ik eerlijk zal bekennen dat ik niet verwacht dat die deze specifieke ping spikes zomaar gaat oplossen. Dat is dan meer een hail mary.
Je geeft verder aan dat je op korte termijn tijdelijk gaat verhuizen. Dat lijkt me zoals je zelf ook al aangeeft, een uitstekende optie om één en ander te testen. De allersnelste manier om zaken uit te sluiten. Zullen we dit eerst afwachten?
Als @Mitch- gebruik maakt van een puma 6/7 chipset en aangeeft er constant last van te hebben dan zou dat toch wel verschil kunnen maken.
@Alex Ja prima, het probleem duurt nu toch al zo lang en heb me er maar bij neergelegd dat er geen uitgebreide aanpak wordt aangegaan na alle eigen inzet om het probleem zelf op te lossen / oorzaken uit te sluiten.
Over 2 weken gaan wij tijdelijk over naar het andere huis dus dan zal veel duidelijk worden, voor mij en misschien ook wel voor jullie.
Er ligt hier thuis ook nog een Ubee UBC1318 modum die we enkele maanden geleden hebben uitgeprobeerd maar zoals al eerder vermeld in dit topic gaf deze echt structurele problemen, waaronder eindeloze packet en het uitvallen van internet om de minuut. Misschien dat deze geleverde Ubee UBC1318 gewoon defect is, dat zou natuurlijk kunnen.
Als we over zijn in 2 weken zal ik weer een update plaatsen, want in de tussen tijd zal er toch niets veranderen en kan ik ook zelf er niets veranderen.
MVG
@Mitch- Zullen we dan nog even de vinger aan de pols houden? Eventueel is het Ubee modem wat je nog hebt liggen door ons administratief te activeren zodat je die weer kunt aansluiten.
@Paul @Alex Beste vrienden van Ziggo,
Ik heb slecht nieuws, ik denk dat het tijd wordt voor een grote aanpak.
We mochten een week eerder de tijdelijke woning in 2 deuren verder van huis.
En ja hoor, exact het zelfde ping probleem als bij mij thuis. Het verschil hier is wel dat zelfs met 450dl/45up snelheid van deze woning het probleem ook aanwezig is.
Nu na ondertussen bijna een maand of 5 het gekloot van mijn problemen moeten hebben ervaren, wordt het nu dan lijkt me ook echt tijd voor echte actie en/of volledige compensatie.
Mvg, Mitch
@Mitch- Wat ontzettend balen dat je nog steeds problemen constateert! Ik heb de kwestie en de data uit onze nauwkeurige signaalmeting even voorgelegd aan onze specialisten zodat bekeken kan worden welke vervolgstap hier wenselijk is. Zodra ik hier een terugkoppeling op heb hoor je het van me.
@Mitch- Even een tussentijdse terugkoppeling. Op dit moment wordt het probleem met de verbinding verder onderzocht door onze netwerkspecialisten. Zodra er meer bekend is laat ik het jou direct weten binnen dit topic.
@Mitch- Er is inmiddels een aanpassing verricht aan netwerkzijde. Wil je het modem eens herstarten en daarna testen wat jouw bevinden zijn? Ik kan je feedback dan direct delen met onze specialisten die hiermee bezig zijn.
@Paul Sorry voor deze late reactie,
ik heb het vorige week even enkele uren getest na het herstarten van de modem en helaas was het probleem er nog helemaal. Het blijft bizar, hoe is het toch mogelijk...
MAAR, tijdens het schrijven van dit bericht
toch even een pingplotter testje aangezet en die geeft op het moment wel iets positiefs aan:
Sinds het probleem heb ik nog niet zo'n relatief stabiel test resultaat gehad, alhoewel ik dit iets langer nog wil aan zien dan alleen nu. Ik hou je verder op de hoogte van de aankomende ervaringen.
Met vriendelijke groet
@Mitch- Dankjewel voor het delen van jouw bevindingen. Omdat hier nog niet helemaal uit blijkt dat alles naar wens werkt, stel ik voor dat we nog even de vinger aan de pols houden. We wachten je bevindingen v.d. komende dagen dan even af.
Aanvullend hierop: bij het uitlezen van het modem zie ik een modem uptime v. 12 dagen en 20 uur. Zie je kans het modem straks ook even te herstarten door het 30 seconden v.d. stroom te halen en daarna weer in te schakelen? Ik heb nu ook weer een nieuwe nauwkeurige meting lopen om de komende dagen jouw verbinding nauwkeurig te monitoren.
Noteer op het moment dat je problemen ervaart de data en tijdstippen en in het kort wat je precies merkt. We kunnen dit dan vergelijken met de data uit onze meting.
@Mitch- We zijn benieuwd wat jouw bevindingen zijn van de afgelopen dagen. Heb je nog eventuele storingsdata bijgehouden?
@Paul Helaas zijn de problemen nogsteeds niet helemaal verholpen.
Ik denk qua een gemiddelde dat de hoogste spikes nu wel kleiner zijn waardoor in games het effect minder voorkomend is.
Ik heb de afgelopen week de hele week tijd gehad om te testen en qua tijd maakt het probleem niet uit, het is even veel aanwezig op alle momenten van de dag (soms iets erger dan gemiddeld).
In Escape From Tarkov afgelopen tijd veel spikes van compleet disconnectie ervaren en de game geeft rechtsboven ook soms aan wanneer de ping omhoog schiet of de connectie dus wegvalt.
We hebben nu letterlijk van alles al geprobeerd in het afgelopen jaar heb ik het gevoel.. wat bizar is het toch.
Zo van het ene moment op het andere in Juli toen na meerdere keer onderhoud van Ziggo.
Mogelijk iets wat nog te maken kan hebben met de verbindingen wat mij is opgevallen:
Sinds ik het ping probleem heb hebben alle chromecast / en soms devices problemen om live dingen te streamen (twitch livestreams / tv kanalen van ziggo go / NBA tv). Terwijl zelfs met een basis pakket van 100 dl en 20 up dat als er 1 chromecast in het hele huis aan staat met een livestream, hij al alleen maar buffert op 360p en hoger. Leek mij niet relevant aan het ping probleem en daaron dus niet vermeld, maar qua download speed verbinding toch erg opvallend? Want een 1080p stream via een chromcast zal niet meer zijn dan 4mb/s toch?
Alles via mobiel getypt excuus voor mogelijk warrig verhaal, maar toch even een update dus hierbij.
Bedankt voor het meedenken nog steeds.
Hmm. Nou, @Mitch- ik ga eerlijk zijn; ik ben je signalen en de modemsessie ingedoken en zie zelf zo helemaal niets vreemds naar voren komen. Maar ik wil Paul hier ook echt nog even zijn licht over laten schijnen, omdat hij soms net even iets dieper dingen weet op te graven en hij natuurlijk ook eerder bij je bezig is geweest. Paul is momenteel van een paar vrije dagen aan het genieten en is er volgende week weer. Vind je het oké om deze even over het weekend heen te trekken?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.