1
Vraag
2
Reacties
Mitch-

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

PING PEAKS. Laatste poging voor hulp.

Ja hoor, als 20 mailtjes heen en weer met de klantenservice van Ziggo nog niet genoeg was, dan hier maar de allerlaatste poging.

Omdat ik gewoon echt geen energie meer over heb en mijn vakantie te hebben verspeeld aan dit probleem, hierbij kort samengevat wat het probleem is.

 

Ping peaks is het probleem.

Heel inconsistant maar altijd aanwezig. Soms mega spikes urenlang om de 10-20 seconden. Soms om de minuut de grote spikes en kleinere om enkele seconden.

 

Ping Peak 1.PNG

 

Datum waar alles nog oke was:
https://esportal.com/en/match/4454562 (02-06-2022)

Datum waarvan ik zeker weet dat het probleem al ontstaan was:
https://esportal.com/en/match/4465265 (05-06-2022)

 

Nu dus al ongeveer 4 weken last van, NOOIT eerder een probleem met ping gehad.
In de afgelopen 10 jaar met het spelen van games, waaronder vooral Counter-Strike Global Offensive (8-9 jaar).

Sinds enkele weken dus onstabiele ping met enorme peaks (Zie bijlage aub)

 

Nadat ik zelf het volgende al heb gedaan:
- Oude splitters en onzin bij de hoofdingang eindelijk vervangen door de bij de modem meegeleverde splitter van de connectbox
- Nieuwe CAT 5e LAN kabel getrokken die direct naar de connectbox gaat (en nogg een tijdelijke om beneden met de laptop te testen)
- Meerdere devices getest om te kijken of er een mogelijk virus was
- Connectbox gereset compleet naar fabrieksinstellingen
- Alle aan het netwerk verbonden apparaten compleet ontkoppelen van het netwerk. Behalve de PC waar CS:GO (en Dota 2 en Rocket League enz...) op gespeeld wordt,
en dan testen of de ping spikes er nog zijn. (na suggestie van monteur)
- Andere DNS server

 

Geen enkel effect gehad.

 

Afgelopen maandag eerste monteur langsgekomen, zag een ruis, hebben ze de enorm oude (geoxideerde) ondergrondse kabel naar mijn huis vervangen.


Geen effect gehad op mijn probleem, wel op de signaal sterkte.

 

Vanochtend de 2e monteur langsgekomen, heeft nog wat proberen te troubleshooten, ziet geen directe oorzaak van het probleem maar erkent dat die er zeker wel is/kan zijn.


Ookal vond hij het niet relevant (sorry voor het sarcasme) en ook geen goede meetstaf om CS:GO servers (verschillende in Europa, brutalCS, Esportal, FaceIt) en bijvoorbeeld google te pingen om het probleem daadwerkelijk waar te nemen, nee natuurlijk,
dat zijn natuurlijk niet precies de servers die je gebruikt tijdens het spelen..

 

Maar goed,

 

Samengevat geeft hij dus de schuld aan de verschillende games, verschillende CS:GO 128tick platformen en 100en verschillende servers in Europa. Ja ik denk dat zij opeens geen zin meer hadden om betaalde gebruikers goede servers meer te verlenen. Juist. Dus ik heb gewoon "pech"?

 

Vandaar deze laatste oproep.


Mocht iemand iets weten wat relevant is aan het feit dat er een maand geleden nog helemaal niets aan de hand was, en dat er in de tussentijd helemaal niks aan setup, netwerk, of software veranderd is, en hoe dit probleem toch kan zijn ontstaan,


Laat het met a.u.b weten. Want ik ben er klaar mee en ten einde raad. Laatste stap: overstappen naar KPN (leek bij mijn buren een stuk stabielere ping in algemeen opzicht).

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,
Mitch-

94 Reacties 94
Meldingen
Aan Uit
MR_CHIP

Level 19
  • 12974Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

misschien kan @tobiastheebe een mod inseinen ? 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34898Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17546Likes

Zojuist gedaan.

 


Zover ik zie in de connectbox instellingen staat IP-flood detectie aan

tobiastheebe_0-1663154559188.png

 

Zoals u vermeld heeft in het eerdere bericht.

 

Moet er verder nog iets qua IP blocking, MAC address filtering of IP Address Filtering instellingen?

Je kunt beter alleen 'Firewall beveiliging' inschakelen voor zowel IPv4 als IPv6.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Mitch- Ontzettend zuur dat jij nog steeds problemen constateert op de verbinding! Ik heb nog eens een blik geworpen op de verbinding tussen het modem en ons netwerk. Hier zie ik geen ongeregeldheden terug die de ping peaks/hoge latency die jij nog aangeeft te hebben doen verklaren. Ik heb daarom een nieuwe meting gestart om de komede 2 dagen het signaal nauwkeuriger te monitoren. Op basis van wat hiet uitkomt kan dan bepaald worden of hier een monteur langs moet komen. 

Aanvullend:  kan het zijn dat je een eigen router aangesloten hebt op het modem? Controleer dan of deze in accespoint modus staat. Een andere optie is het modem in brigded modus laten zetten en je eigen router in routermodus. 

Daar ligt de verwachting. Een oplossing zoeken. En als je als bedrijf dan niet de kennis of moeite hebt/neemt om het verder uit te zoeken, dan regel je compensatie.
Naar een compensatie kan altijd gekeken worden op het moment dat duidelijk is dat er sprake is van een oorzak binnen het Ziggo domein. Als blijkt dat het signaal, AOP en/of modem niet in orde zijn dan is dit aan te vragen. 

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Oke @tobiastheebe , is gedaan nu. mvg.

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ja het blijft erg lastig... zoals we natuurlijk al 4 maanden geleden hadden vastgesteld lijkt de oorzaak gewoon onmogelijk om vast te stellen omdat er in de tijd van het ontstaan van het probleem helemaal niets was veranderd.

 

Het is gewoon erg balen dat het probleem zich zo onregelmatig voordoet, soms is de ping dan weer acceptabel en dan opeens is het weer uren lang onacceptabel. Alleen dat het nu opeens weer onmogelijk is om redelijk op een chromecast te streamen wat voor dit allemaal gewoon prima werkte, maakt het er ook niet makkelijk op.

 

En wordt het daarnaast steeds lastiger om dit te verantwoorden aan mijn medebewoner die ook aan de rekening meebetaalt, er is zeg maar een hoop frustratie in het huis bijgekomen met dit "onzin" probleem.

 

En ik hoop nog steeds op een oplossing (en anders compensatie), en hopelijk wordt die oplossing niet het overstappen naar ADSL van KPN whaha.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Mitch Heb je nog naar de tips van @tobiastheebe en die van mij gekeken? Op het moment dat je een eigen router achter het modem (in routermodus) gebruikt kan dit namelijk ook problemen opleveren.

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul  Alleen de Ziggo modum/Connectbox is aangesloten direct van de hoofdaansluiting

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Mitch- Dank voor de terugkoppeling! Afgezien van het SmartWifi modem begrijp ik dus dat je geen eigen router(s), switches of hubs gebruikt. In de nauwkeurige meting zie ik tot dusver geen ongeregeldheden terug die de hoge latency (ping peaks) doen verklaren. Wel zie ik dat het modem 3 x opnieuw is opgestart in de afgelopen dagen. Ik stel voor dat we de meting die nu loopt nog even verder afwachten. Als jij op jouw beurt storingsdata kunt noteren dan is dit naast onze meting te leggen. Zodoende hoop ik achter een eventuele oorzaak van dit probleem te komen. 

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul 

Hopelijk is er van jouw kant ook nog wat te zien, want gisteravond was het weer zo ver.

In de avond (vrijdag) enkele spikes maar nog te overleven, maar rond 22:00 echt hopeloos. Onacceptabele ping. Onspeelbaar.

 

De spikes die "PingPlotter" aangeeft komen exact overeen met wat ik in game zie en voel.

Het is dan niet een beetje maar echt minimaal 300+ms spikes.

 

Maanden lang nu al, ik ben al meer tijd aan andere dingen gaan besteden (ook mede door dit probleem) maar vrijdag is een vaste dag met vrienden online en dit is gewoon enorm teleurstellend weer. Week in week uit.

 

Nog steeds in hoop voor een oplossing. maar weken gaan zo voorbij en er verandert niets in het positieve.

mvg.

MR_CHIP

Level 19
  • 12974Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

paul is ziek 

 

hopelijk kan een andere moderatot je helpen

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Mitch- In de nauwkeurige meting die nog liep zie ik op sommige momenten dips terug op de upstream SNR. Hierdoor onstaan er niet corrigeerbare fouten in het modem wat jij zult opmerken als een hoge latency of packetloss. Ik zie daarnaast ook dat het modem de afgelopen dagen meerdere keren opnieuw is opgestart. Heb je nog recente storingsdata bijgehouden afgezien van vrijdag 23 september rond 22 uur?

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Mitch _ WAt zijn jouw bevindingen v.d. afgelopen dagen? Heb je eventuele storingsmomenten nog bijgehouden inclusief de datum en tijdstip? Ik kan dit dan vergelijken met onze nauwkeurige meting.

Sponsiebob94

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb dit probleem dus ook sinds 23-9.

de storing/onderhoud pagina BLIJFT zeggen dat jullie er druk mee bezig zijn, of na het weekend wordt er verwacht dat het gefixed is, of morgen ochtend. Down&up snelheden zijn ziggo stabiel. 

 

Wat is er aan het handje, ziggo??

 

 

mvg

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Sponsiebob Zo te zien is er bij jou in de wijk sprake van een netwerkstoring. De problemen met het signaal zijn naar verwachting morgen, 4 oktober 2022 opgelost. Daarnaast staan er werkzaamheden op de planning ter verbetering van de verbinding op 6 oktober 2022 tussen 01:00 en 06:00 uur. Hierover heb je van ons ook bericht ontvangen op 29-09-2022. Mocht je ook na 6 oktober 2022 problemen ervaren laat het dan even weten. Mijn advies is dan om een eigen topic te starten zodat jouw vraag de volledige aandacht krijgt van de hier aanwezige experts en moderators. Anders loopt jouw vraag door die van de topic starter heen.

@Mitch- Bij jou in de wijk speelt momenteel ook een netwerkstoring. De problemen met het signaal worden in de loop van vandaag opgelost. 

miker89

Level 7
  • 141Posts
  • 1Oplossingen
  • 54Likes

Ik loop tegen soortgelijke problemen aan als beschreven door @Mitch-  ik ben daarom ook benieuwd naar de mogelijke oplossing. Aankomende vrijdag komt er een monteur en zal de bevindingen in dit en mijn eigen topic delen.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@miker89 Goed dat je aan de bel trekt! We hebben hierover al contact in jouw eigen topic. Het is verstandig de monteur die voor a.s. vrijdag ingepland staat af te wachten. Ik heb de monteursbon aangevuld met mijn bevindingen m.b.t. het signaal. Het lijkt erop dat de upstream verstoord is. 

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul Excuses voor de late reacties de afgelopen enkele maanden, ik heb gewoon geen tijd/zin meer in dit naar mijn gevoel hopeloze probleem. Elke dag op elk moment van de dag speelt het probleem zich nog voor.

 

De tracker "PingPlotter" is dan ook 100% accuraat als ik deze naast (op 2e monitor) Counter-Strike aan heb staan, precies wat je in-game voelt qua de ping spikes/issues is te zien in PingPlotter.

 

Goed nieuws voor mij richting absolute uitsluiting van problemen en nogmaals te verantwoorden tegenover jullie dat er mogelijk nu al maanden een groter probleem bij jullie speelt (of niet),

In ons huis wordt de vloer vervangen dus moeten wij 3 weken een paar huizen verder verblijven, in dit huis is ook een Ziggo modum geinstalleerd. Ik ben heel benieuwd naar mijn bevindingen daar.

 

Als daar geen probleem is met het ping, dan ga ik uiteraard eigen betere modum/router hardware aanschaffen in ons huis. Als daar zich de zelfde problemen vinden, dan lijkt het met toch echt tijd dat er is goed gekeken gaat worden naar mijn wijk.

 

Elke dag word ik weer door het probleem beperkt, het gaat niet om het gamen, het gaat vooral om de frustraties die ontstaan als je gewoon "ff met de rest mee wilt doen". En naja, dan is dat ook nog is de plek waar een redelijk stabiele ping noodzakelijk is om competitief mee te kunnen doen.

 

Nog steeds een klein beetje hoop dat alles weer naar het oude zou kunnen gaan, maar ondertussen speelt het probleem alweer zo lang dat ik niet eens meer weet hoe het was toen alles nog gewoon normaal werkte.

 

Dankjewel en mvg, Mitch

 

07-10.png

 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20558Posts
  • 1399Oplossingen
  • 8063Likes

@Mitch- Ontzettend zuur dat dit je tijdens het online gamen toch nog steeds last hebt van lagspikes / hogere latency! Vreemd genoeg zie ik aan netwerkzijde geen ongeregeldheden terug die dit probleem doen verklaren. Heb je dit echt specifiek met het spelen van Counterstrike, of ervaar je dit ook bij andere online games? Heb je eventueel de kans om eens een andere online game of server te testen?

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul Ja helaas is het niet game gerelateerd, zoals aan het begin van het probleem al aan gegeven. Het maakt niet uit wat ik ping (DNS servers en verschillende game servers en server providers), overal speelt het zelfde probleem.

 

Het is gewoon frustrerend in CS:GO omdat daar een stabiele ping gewoon noodzakelijk is om het überhaupt normaal te kunnen spelen net als andere multiplayer first person shooters. (COD Warzone, PUBG, Apex Legends en noem het maar op).

 

Maar jou was nog opgevallen dat deze huidige connectbox/modum ook uit zichzelf vaak weer reset enzovoort? is deze dan ook wel oke? misschien wel zelfde hardware problemen als de vorige connectbox.

 

Naja wat ik zeg, over iets minder dan 3 weken even tijdelijk verhuizen naar een huis een paar huizen verder in de zelfde straat en dan gaan we het zien.

miker89

Level 7
  • 141Posts
  • 1Oplossingen
  • 54Likes

Als je nog geen gebruik maakt van het Ubee1318 modem is dat zeker de moeite waard. Speel zelf ook csgo dus begrijp je frustraties.