1
Vraag
2
Reacties
Mitch-

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

PING PEAKS. Laatste poging voor hulp.

Ja hoor, als 20 mailtjes heen en weer met de klantenservice van Ziggo nog niet genoeg was, dan hier maar de allerlaatste poging.

Omdat ik gewoon echt geen energie meer over heb en mijn vakantie te hebben verspeeld aan dit probleem, hierbij kort samengevat wat het probleem is.

 

Ping peaks is het probleem.

Heel inconsistant maar altijd aanwezig. Soms mega spikes urenlang om de 10-20 seconden. Soms om de minuut de grote spikes en kleinere om enkele seconden.

 

Ping Peak 1.PNG

 

Datum waar alles nog oke was:
https://esportal.com/en/match/4454562 (02-06-2022)

Datum waarvan ik zeker weet dat het probleem al ontstaan was:
https://esportal.com/en/match/4465265 (05-06-2022)

 

Nu dus al ongeveer 4 weken last van, NOOIT eerder een probleem met ping gehad.
In de afgelopen 10 jaar met het spelen van games, waaronder vooral Counter-Strike Global Offensive (8-9 jaar).

Sinds enkele weken dus onstabiele ping met enorme peaks (Zie bijlage aub)

 

Nadat ik zelf het volgende al heb gedaan:
- Oude splitters en onzin bij de hoofdingang eindelijk vervangen door de bij de modem meegeleverde splitter van de connectbox
- Nieuwe CAT 5e LAN kabel getrokken die direct naar de connectbox gaat (en nogg een tijdelijke om beneden met de laptop te testen)
- Meerdere devices getest om te kijken of er een mogelijk virus was
- Connectbox gereset compleet naar fabrieksinstellingen
- Alle aan het netwerk verbonden apparaten compleet ontkoppelen van het netwerk. Behalve de PC waar CS:GO (en Dota 2 en Rocket League enz...) op gespeeld wordt,
en dan testen of de ping spikes er nog zijn. (na suggestie van monteur)
- Andere DNS server

 

Geen enkel effect gehad.

 

Afgelopen maandag eerste monteur langsgekomen, zag een ruis, hebben ze de enorm oude (geoxideerde) ondergrondse kabel naar mijn huis vervangen.


Geen effect gehad op mijn probleem, wel op de signaal sterkte.

 

Vanochtend de 2e monteur langsgekomen, heeft nog wat proberen te troubleshooten, ziet geen directe oorzaak van het probleem maar erkent dat die er zeker wel is/kan zijn.


Ookal vond hij het niet relevant (sorry voor het sarcasme) en ook geen goede meetstaf om CS:GO servers (verschillende in Europa, brutalCS, Esportal, FaceIt) en bijvoorbeeld google te pingen om het probleem daadwerkelijk waar te nemen, nee natuurlijk,
dat zijn natuurlijk niet precies de servers die je gebruikt tijdens het spelen..

 

Maar goed,

 

Samengevat geeft hij dus de schuld aan de verschillende games, verschillende CS:GO 128tick platformen en 100en verschillende servers in Europa. Ja ik denk dat zij opeens geen zin meer hadden om betaalde gebruikers goede servers meer te verlenen. Juist. Dus ik heb gewoon "pech"?

 

Vandaar deze laatste oproep.


Mocht iemand iets weten wat relevant is aan het feit dat er een maand geleden nog helemaal niets aan de hand was, en dat er in de tussentijd helemaal niks aan setup, netwerk, of software veranderd is, en hoe dit probleem toch kan zijn ontstaan,


Laat het met a.u.b weten. Want ik ben er klaar mee en ten einde raad. Laatste stap: overstappen naar KPN (leek bij mijn buren een stuk stabielere ping in algemeen opzicht).

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,
Mitch-

94 Reacties 94
Meldingen
Aan Uit
Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb 2 matches (circa 40-50 min) gespeeld in CSGO waar ping enorm belangrijk is met de nieuwe connectbox.

Het was overdag en normaal gesproken was dan het probleem het ergste. De ping peaks waren in game iets minder te merken, maar nog steeds op sommige momenten extreem aanwezig, en vaak ben je dan (op het niveau waar ik op speel) waarschijnlijk dood.

 

Dus helaas nogsteeds het probleem aanwezig en nogsteeds raar dat het op de een op andere dag zo slecht is om geslagen. Baal ik echt van, bedankt voor het meedenken!

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

MODS: kunnen jullie de suggestie van Marinus even aankijken en mij een oplossing aanbieden? Ik wacht op antwoordt.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 420Likes

Hi @Mitch- 

 

Optie 2 vinden we niet een heel goed idee eerlijk gezegd 😉

Wat betreft optie 1 help ik je graag aan een Ubee modem. De connectbox giga is helaas geen optie 😞 

 

Marinus

Level 16
  • 1404Posts
  • 41Oplossingen
  • 440Likes

@Mitch- 

Ik zou het zeker proberen met een Ubee modem/router (zonder Wifi).

 

De Connectbox Giga heeft eigenlijk dezelfde problemen als de "oude" Connectbox, alleen minder.

Het is dat ik niet game over het www, anders zou ik vanwege pingspikes ook een Ubee overwegen.

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Als jullie denken dat dit het verschil gaat maken. Zie ik er wel 1 tegemoet?

 

En ik weet ik blijft het maar zeggen: ondertussen weken geleden was er niks aan de hand en nu zijn 2 connectboxen opeens "te slecht" (geworden) op het gebied van aanvaardbare ping?

 

Ja sorry Ziggo, ik hoop echt dat een andere modum dan iets gaat oplossen (kijkend naar suggesties van de eerder getoonde DSL test resultaten) want anders wordt de eerder genoemde optie 2 misschien toch echt de laatste optie... want deze ping peaks zijn gewoon k * t.

 

MVG.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 420Likes

@Mitch- laten we het proberen inderdaad! We snappen goed dat dit niks is zo hoor, we helpen je graag aan een passende oplossing. 

Ik stuur je de Ubee op, je ontvangt deze in 2-3 dagen. Laat je na installatie weten wat jouw bevindingen zijn? 😄

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik hou jullie zeker en gelijk op de hoogte van mijn bevindingen!

alvast bedankt voor het sturen van de modem, ik hoop dat dit de oplossing biedt.

mvg, Mitchel

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20663Posts
  • 1403Oplossingen
  • 8139Likes

@Mitch- Top! We wachten jouw bevindingen dan even af. 😉

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Gisteren dus de nieuwe modum geplaatst, voor het ping is het alleen maar erger geworden gemiddeld,

maar nu valt ook gewoon het internet om de zoveel seconden/minuten even helemaal weg.

Duidelijk te zien aan de packet loss, ik probeer dan ook een pagina te laden wanneer ik dit zie in de ping test, en dan verschijnt er dus ook inderdaad niets, totdat het weer voorbij is.

 

Mitch_0-1657888732384.png

 

 

Zo snel mogelijk weer de oude connectbox als modum activeren aub, want hij gaf mij telkens een foutmelding, echt helemaal hopeloos dit.

 

Jaren niks aan de hand, nu heb ik eindelijk na zo'n druk schooljaar en dik geslaagd te zijn vrij en zal je altijd zijn dat je uit het helemaal niets opeens klote internet hebt, ondertussen dus alweer meer dan 6 weken...

 

en ik ga er al weer vanuit dat dit wegvallen van het internet het hele weekend van geval zal zijn als ik vandaag niet zelf de connectbox als modum kan reactiveren.

 

Mijn hoop op een oplossing raakt op, net als mijn geduld, wat wel logisch is.

 

MVG, Mitch

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20663Posts
  • 1403Oplossingen
  • 8139Likes

Goedemiddag @mich

Ontzettend zuur dat de problemen ook met het nieuwe modem nog de kop opsteken! Zojuist heb ik jou hierover even gebeld. En op jouw verzoek activeer ik het oude Connectbox (SmartWifi ) modem voor je. Ik stel voor dat we de komende dagen de verbinding monitoren. Hiervoor start ik een signaalmeting zodra je de Connectbox (SmartWifi) modem weer hebt aangesloten. Houd dan de komende 2 a 3 dagen de uitval en storingsmomenten bij inclusief datum en tijdstip. Dit kan ik dan vergelijken met onze nauwkeurig signaalmeting. Aan de hand van deze data kan ik dan bepalen welke vervolgactie hier wenselijk is. We houden hierover zoals zojuist afgesproken contact via dit topic. 

Laat het je het zo weten wanneer het modem is aangesloten? Dan start ik de meting. 

Marinus

Level 16
  • 1404Posts
  • 41Oplossingen
  • 440Likes

@Mitch

De ping naar www.google.com kan nog (eigenlijk niet), maar de ping naar brutalcs.nu kan natuurlijk absoluut niet.

 

Dit doet mij denken aan een issue wat ik had na het installeren van een nieuwe router.

De PC/Server had nog  het "oude" IP van voor de vervanging, terwijl de router wellicht al een nieuw IP via DHCP wilde uitdelen. Daarnaast stond de DNS server op de PC/server ook nog steeds op de oude waarden.

 

Pas na een herstart van alle tussenliggende switches, de router en de PC/Server (en een nieuwe DNS server instellen) loopt nu alles (bijna) weer zoals het moet. 

 

Ik zeg niet dat dit bij jou aan de orde is, maar .... 

 

Wat mij wel opvalt in de diverse topics op deze community is dat er relatief veel topics zijn met gebruikers die last hebben van pingspikes. En dat allemaal opeens sinds een paar maanden/weken.

Het lijkt er bijna op dat er bij Ziggo iets structureel niet goed zit. Helaas voor jou heeft niet iedereen daar in even grote mate last van. Dus heeft oplossen wellicht geen prioriteit.

 

 

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Het viel mij inderdaad ook nogal op dat zij dit niet als een structureel probleem zien terwijl inderdaad het forum helemaal vol staat met ping spike issues.

 

Gister ook maar weer gestopt met meedoen van wat potjes CS:GO want het is gewoon echt onspeelbaar.

Echt om gek/teleurgesteld van te worden.

 

@Paul , Sorry dat ik niet heb doorgegeven dat de connectbox weer als modum is aangesloten, ik dacht dat we dit al zo besproken hadden, hij staat nu in iedergeval weer aan sinds we elkaar telefonisch gesproken hebben. Ook bijzonder dat webpages nog steeds soms compleet wegvallen sinds ik deze weer heb aangesloten. Problemen lijken algemeen erger te worden. Later post ik hier nog wat metingen van de afgelopen dagen.

 

Nogmaals, de observatie dat midden in de nacht (wanneer de hele straat/wijk slaapt) de peaks minder vaak en lager zijn sinds het probleem is begonnen, kan het iets met de ADSL aansluiting zijn? staat er niet een dikke cryptominer ergens bij de buren? (half sarcastisch)

 

Technische vrienden van me verbazen zich dat ook niet dat ik een probleem als dit uit het niets krijg op een ADSL verbinding van Ziggo.

Heeft kpn niet standaard glasvezel?

 

Maar echt, ik word weer helemaal gek ondertussen.

 

Met vriendelijke groet,

Mitchel

MR_CHIP

Level 19
  • 13038Posts
  • 139Oplossingen
  • 4341Likes

ziggo heeft niks met ADSL danwel glasvezel te maken in ieder geval

ziggo gaat via coax kabel

Marinus

Level 16
  • 1404Posts
  • 41Oplossingen
  • 440Likes

@Mitch- 

Ziggo gebruikt het Docsis protocol, dit is anders dan ADSL. Echter Docsis is wel Asynchroon (net als ADSL vandaar wellicht de verwarring). Ook gebruikt Ziggo glasvezel in de Backbone (tot aan de wijkkast?) en vanaf daar koper.   

 

Je pingt google.com via IPv6. Kun je google.com ook eens pingen via IPv4?

 - dus ping4. of

 - pingen naar 8.8.8.8 of 8.8.4.4

Misschien maakt dat ook nog verschil.

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Kijk eens, precies de samenvatting die ik zocht, ik wist dat het geen ADSL was maar door het te benoemen toch een goede uitleg uitgelokt, thanks!

 

Helaas maakt het echt allemaal geen verschil, letterlijk zoveel verschillende servers en adressen over Nederland en andere Europese locaties gepingd maar overal is het probleem.. wel, hoe verder het land, hoe groter de peaks ook zijn, wat natuurlijk wel logisch is met ping latency in ms. (het is gewoon bijna humor, 80-100 ms peaks naar een Nederlandse server)

 

Er moet gewoon iets gebeuren en anders wordt het gewoon kpn, niet dat dat geweldig zou zijn, maar geeft mij het "Clean install" gevoel, wat je bij een windows fresh re-install bijvoorbeeld zou hebben.

 

Het liefst natuurlijk gewoon Ziggo die nu met de (hoop ik) goede netwerk experts kunnen redeneren waar het probleem zit, ookal is er aan hun kant blijkbaar weinig te zien. Wat nogmaals bijzonder is, omdat het probleem uit het niks is ontstaan en hier destijds niets veranderd was. 

 

Bedankt voor het meedenken in ieder geval @Marinus  !!

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20663Posts
  • 1403Oplossingen
  • 8139Likes

@Mitch-  Sorry dat ik niet heb doorgegeven dat de connectbox weer als modum is aangesloten, ik dacht dat we dit al zo besproken hadden, hij staat nu in iedergeval weer aan sinds we elkaar telefonisch gesproken hebben. Ook bijzonder dat webpages nog steeds soms compleet wegvallen sinds ik deze weer heb aangesloten. Problemen lijken algemeen erger te worden. Later post ik hier nog wat metingen van de afgelopen dagen.

Geen probleem, ik had al gezien dat het SmartWifi (Connectbox) modem aangesloten was en heb hierop kort na ons telefoongesprek direct een meting laten lopen.

In de meting die loopt zie ik ruis terug op de down- en upstream. Met name de upstream is verstoord waardoor er teveel niet corrigeerbare foutcodes ontstaan. Dit zul jij merken als performance problemen met de internetverbinding. Het lijkt mij verstandig dat er een netwerkmonteur langskomt die het signaal onder de loep neemt en de oorzaak van de ruis verhelpt. Ik heb hiervoor een afspraak ingepland op donderdag 21 juli 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens> Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Helemaal goed! ik hoop dat hij er achter kan komen waar het probleem zich nu verschuilt..

Bedankt en ik zie de monteur wel tegemoet en plaats hierna mijn bevindingen op dit topic.

Mvg.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20663Posts
  • 1403Oplossingen
  • 8139Likes

@Mitch- Top! Ik heb er alle vertrouwen in dat het opgelost wordt. We houdencontact via dit topic en wachten jouw bevindingen even af. 

Keep it cool tijdens deze hitte! 😉

Mitch-
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Goedemiddag!

Afgelopen donderdag is de 3e monteur (was ook de 1ste monteur, Leo) geweest , allereerst, super toffe gast, probeert echt mee te denken en begrijpt mijn frustratie van het ping probleem volledig.

Helaas hebben de kleine veranderingen die hij heeft doorgevoerd (volgens mij aansluiting op een anders kanaal in de straat kast) geen verschil gemaakt aan het probleem.
Aan de metingen van 2 dagen sinds de monteur is geweest valt op dat hoge ping peaks heel inconsistant zijn, soms is er nu een uur of 2 uurtjes relatief weinig maar nogsteeds peaks tot 100 ms,
en soms dan weer urenlang peaks om de seconden tot 500 ms. Wat natuurlijk alles nogsteeds onspeelbaar maakt.

We zaten dus wat te brainstormen en kwamen ongeveer tot de conclusie dat in mijn huis niets meer veranderd zou kunnen wat nog verschil gaat maken.
Maar ook niet in de straat omdat daar geen rare ruis meer is te vinden via de pulse-meter die echt verschil zou gaan maken.

Toen kwamen we bij het volgende:

 

Mijn grootouders wonen ongeveer 1,5 km van mij vandaan en ook zij hebben ook Ziggo, de monteur (en ik) stelde dan ook voor om de ping daar eens te testen (ook met hun eigen computer via kabel en daarnaast ook mijn laptop met kabel in de connectbox)
De monteur (Leo) vertelde al dat wij hier in Langedijk (Noord-Schardwoude, Zuid-Scharwoude) allemaal aangesloten zijn aan het hoofdpunt in Broek op Langedijk. Mochten meerdere addressen dan ook iets geks ervaren qua ping, dan zou daar misschien iets niet helemaal goed kunnen zijn. En ja hoor, allemaal verschillende ping testen gedaan, ook meerdere devices, meerdere addressen gepingt die ik hier ook al veel heb aangegeven. En ook bij hun zijn de ping peaks overduidelijk aanwezig (zie bijlages, heb nog veel meer screenshots waar nodig).

 

Daarnaast hebben onze directe buren ook Ziggo, en heb ik daar even kort kunnen testen via de laptop en daar gebeurt precies het zelfde wat ik bij mij thuis ervaar, de inconsistancy van de ping is ook daar te zien.
Op dat moment waren er geen mega spikes (net als op dat moment bij mij thuis) te zien maar duidelijk te zien dat het ook niet oke is hoe het hoort te zijn (bijvoobeerld 70-80ms peaks naar 8.8.4.4 en 70-120ms peaks naar dm3.brutalcs.nu.)

 

Ik heb nu in 6 weken tijd al zoveel zelf gedaan, getest en getroubleshoot, en ik wil duidelijk nogsteeds dat het probleem wordt opgelost, maar om nou van mijn kant nog meer adressen hier in de buurt gaan vragen of daar getest mag worden is duidelijk niet mijn taak.


Dus Ziggo, alsjeblieft, bekijk in mijn buurt of er niet een groter probleem is bij bijvoorbeeld een hoofdstation hier. Want er is duidelijk MOGELIJK iets groters aan de hand.

 

Iemand aan het begin van mijn topic hier heeft al even gepingt naar de counter-strike server die ik veel test (omdat ik weet dat deze het altijd gewoon goed gedaan heeft en ze erg bekend zijn in de CS community) en lijkt duidelijk geen probleem te hebben (logisch).


Beste community, misschien dat het ookal voor jullie al duidelijk is dat er hier iets aan de hand is, vraag ik jullie als jullie de tijd er voor willen nemen, even kort ping testje te doen naar de aanbevolen 8.8.4.4/8.8.8.8 of dm20.brutalcs.nu/dm3.brutalcs.nu of iets dergelijks om nog duidelijker aan te kunnen tonen dat het alleen in mijn buurt/gemeente/wijk is.

 

@Paul , je mag Leo (de netwerkexpert) bellen heeft hij mij verteld nadat hij mij donderdag na zijn werkuren nog even opbelde omdat hij zo benieuwd was wat ik had ondervonden uit het testen bij andere huis adressen.

 

Langzamerhand wil ik het wel over compensatie hebben, maar veel liever wil ik gewoon dat dit probleem nu stopt.

 

Oja, het random wegvallen van webpages is ook nog steeds uit het niets aanwezig.

En s'nachts soms gemiddeld minder spikes.


Met vriendelijke groet, Mitch.

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 499Likes

@Mitch- i.c.m. de Arris & Compal Connectbox V1 zijn ping spikes tot nabij 150ms normaal, de spikes op de Connectbox V2/Giga of Fritzboxen zijn daarin tegen lager en komen qua frequentie minder vaak voor waardoor zelfs de meeste gamers dit niet meer als storend ervaren.

 

Met een Ubee UBC1318ZG krijg je de stabielste ervaring en zullen de spikes onder de 30ms blijven en helemaal niet merkbaar zijn.*

(vooralsnog zijn er nog geen andere broadcom based modems te koop binnen NL)

 

Dit heeft te maken met het PUMA Chipset verhaal, welke voornamelijk gamers of andere tijdgerelateerde applicaties plagen.

 

Voorwaarden is wel dat het signaal optimaal is en geen last heeft van een verhoogt aantal incorrectables, dus dat dient eerst volledig opgelost te worden.

 

*extreme uitzonderingen daargelaten*