1
Vraag
2
Reacties
alexander656

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

PI HOLE op raspberry pi DHCP/DNS wijzigen per netwerk

Hallo, 

 

Ik heb een Raspberry PI met PI Hole erop geinstalleerd.

Wat ik eigenlijk wil (en dat is een vraag of dat kan en hoe) is dat ik de raspberry pi koppel aan het ziggo modem.

Maar ik wil het eigenlijk zo dat ik 2 netwerken heb. Een met advertenties (dus zonder pi hole) en een zonder advertenties. Immers soms wil je juist advertenties zien. Althans ik wel.

 

Dus je krijgt dan bv

 

Netwerk 1 Ziggo_Netwerk_Zonder_Ads

Netwerk 2 Ziggo_Netwerk_Met_Ads

 

2 WiFi netwerken.

IK weet alleen niet hoe dat laatste in te stellen, graag advies. 

Ik zit met zo'n staande technicolor modem, zo'n zwarte.

PI hole is geinstalleerd dat is allemaal ok (denk ik).

 

Gaat me met name om het DHCP/DNS verhaal.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de Pi-hole-server koppelen door de DHCP-server van de modemrouter uit te schakelen en zowel DHCP als DNS via Pi-hole te laten verlopen. Dit is nodig omdat de DNS-servers niet kunnen worden aangepast op de modemrouter.

 

De verschillende interfaces (ethernet en WiFi) delen dezelfde instellingen vanuit de DHCP-server. Het is helaas niet mogelijk om via VLAN's meerdere sets met (DNS-)instellingen toe te wijzen aan de interfaces.

 

Als je tijdelijk wel advertenties wil zien, dan kun je Pi-hole uitschakelen via de interface. Alle DNS-verkeer loopt dan nog steeds via de Pi-hole-server, maar advertentiedomeinen worden niet meer geblokkeerd.

Bekijk in context

alexander656
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dankje , ik kan er zeker wat mee! Ik wil alleen liever niet om te switchen via pi-hole tussen wel en geen ads, niet voor mezelf maar omdat er nog meer mensen op het netwerk zitten, die dan ook bij de pi moeten kunnen (en die ook niet zo technisch zijn).

Dus ik begrijp dat het helaas niet kan met de ziggo router wat ik wil.

Dus ik denk dat ik na ga denken hoe belangrijk ik dit vind en dan eventueel een andere router aanschaffen.

 

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de Pi-hole-server koppelen door de DHCP-server van de modemrouter uit te schakelen en zowel DHCP als DNS via Pi-hole te laten verlopen. Dit is nodig omdat de DNS-servers niet kunnen worden aangepast op de modemrouter.

 

De verschillende interfaces (ethernet en WiFi) delen dezelfde instellingen vanuit de DHCP-server. Het is helaas niet mogelijk om via VLAN's meerdere sets met (DNS-)instellingen toe te wijzen aan de interfaces.

 

Als je tijdelijk wel advertenties wil zien, dan kun je Pi-hole uitschakelen via de interface. Alle DNS-verkeer loopt dan nog steeds via de Pi-hole-server, maar advertentiedomeinen worden niet meer geblokkeerd.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

wel zou je een router aan de modem kunnen koppelen waarvan je de wan zelf een dns geeft 

hou er wel rekening mee dat een nat achter nat niet aanbevolen is

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@alexander656  schreef:

...Een met advertenties (dus zonder pi hole) en een zonder advertenties. Immers soms wil je juist advertenties zien. Althans ik wel....


Ik wil soms ook advertenties kunnen zien, maar dan zet ik de PI-Hole tijdelijk even uit.

Pi-hole.png

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @alexander656, welkom op de Community! 

 

Ik begrijp dat je aan het prutsen bent om je Raspberry Pi te koppelen aan het modem. Super goed dat je de Community hebt gevonden om je vraag neer te leggen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier helemaal geen verstand van heb. Gelukkig lijken @tobiastheebe, @anoniemforum en @Pasi hier wel thuis in te zijn. 

Kom je met hun reacties uit de voeten? 🙂

alexander656
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dankje , ik kan er zeker wat mee! Ik wil alleen liever niet om te switchen via pi-hole tussen wel en geen ads, niet voor mezelf maar omdat er nog meer mensen op het netwerk zitten, die dan ook bij de pi moeten kunnen (en die ook niet zo technisch zijn).

Dus ik begrijp dat het helaas niet kan met de ziggo router wat ik wil.

Dus ik denk dat ik na ga denken hoe belangrijk ik dit vind en dan eventueel een andere router aanschaffen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een andere manier is de DNS-server(s) wijzigen (naar een andere server dan Pi-hole) op het betreffende apparaat, wanneer je tijdelijk advertenties wilt zien. Kan op Android of iOS met een DNS changer/switcher app en op Windows met QuickSetDNS voor niet-technische gebruikers.

 

De 'Disable'-optie binnen Pi-hole geldt verder meteen voor alle apparaten die Pi-hole als DNS-server gebruiken, terwijl je met een losse applicatie per apparaat specifiek advertenties tijdelijk kunt inschakelen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic