1
Vraag
2
Reacties
RAWWAR

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

PC's in netwerk ineens niet meer zichtbaar

Ik heb een aantal PC's met diverse OS-en ( W10, W7, XP en zelfs 1 met W98 ). Allemaal op het modem aangesloten. Tot voor kort konden ALLE PC's in het netwerk elkaar "zien". Zonder uitzondering. Bijv. van XP naar W10 of omgekeerd, ALLEMAAL. Maar ineens komt bij het inschakelen van een XP-PC de melding: "Windows - Systeemfout Er bestaat een identieke naam in het netwerk" Da's vreemd. Temeer omdat ALLE XP laptops dezelfde melding geven. Sterker nog: Als er maar 1 XP op het modem is aangesloten en verder geen enkele andere PC meer, krijg ik NOG die melding. Inmiddels heb ik alles een paar keer uitgehad, modem gereset ( weg alle portforwardings.. ) maar goed. Helaas geen resultaat. Ook blijkt dat ik, als ik via http://192.168.178.1 IN het modem kijk, in de status kan zien dat er nog steeds 4 bekabelde maar onbekende apparaten aangesloten zijn. Nou, die zijn er ECHT niet (meer).

Alle weer aangesloten PC's hebben wel gewoon internet skype ed.

De Ziggo helpdesk wist geen raad en verwees me daar deze community.

Heel eerlijk gezegd begin ik het modem te verdenken, maar ik hoop op de gouden tip...

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Laatste opmerking van mezelf in dit topic ter afsluiting.

Na nogmaals contact met de helpdesk, is ook daar iemand tot de conclusie gekomen dat het probleem hoogst waarschijnlijk door een defect modem werd veroorzaakt, ondanks dat internet en telefonie goed werkten. Ik heb een nieuw modem ontvangen, geinstalleerd en dat werkt. Alhoewel..... Ook daar zijn er problemen die ik ( nog ) niet kan verklaren, maar als dat echt niet lukt, kom ik daar in een nieuw topic nog wel op terug.

Bekijk in context

13 Reacties 13
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RAWWAR  Ik weet niet of het legen van de DNS cache iets voor je zou kunnen betekenen omdat het vaak een oplossing is naar niet werkende webpagina's is, maar wie weet. Een handleiding hoe het werkt zou je hier kunnen vinden:
https://blog.hubspot.com/website/flush-dns

 

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@jansmarcel 

Bedankt voor je reactie. Opgegeven link gevolgd en gelijk maar even uitgeprobeerd. Op beide computers, maar dat heeft niet geholpen.

Als er iemand is die Total Commander gebruikt, weet ie ongetwijfeld dat je onder het sterretje rechts de eerder verbonden computers daar als favoriet kunt opslaan. Zo blijkt het wel mogelijk via die knop WEL verbinding te krijgen met die PC. Maar ze worden niet gezien bij het doorzoeken van het netwerk...

Ik heb ook nog even de status van het modem opgevraagd nadat ik deze vanmiddag had gereset:modem status.jpg

Zegt dat iets ? Ik zie wel een aantal keren 'critical' staan. Dat baart me wel zorgen.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RAWWAR  Je hebt gelijk de PC zijn te benaderen. Ik zit zelf te denken dat er iets misgaat in de "discovery" van de PC's in het netwerk.
Heb dit in google ingegeven:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=network+discovery+reset
en dan vooral het stukje over "How do I make my network discoverable?"

Misschien heb je hier iets aan. Het is voor mij al een poos geleden dat ik op deze manier direct contact zocht tussen PC's onderling. Gebruik nu een NAS als tussenstation met een netwerk share.

Wat betreft de foutmeldingen in de modem. Als de DHCP werkt en er is gewoon internet dan hebben ze denk ik weinig invloed op het interne verkeer.

 

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb even zitten kijken naar bovenstaande. Maar het is zo dat geen enkele PC in het netwerk meer gezien wordt Zo'n discovery zou ik dan op ALLE PC's moeten uitvoeren ?. Bovendien: Als ik om het even welke XP machine, helemaal alleen op het modem aansluit krijg ik direct de melding die ik al eerder aangaf: "Windows - Systeemfout Er bestaat een identieke naam in het netwerk". Maar die is er helemaal niet. ? Nu, op dit moment heb ik nog maar 1 pc aan het modem hangen. Echter: in het overzicht van verbonden apparaten in het modem zie ik:

Verbonden apparaten.jpg

Die bovenste Life-C heb ik al een tijdje uit en het scherm een paar keer ververst.

En dat zie ik al een aantal dagen zo. Enerzijds ziet hij apparaten die er niet zijn, anderzijds zijn ze unknown. ??

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RAWWAR  Is er op ethernet 4 een switch aangesloten? Ik vind het er wel apart uit zien. Ik heb er ook eerlijk gezegd geen verklaring voor.

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@jansmarcel 

Toen alles nog goed werkte waren er op 2 van de 4 uitgangen van het modem een switch aangesloten, maar dat heeft altijd feilloos gewerkt. Nu is alleen "Administratie" via een switch aangesloten, maar "Life-C" is nu direct op het modem aangesloten. Ook heb ik als test de switch er tussen uit gelaten, maar dat maakt ook niks uit.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RAWWAR  waren het unmanaged switches? En heb je alleen de verbinding met de netwerkkabel verbroken of zijn de switches ook stroomloos gemaakt?
Ik hoop dat er snel iemand voorbij komt want ik weet niet of ik je een oplossing zal kunnen gaan bieden.

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het waren 2 heel simpele 8-ports sitecom network switches, dus dat zullen wel "unmanaged" switches zijn.

Maar die ene die er nog in zat, heb ik er uitgehaald en ook maar vervangen. Dat is nu een HP-1810-24g switch geworden. Valt ook niet veel aan te "managen". Maar maakt niet uit, werkt ook niet.  Misschien komt er idd nog iemand "voorbij" die nog een tip heeft. Voorlopig zou ik een ander modem willen testen, al is het alleen maar om ook die uit te kunnen sluiten. Of als oorzaak aan te wijzen. Overigens realiseer ik me ook ineens dat OOK de wireless XP-laptops dezelfde "windows - systeemfout" melding geven, dus aan de switches zal het niet liggen..

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RAWWAR  Heb je misschien de mogelijkheid om het met een andere router te testen. Dan is er wel geen internet, maar heb je wel de mogelijkheid om te kijken of je netwerk dan wel normaal werkt en weet je in feite of het in de connectbox zit/ de router functionaliteit daarvan.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat de verbonden apparaten betreft, dat is iets vreemds in de firmware. Die ververst gewoonweg niet of in ieder geval niet goed. Mogelijk herkent deze vendor ID's ook niet meer correct.

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het enige advies van de helpdesk dat ik nog niet had uitgevoerd, was het modem UREN lang uit te laten. Afgelopen nacht het modem uitgezet. En dat hielp. Vanochtend bleek alles weer als vanouds te werken. Alleen maar 10 minuten uitzetten, of zelfs een reset  helpen dus niet altijd. Aangesloten apparaten kloppen ook weer, zij het dat enkele apparaten nog altijd "unknown" zijn. Ook de melding "Windows - Systeemfout Er bestaat een identieke naam in het netwerk" is verdwenen.

Blijf ik me wel afvragen wat hier nou de oorzaak van kan zijn geweest. Dus ook hoe te voorkomen. Als zelfs een reset niet meer werkt....

iig bedankt voor het meedenken.

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb nog een aanvulling.

Het lijkt er nu wel op dat eea weer werkt. Ik heb een flink aantal PC's bedraad en wireless aangesloten en ze worden allemaal in het netwerk gezien. Daarna allemaal weer uitgezet, op 4 na. In Total Commander is dat aantal ook tot 4 teruggebracht:

Overzicht via TC.jpg

Echter, het modem blijft ook na herhaaldelijk verversen ( nu al een uur lang ) volhouden dat er nog steeds 13 apparaten in het netwerk zitten

verbonden apparaten_02.jpg

OK, snelheid is 0, maar zouden die er niet uitgegooid moeten worden ?

Misschien is daar toch een refresh probleem in het modem ?. Ik blijf het nog een tijdje monitoren...

RAWWAR
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Laatste opmerking van mezelf in dit topic ter afsluiting.

Na nogmaals contact met de helpdesk, is ook daar iemand tot de conclusie gekomen dat het probleem hoogst waarschijnlijk door een defect modem werd veroorzaakt, ondanks dat internet en telefonie goed werkten. Ik heb een nieuw modem ontvangen, geinstalleerd en dat werkt. Alhoewel..... Ook daar zijn er problemen die ik ( nog ) niet kan verklaren, maar als dat echt niet lukt, kom ik daar in een nieuw topic nog wel op terug.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic