Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Melisza
Level 3

P1 meter homewizard / wifi niet te verbinden

Hoi,

Ik heb de P1 meter van homewizard besteld en probeer deze te installeren op mijn slimme meter.
De P1 meter is een “simpel” kastje wat je aansluit en vervolgens het realtime verbruik kan uitlezen via de app op je Iphone.

Dit wil helaas maar niet lukken doordat ik steeds de melding krijg bij het installeren middels de app : “geen verbinding mogelijk met netwerk P1metersetup”

Wat heb ik tot nu geprobeerd om het te verhelpen:

Lees meer

- vergeet de wifi “p1metersetup” gedaan middels iphone instellingen/wifi en opnieuw verbinding proberen te maken
- wifi 5 Ghz uitgezet en enkel de 2,4 geprobeerd middels inloggen in modem ziggo
- ander kanaal (zowel 1, 6 , als 11)
- via de smart wifi app van ziggo de wifi scan gedaan + netwerk geoptimaliseerd
- als tip van de leverancier gekregen om 4G Iphone uit te zetten en enkel op wifi te zitten
- 2e tip leverancier : locatievoorziening checken: staat aan(dat moet ook)
- via ziggo telefonische helpdesk hulp gevraagd; uw collega kon modem resetten naar standaard instellingen, dit duurde uiterlijk een uur, verder kon collega helaas niet helpen en verwees naar hier.

Op de handeiding van de p1 meter staat dat de wifi moet staan op 2,4ghz b/g/n, dus hier staat hij ook(standaard) op.

Om uit te sluiten dat het aan de p1 zelf ligt heb ik van de leverancier een 2e (nieuwe) toegestuurd gekregen, hiermee kriig ik exact dezelfde melding.

Op het moment van koppelen middels de app van homewizard zie ik de wifi(bovenin in de iphone) continu weg springen, vervolgens krijg ik de melding “geen verbinding mogelijk met….” Na die melding zie ik het wifi signaal weer terugkeren.
Ik heb daarom het sterke vermoeden dat het aan de wifi / modem van ziggo kan liggen.

Mijn pa heeft dezelfde p1 meter aangesloten , en dat was letterlijk click en play, echter heeft hij internet en het modem van de concurrent, dus helaas kunnen we hier(de instellingen) geen vergelijk van nemen.

Ook 2 foto’s toegevoegd van de handleiding van de p1 meter zodat u/jullie de benodigde instellingen kunnen zien.

Wat kan ik nog proberen / hoe krijg ik mijn p1 meter gekoppeld?

Alvast bedankt.
Gr,
Carlo

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Charles1965
Level 3

klopt. Ja, de connectbox wifi staat uit als de Deco als access point staat ingesteld. Ik heb nu om alles werkend te krijgen alles achter de router van de Deco staan.  

Bekijk in context

Uitgelicht
sprunkys
Level 1

Er wordt volgens mij toch door velen een denkfout gemaakt. De P1 meter moet eerst een verbinding maken met je telefoon; als dat gebeurt kan je toestemming geven dat de P1 via je telefoon naar het wifi signaal van de netwerk gaat om de installatie te voltooien.

van alles wat ik lees lijkt mij die eerste stap wordt verward met die 2e en daarom wijzen velen direct maar naar de provider.

Hier de stappen van HomeWizard support pagina:

• Druk op Nieuw apparaat toevoegen > P1 meter > Volgende
  • Zorg ervoor dat uw P1-meter nog steeds (donker) blauw knippert (koppelmodus)
  • Je wordt automatisch gevraagd of je wil verbinden met het 'P1meterSetup' netwerk. Accepteer en ga door naar Kies jouw Wi-Fi hier beneden.

Bij Android 9 of lager is het iets anders:
1. Ga naar de Wi-Fi instellingen op je telefoon en verbindt met het Wi-Fi netwerk: 'P1meterSetup'
2. Gebruik het wachtwoord: SetupPass
3. Ga terug naar de Energy app nadat je bent verbonden met het netwerk. Het kan zijn dat je ''Geen internet verbinding beschikbaar'' ziet. Dit bericht kun je negeren, omdat je nu je telefoon hebt verbonden met het Wi-Fi netwerk van de P1 meter, welke nu nog geen internet heeft.

Kies jouw Wi-Fi

Kies jouw Wi-Fi netwerk uit de lijst en vul jouw eigen Wi-Fi wachtwoord in. Druk op volgende. De P1 meter zal nu verbinden met jouw Wi-Fi netwerk.

4 Kudos
Ga naar reactie
Mark
Oud Community Moderator

Hey @Melisza, ik zie dat in dit topic niet helemaal duidelijk geworden is waar het probleem speelt en daardoor zijn de mogelijke oplossingen die zijn aangedragen ook niet altijd van toepassing geweest op jouw probleem. Misschien komt dit bericht te laat voor jou, maar ik hoop dat het toch wat duidelijkheid geeft ook voor anderen die wellicht met ditzelfde probleem kampen.

De melding op je telefoon geeft aan "Geen verbinding mogelijk met netwerk P1meterSetup", dat is een wifi netwerk wat uitgezonden wordt door de homewizard waar jouw iPhone verbinding mee moet maken. Pas als die verbinding tot stand gekomen is gaat de installatie verder en zal hij vragen om de details van het (Ziggo) wifi netwerk waar uiteindelijk de internetverbinding mee gemaakt wordt.

Maar omdat het bij die eerste stap al misloopt heb je nog helemaal niets met het Ziggo wifi netwerk te maken en heeft het aanpassen van instellingen daarin geen effect.

Focus puur op de verbinding tussen de Homewizard en je iPhone (of ander apparaat wat je gebruikt om de installatie mee te doorlopen).

Daar heeft je wifi thuis nog helemaal niets mee te maken, dus daar hoef je ook niets in aan te passen.

2 Kudos
Ga naar reactie
94 Reacties 94
Meldingen
Aan Uit
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

Hoi, 
Welkom op dit klanten helpen klanten forum van Ziggo.

Zelf heb ik er ook een die het goed doet , weliswaar op eigen router.

Op het moment van koppelen middels de app van homewizard zie ik de wifi(bovenin in de iphone) continu weg springen,

Dit vind ik wel een raar verschijnsel  , de iphone reboot je die wel eens ? zo nee zou ik dat zeker een X doen.

Beschik je over een andere telefoon , zo ja probeer het daar eens mee .

En het modem heb je ook al een X van de stroom gehaald ? 

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Ik heb het reeds geprobeerd via de telefoon van mijn vriendin + ook de ipad al geprobeerd.

ook het modem al verschillende keren opnieuw opgestart.

gr.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Probeer eens met smartwifi uit.

Probeer eens een ander wachtwoord en of beveiliging voor wifi ingesteld op je modem/router.

Misschien een eenvoudiger of korter wachtwoord.

Eerst een alleen letters, daarna eens met letters, hoofdletters en cijfers, en daarna ook eens met leestekens.

Let wel mocht het lukken met een eenvoudig wachtwoord, laat het niet op een eenvoudig wachtwoord staan.

Het kan ook nog dat de wifi beveiligen op “WPA-PSK/WPA2-PSK” moet staan. Alhoewel dat ook niet aan te raden is “WPA2-PSK” is veiliger.

Laat het wachtwoord niet te eenvoudig en de beveiliging niet te zwak als dit helpt. Je weet dan wel waar het aan ligt.

Misschien heb je ook nog iets aan onderstaande link:

https://hw.homewizard.net/nl/support/solutions/articles/19000081089-problemen-met-wifi-verbinding

Melisza
Level 3
Topicstarter

Allereerst dank voor het meedenken.

ik heb zojuist de wifi een nieuw wachtwoord gegeven en het modem (voor de zekerheid) opnieuw opgestart.

Ook heb ik de beveiliging naar WPA-PSK/WPA2-PSK gezet.

Helaas krijg ik exact dezelfde melding.

zie bijgevoegde foto’s

waar kan dit toch aan liggen?

alvast bedankt 

Gr.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Misschien nog met smart wifi uit en de wifi pods uitgeschakeld

verder geen idee heb zelf geen p1 home wizard. 

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Ook met smart wifi uit werkt hij helaas nog niet.

verder hebben wij geen wifi pods

zijn hier verder nog experts die wellicht ook een p1 meter hebben en die mij de oplossing kunnen geven?

bedankt !

0 Kudos
puppie
Level 17

als je de dongel in de meter doet knippert hij dan wit?

zo ja dan druk je de knop in het midden net zolang in tot deze blauw wordt.

dan staat de de dongel in de koppelmodes.

Dat doet het allemaal wel.

ik heb deze p1 meter ook en heb ook internet van ziggo.

Alleen mijn router staat in dridge en gebruik dus een eigen modem.

Bij mijn installatie wel eerst de 5 ghz uitgezet voordat ik begon.

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Yes, de dongel werkt zoals het hoort. Wanneer ik hem in de slimme meter plug is hij wit, vervolgens na even indrukken gaat hij blauw knipperen. Dus dat werkt prima.

daarom is het ook zo waarshijnlijk dat het aan de wifi / de instellingen ligt, alleen kan ik er helaas na een week nog niet achter komen waar het hem in zit.

gr.

0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

@Melisza  schreef:

Yes, de donger werkt zoals het hoort. Wanneer ik hem in de slimme meter plug is hij wit, vervolgens na even indrukken gaat hij blauw knipperen. Dus dat werkt prima.

daarom is het ook zo waarshijnlijk dat het aan de wifi / de instellingen ligt, alleen kan ik er helaas na een week nog niet achter komen waar het hem in zit.

gr.

Vreemd hoor , maar ook ik heb mijn modem in bridge staan met een eigen router.

Of dit aan het Ziggo modem/wifi ligt is moeilijk te zeggen , ik vraag of @Mariska eens kan vragen bij de techneuten van Ziggo.

Marije
Community Moderator
Community Moderator

Hoi @Melisza, welkom op de Community!

Je bent sinds de komst van je P1 meter al aan het prutsen met de verbinding aan je wifi. Ik moet zeggen dat ik het heel lastig vindt om dit goed te ondersteunen, omdat ik de P1 meter zelf niet ken en deze buiten de servicedefinities valt van Ziggo. 

Wat ik uiteraard wel voor je kan doen is om het modem van Ziggo te bekijken op afstand en hoe de instellingen erbij staan. Eerst ben ik dan ook naar het signaal van je modem gaan kijken. Wat ik daar zie is dat je downstream aan de hoge kant lijkt te zijn. Deze zit eigenlijk constant aan het maximale en gaat daar af en toe overheen. Merk je dat zelf in andere verbindingen ook? 

Ik ben sowieso benieuwd hoe je modem van Ziggo staat aangesloten. Wil je eens een foto maken van je hoofdaansluiting van Ziggo en eventuele splitters/versterkers? Dan gaan we eens kijken of dit mogelijk een oorzaak is van het verbindingsprobleem. 

0 Kudos
Hakkesteegt
Level 1

Hi Carlo, is het je al gelukt om de P1 te verbinden? Het lijkt erop dat ik tegen precies hetzelfde probleem aanloop...

0 Kudos
pox-ie
Level 10

@Melisza  Ik had dezelfde problemen met het aanmelden van mijn Hue..  Is jouw iphone verbonden met dezelfde 2.4ghz wifi van je modem? Ik moest ook mijn telefoon een aantal x switchen van mijn 2.4ghz naar de 5ghz en opeens deed hij het wel. Proberen kan nooit kwaad 🙂

0 Kudos
Hakkesteegt
Level 1

Ik heb mijn 5 ghz van mijn deco-netwerk uitgezet en alleen de 2.4 nog aanstaan waar mijn iPhone mee verbonden is. Het probleem lijkt te zijn dat de iPhone niet met het MeterSetup netwerk van de P1 kan verbinden.

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Helaas is het bij mij ook nog niet gelukt.

De ghz al enkele keren proberen om te zetten bij het inloggen op het modem van ziggo.

vervolgens na enkele keren proberen nogsteeds niet het gewenste resultaat.

Gr. Carlo

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Hoe kan je het beste nakijken op welke ghz deze staat ingesteld?

op het modem van ziggo kan ik inloggen maar hoe kies je specifiek bij de iphone voor een ghz?

bedankt gr. 

0 Kudos
nmiddel
Level 5

Goedemorgen,

Zelf heb ik geen P1 meter homewizard, maar ik heb wel een advies met betrekking tot het WiFi:

Tussen de 2,4GHz en 5GHz WiFi netwerken zit tegenwoordig op technische vlak grote verschillen. Daarom zijn er in "WiFi land" een aantal "best practices", in hoofdlijnen zijn dat de volgende:

1) Je 2,4GHz kanaal een andere naam te geven dan je 5GHz kanaal. Dit om problemen met legacy apparatuur en roaming te voorkomen.

2) Voor het 5GHz deel geen gebruik te maken 80MHz, hier valt de keuze dus op meer stabiliteit dan meer snelheid.

3) Apparaten die 5GHz ondersteunen, alleen aan het 5GHz WiFi netwerk te koppelen (dus niet op beide WiFi netwerken). Voor het koppelen van de P1 meter homewizard met je mobiele telefoon moet je hier waarschijnlijk (tijdelijk) van afwijken.

Bijgevoegd een afbeelding met de instellingen die ik adviseer.

Disclaimer 1: Ik weet niet wat voor impact dit heeft op systemen bijvoorbeeld de Ziggo WiFi Smartpods.

Disclaimer 2: Nogmaals, ik heb geen P1 meter homewizard. Dus geen garanties dat mijn adviezen het probleem gaat verhelpen 🙂

Nog één extra opmerking: Als je op een bepaalde plek, door afstand of door signaal demping, alleen je 2,4GHz netwerk ziet (en dus niet de 5GHz). Is in principe je WiFi dekking onvoldoende. Het 2,4GHz zal dan technisch gezien werken, echter zal de snelheid en stabiliteit naar alle waarschijnlijkheid te wensen over laten.

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Bedankt voor het meedenken.

ik heb zojuist nogmaals een poging gedaan tot het wijzigen van mijn instellingen.

Zie aub de bijlages (printscreens)

hij blijft het volgende zeggen bij het proberen verbinding te maken (ook een printscreen)

Alvast bedankt weer.

Gr.

0 Kudos
nmiddel
Level 5

Hallo @Melisza ,

Heb je toevallig ook de mogelijkheid om dit met een Android toestel te proberen? Als ik de melding zo zie lijkt het dat jou apparaat niet kan verbinden met het WiFi netwerk van de P1meterSetup. Dat lijkt me een netwerk die de P1 meter homewizard uitstuurt in de koppel modus(?)

Hopelijk heb je een Android toestel dan alleen nodig voor de initiële installatie...

Je WiFi instellingen lijken overigens goed te staan, al zou ik persoonlijk geen spaties gebruiken in een netwerk naam.

Dit is overigens waar mij kennis voor de P1 meter homewizard ophoud. Hopelijk is er iemand in deze community die jou beter kan helpen (mocht het eerder genoemde geen optie zijn) 🙂

0 Kudos
Melisza
Level 3
Topicstarter

Hoi,

De p1setup betreft inderdaad een wifi wat de p1 uitstuurt bij koppel modus.

Helaas heb ik niet de beschikking over een android toestel. Mijn vriendin heeft namelijk ook een iphone en verder hebben wij nog een ipad….

jammer dat ik dat niet zo 123 kan proberen dus.

gr.

0 Kudos