Vraag
Reacties
Jbr67
Level 11

Overzicht Arris connetbox problemen

Er komen de laatste tijd veel topics geopend over problemen met de Arris-connectbox.
Hierbij een verzamentopic. Mocht je een Arris-connectbox hebben , en mocht je problemen ervaren .. kijk dan eerste even naar dit lijstje voordat je je helemaal lam zoekt/uitprobeert. Wellicht een sticky item van maken @moderaters?

Bekende Arris problemen:
1) Op een Arris-box werken Sonos-speakers NIET, in ieder geval in de situatie met twee Sonos-spreakers bedraad aangesloten (en soms ook bij 1 aangesloten Sonos-box)
Status : in onderzoek
- https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/sonos-arris-connect-box-en-cisco-epc3925-crashen-door-bekabelde-sonos-apparaten-in-thuisnetwerk-25182
- https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/arris-router-omwisselen-met-compal-router-37473
2) De DNS-server van de Connectbox reageert regelmatig niet.
Status: confirmed, maar geen prio ivm workarounds ... ahem
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetverbinding-valt-regelmatig-weg-dns-probleem-op-arris-connectbox-35654/index2.html
3) DHCP-reserveringen opbv MAC-adressen verdwijnen na powerloss
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/arris-modem-houdt-gereserveerde-ip-adressen-niet-vast-34697
4) Je kunt de DNS-server die via DHCP aan devices in je netwerk wordt toegewezen niet wijzigen in de Connect box. Is niet eens een bug, maar een missende feature.
https://community.ziggo.nl/community-archief-226/dns-instellen-20879
5) latency spikes / jitter problemen, vooral heel vervelend bij UDP verkeer zoals bij DNS-resolving (algemeen probleem door Puma6/7 chip)
https://tweakers.net/nieuws/125219/ziggo-brengt-patch-uit-voor-gedeeltelijk-oplossen-packet-loss-connect-box.html

Eerlijk gezegd weet ik niet op dit probleem (nummer 5) nog echt speelt... iemand hier?

Mocht iemand anders nog meer problemen kennen, dan even quoten, doornummeren en ook heel graag een link/URL toevoegen!
105 Reacties 105
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Oudenaarde Mocht deze instelling te vinden zijn in je modem, probeer de voorgestelde wijziging.

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

Oudenaarde
Level 1

Bedankt @Be rt, ik heb dat gelijk even geprobeerd, maar helaas geen succes gehad . Ik heb de modem nogmaals gereset, en toen gebeurde er héél even iets vreemds:

• Bij de eerste keer verbinden, dus wanneer de modem nog simpel “Ziggo-xxxxx” heet, zag ik dat de verbinding wél een moment heel snel was. Ik heb toen als een speer even een speedtest gedaan en zag dat de snelheid 250Mbit aantikte, precies wat ik ook heb.
  • Speedtest gesloten, m’n wifi-signaal een eigen naam en wachtwoord gegeven, met die naam verbonden, en ja hoor… langzame 30Mbit verbinding. Terwijl ik nergens iets aan de andere instellingen heb gedaan.

Ik heb even een netwerkkabel aangesloten tussen de laptop en de modem om te zien wat dat doet, en dan is de snelheid gelukkig wel prima. Maar dat bedraad aansluiten is helaas voorlopig nog geen permanente optie hier vanwege verbouwingen e.d., en zou ook niet nodig moeten zijn.

M’n telefoon en PC, die elk een stuk verder van de modem verwijderd zijn, halen namelijk wel draadloos uitstekende snelheden. Het is puur de MacBook die nu weer een probleem heeft waar dat voorheen niet zo was (buiten de instabiliteit van álle apparaten overigens).

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Oudenaarde Helaas weet ik te weinig van een MacBook, maar daar weet @EnergieBoy weer meer over, hij komt langs als hij online is.

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Ben heel benieuwd @Be rt! Ik had @EnergieBoy ook al voorbij zien komen in m’n zoektocht naar een oplossing hier inderdaad. Vooralsnog lijkt het alsof er nog twee dingen spelen, buiten de instabiliteit die ik met de tijd moet ervaren:

• Modem vers gereset levert een korte momentopname op met een snelle verbinding.
  • En het probleem doet zich alleen voor met de MacBook, niet met de Android telefoon of Windows PC. Ook al staat de laptop letterlijk op 80cm van de modem af.

Nu ben ik wel redelijk handig met Macs en zo, maar het lijkt er op dat er mogelijk wel iets aan de hand is tussen de Mac (de wifi-module in de laptop wellicht) i.c.m. de modem… alleen wel heel vreemd dat dat de eerste 3-4 maanden geen invloed had op de snelheid, die was namelijk helemaal prima.

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Hebben 2.4 en 5 Ghz ongelijke namen voor de SSIDs? Of had ik dat uit het voorafgaande al moeten weten? Sorry, dit is een snelle reaktie.
Zo nee: SSIDs ongelijk maken en verder testen.

• Bij de eerste keer verbinden, dus wanneer de modem nog simpel “Ziggo-xxxxx” heet, zag ik dat de verbinding wél een moment heel snel was. Ik heb toen als een speer even een speedtest gedaan en zag dat de snelheid 250Mbit aantikte, precies wat ik ook heb.
  • Speedtest gesloten, m’n wifi-signaal een eigen naam en wachtwoord gegeven, met die naam verbonden, en ja hoor… langzame 30Mbit verbinding. Terwijl ik nergens iets aan de andere instellingen heb gedaan.

Wat je hier schrijft lijkt een beetje op overschakelen tussen de twee frequenties door een systeem met een Wireless Connectie. Dat zie je niet meteen als er gelijke SSIDs zijn. Je kunt het wel merken aan een evt onverwachte terugval van de snelheid, zodra een prima 5 Ghz Connectie terugvalt naar eentje via 2.4.

EnergieBoy
Level 19

Wat Hanh schrijft zou ik ook aangeven. Maar is dit al niet geopperd? Het is wel heel vreemd en ik vraag me nog af of het wel werkt bij iemand anders in huis, die geen Ziggo heeft?!

Want Ziggo en Apple zijn niet zo in love met elkaar ???

0 Kudos
jarielcapitain
Level 13

Er is wat meer informatie nodig. De macbook heeft de mogelijk om wifi gegevens te verzamelen en weer te geven. 

Wat voor macbook is het? en versie van OS en de modem is het een Arris of Compal

Zie hier om gegevens te verzamelen.

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

@hanh, bedankt voor de tip, maar die had ik inderdaad al uitgeprobeerd. De eerste 3-4 maanden had ik namelijk de modem gewoon helemaal standaard gelaten. Buiten de wifi-naam en wachtwoord heb ik toentertijd niets veranderd.

Maar na de aanhoudende problemen heb ik als tip van de helpdesk bij Ziggo eens gekeken wat het doet als ik de 2.4G en 5G signalen beide een eigen naam geef. Gek genoeg leverde dat nóg meer problemen op: een bijna niet te gebruiken 5G signaal (verschrikkelijk instabiel), en een 10Mbit 2.4G signaal.

@jarielcapitain: volgens mij is het een Arris modem (ik heb geen TV bij Ziggo namelijk, dus de standaard witte kleine modem). Ik heb daarnaast een MacBook Pro van eind 2016, die met de touchbar.

Wat ik niet begrijp is dat het pas nadat de helpdesk van Ziggo op afstand aan de modem heeft gezeten, de snelheid in z’n geheel met 90% is gedaald. Vanaf dat moment haalde een reset ook niets meer uit, wat me de indruk geeft dat er echt iets niet goed is aan de modem zelf

p.s.: zit nu uit nieuwsgierigheid toch nog eens te kijken, en nu is de snelheid wél weer goed op de laptop (deze staat zo’n 80cm van de modem af op ‘t moment). Gelukkig komt de monteur woensdag om ook even “live” mee te kijken, want ik kan er geen koek van bakken 🙂

0 Kudos
jarielcapitain
Level 13

@Oudenaarde 

Je kan je wi-fi netwerk monitoren met de ingebouwde probleem oplosser,

Selecteer probleemoplosser, minimaliseer de dialoogbox.

In de menubalk ga naar Venster (Window) selecteer performance (cmd 5) en doe een test .

Onderstaand is een voorbeeld schern

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Gelijk even gedaan, bedankt voor de tip @jarielcapitain! Sinds ik vanochtend het probleem had en de computer (koppig, ik weet ‘t) tóch nog maar eens opnieuw heb opgestart, was het probleem ineens weer weg. Aan de modem zelf heb ik niet meer gezeten, maar het lijkt op ‘t moment weer even opgelost te zijn.

Dat geeft toch een beetje de indruk dat het een softwarematig probleem is. Bij een hardwarematig probleem heb ik normaal gesproken consistent ergens last van (kapotte HD, kapotte videokaart, dat soort dingen). Als het zo sporadisch is lijkt het alsof er iets mis is met de manier waarop de modem het signaal doorstuurt… maar of dat nu aan het geswitch tussen 2.4G/5G is, of toch iets met de toewijziging van verkeer aan mac-adressen, geen flauw idee.

0 Kudos
jarielcapitain
Level 13

@Oudenaarde Ik heb wel gezien dat je op 5GHz een DFS signal kanaal zit (60), Als je er last van heb kan je dit terug zien in de modem Je kan kanaal 36(++) hiervoor gebruiken. Dit kan wel het wegvallen veroorzaken. Heb je ook nog IPv6???

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Ja, na de laatste problemen heb ik de modem maar weer totaal gereset. Na daarna nóg een dag van problemen was de trage verbinding gister uit het niets weer snel (geen idee waarom), en is vandaag ook nog goed.

Ik heb inderdaad IPv6 overigens, dat is sinds ik het abonnement heb nog niet anders geweest 🙂

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Welke vorm van IPv6?
Bekijk het Menu Beveiliging. Zie plaatje.
De kwestie is: staat daar Port Forwarding, Port Triggering en DMZ?
Zo ja: dan heb je IPv6 Full Dual Stack (Connectbox heeft IPv6 adres en extren IPv4 adres)
Zo nee: dan heb je IPv6 DS-Lite (Connectbox heeft alleen IPv6 adres)
De adressen van de Connectbox kun je bekijken op de Info/Informatie Pagina via het Menu Beheer/Admin.

Wat is het?

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Dat is best grappig… jij hebt meer en andere opties dan dat ik heb in dat stukje 🙂

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Je antwoord is dus nee. Dan heb je IPv6 DS-Lite.

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Oh, ik denk dat ik even niet zie wat je bedoelt, maar heeft dat mogelijk invloed op de stabiliteit en/of snelheid?

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Daar is mij niks van bekend. Het is alleen voor de volledigheid goed te weten wat je draait op de Connectbox.
‘Ik heb IPv6’ is onvoldoende info, omdat er twee varianten zijn.

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Haha, daar heb je gelijk in.  Ik wist alleen “A” of “B”, maar niet dat daar ook nog verschillende varianten van waren 🙂

0 Kudos
Oudenaarde
Level 1

Hmm, ik zie dat ik niet meer mijn laatste bericht kan wijzigen… dan maar even zo een kleine update. Ben de hele dag thuis aan het werk geweest, en heb rond de tijd van dit laatste bericht de afspraak met de monteur maar afgezegd met de gedachte: “als het werkt vind hij toch niets”.

En als donderslag bij blauwe hemel: de snelheid zakt 3 uur later in elkaar als een puddingbroodje in de zon. Van de gewoonlijke 250Mbit naar grofweg 40Mbit. In mijn uitgebreide wifi omschrijving (zie plaatje) staat dat bij “Tx-snelheid” nu schommelt tussen de 60-120Mbps, maar bij de speedtest zit ik daar dus zelfs nog onder.

Toch maar weer een dagje aankijken, en anders die monteur maar laten langskomen… was ik toch even te vroeg hoopvol geworden 🙂

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Om te bekijken of het een Wifi probleem is of een probleem met je Internetverbinding is een bekabelde test aan te bevelen.

Het is sowieso beter een PC of Laptop, die langer op een vaste plek wordt gebruikt, bekabeld aan te sluiten tbv de stabiliteit van de verbinding.

0 Kudos