1
Vraag
2
Reacties
rinusgroenevelt

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Overstap van UMV2300 naar Connectbox

Ik stap binnenkort over van de UVM2300 Ubee naar de Connectbox van Ziggo. Het abonnement bestaat uit Internet, Telefoon, en TV/Radio. Zijn er nog specifieke problemen te verwachten met de installatie en activatie met het vervangen door de Connectbox?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De EVW3200 is inderdaad een modem met router en WiFi AP.

 

Modem op versterker is niet meer de juiste/aanbevolen aansluitwijze. Er moet een splitter (POA-01-B) tussen AOP en versterker geplaatst worden. Op die splitter dient vervolgens het modem aangesloten te worden met een aansluitkabel IEC/F.

 

Op de contactdoos voor de woonkamer (?) zie ik een stekker met plastic behuizing. Dergelijke stekkers maken de installatie instralingsgevoelig en moeten vervangen worden door moderne, afgeschermde exemplaren. Over lijkt de kabel naar een radio te gaan en analoge radio is mogelijk al gestopt in jouw regio. Dit jaar wordt het in heel NL gestopt.

 

Zou je van het AOP nog een foto van dichtbij willen plaatsen?

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De EVM3200 is een modem zonder router, in tegenstelling tot de Connect Box. Je zult nu dus een losse router gebruiken. Die is straks niet meer noodzakelijk maar kun je wel blijven gebruiken voor uitbreiding van WiFi-dekking.

 

Je kunt de Connect Box direct na ontvangst (uiterlijk binnen 2 weken) in gebruik nemen, het oude modem wordt automatisch gedeactiveerd.

 

Vermoedelijk is de coaxinstallatie ook (gedeeltelijk) aan een upgrade toe, voor een optimale werking van het nieuwe modem is een up-to-date installatie een vereiste:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de reactie. Ik zal in de loop van de week enige foto's posten.

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

20210929_104513.jpg

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Door een verkeerde benaming van de UBee even op een dwaalspoor. Het is een EVW3200 die bij mij ook als router werkt.  In het pakket van de Connectbox zit alleen de box, voeding en 1 ethernetkabeltje. Maar ik ben er al uit, denk ik. Uit het AOP komt de coax bij mij uit op de tussenversterker van Ziggo voor de oude Ubee. Als ik de uitgang van die tussenversterker gebruik en het uiteinde van de coax verbind met de ingang van de nieuwe Connectbox zou het moeten lukken. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De EVW3200 is inderdaad een modem met router en WiFi AP.

 

Modem op versterker is niet meer de juiste/aanbevolen aansluitwijze. Er moet een splitter (POA-01-B) tussen AOP en versterker geplaatst worden. Op die splitter dient vervolgens het modem aangesloten te worden met een aansluitkabel IEC/F.

 

Op de contactdoos voor de woonkamer (?) zie ik een stekker met plastic behuizing. Dergelijke stekkers maken de installatie instralingsgevoelig en moeten vervangen worden door moderne, afgeschermde exemplaren. Over lijkt de kabel naar een radio te gaan en analoge radio is mogelijk al gestopt in jouw regio. Dit jaar wordt het in heel NL gestopt.

 

Zou je van het AOP nog een foto van dichtbij willen plaatsen?

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik weet niet of het data signaal wordt mee-versterkt of dat in in het kastje een scheidingsfilter is ingebouwd en enkel het TV/Radio signaal wordt versterkt en verdeeld. De kabel met plastic kapje was voor de radio en wordt nog verwijdert. Het AOP heeft wel een plastic buitenkant maar het inwendige is geheel van metaal waar de coaxkabel direct op is aangesloten. Nog nooit problemen met deze constructie ondervonden. Via FB aan Ziggo gevraagd om ze mij het materiaal kunnen toesturen. Bedankt alvast1

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Via de versterker wordt het gehele frequentiegebied versterkt voor zowel TV als data (modem), zowel downstream als upstream. Het modem dient tegenwoordig een onversterkt signaal aangeboden te krijgen. Er is wel een 0 dB-aansluiting aanwezig op de versterker waarop destijds het modem aangesloten diende te worden, bij jou is die aansluiting ook voor het modem gebruikt. Echter is gebleken dat de 0 dB-aansluiting toch versterkte signalen uitstuurt.

 

Wat betreft het AOP: het lijkt inderdaad al een moderne variant te zijn zonder radio-aansluiting. Ik heb alleen mijn twijfels over de stekker hierop.

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De aansluitmaterialen zijn besteld. Na ontvangst monteer in de splitter in de AOP en sluit de modem hierop aan. De ingang van de versterker sluit ik rechtstreeks aan op de andere uitgang van de splitter. 20210929_170155.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Schema klopt helemaal. Voor de versterker wordt wel geadviseerd om open aansluitingen af te sluiten met een eindweerstand.

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

20210929_174635.jpg

Volgens mij een door Ziggo gecertificeerde stekker uit 2010.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De stekker ziet er goed uit maar het AOP is vrijwel zeker een verouderd type.

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Is mij bekend. Bij gebrek daaraan nog een andere verbruiker erop aansluiten.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @rinusgroenevelt! Welkom op de Ziggo Community! 


Wat fijn dat je al zo goed bent geholpen door @tobiastheebe! Ik begrijp dat je de aansluiting nu helemaal goed hebt en hoe werkt het? Ben je inmiddels al over naar de connectbox?

rinusgroenevelt
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

In afwachting op aansluitmateriaal. Op dit moment heb ik geen internet via de kabel, maar wel Wifi. Het wordt tijd voor de Connectbox.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Dan wachten we dat even af. We horen het graag als je de nieuwe kabels + het nieuwe modem hebt aangesloten 🙂 Succes!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic