Eddie the Eagle
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Overstap naar Ziggo 1Gb

Ik heb zojuist Ziggo 1Gb besteld, is sinds deze maand beschikbaar hier, en daar komt dus het nieuwe modem bij. Ik heb nu nog het 600/40 Mb abonnement met Compal modem, die moet ik retour sturen. Het huidige modem staat in Bridge Mode met een Unifi Router (UDMP) er achter.

Zijn er al mensen hier op het forum die een soortgelijke overgang hebben gehad en wat zijn de ervaringen ? Vragen die bij me op komen zijn:

 

  • met thuiswerken is uitval van het internet geen optie; als ik tegen onoverkomelijke problemen op loop, kan ik dan weer terugvallen op de Compal ?
  • gaat het nieuwe modem ook automatisch naar Bridge Mode ?
  • Is het alleen 'oude' er uit, nieuwe er tussen, dus UDMP WAN naar LAN1 v/d modem ? Of ook weer een nieuwe splitter e.d. ?
  • Is het modem dan weer op het IP 192.168.100.1 bereikbaar ?
  • Alle andere ervaringen en tips zijn welkom EddietheEagle_0-1634642567399.gif

     

2 Geaccepteerde oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Ik gebruik iets andere apparatuur (UBC1318ZG in bridge mode met EdgeRouter) en Internet Complete, maar kan wel antwoord geven op je vragen:

 

  • Dat is alleen mogelijk na handmatige heractivatie van het oude modem door Ziggo. Zodra het nieuwe modem online komt op het netwerk en de registratie doorloopt wordt het oude modem automatisch gedeactiveerd.
  • Klopt. Het nieuwe modem neemt deze configuratie over van het oude modem.
  • Of er nieuw aansluitmateriaal e.d. nodig is, is afhankelijk van wat je nu gebruikt. Het nieuwe modem stelt hogere eisen aan de installatie i.v.m. het koppelen van 32 i.p.v. 24 DS-kanalen en een OFDM-kanaal. Alle aansluitmateriaal moet frequenties tot tenminste 1,2 GHz doorgeven. Plaats voor de zekerheid een foto van het AOP (hoofdaansluiting) en de huidige splitter.
  • Klopt. Bij een enkele WAN-interface voldoet de standaardconfiguratie van de router (default static route met NAT masquerade naar deze interface).

Bekijk in context

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Er zijn zo te zien heel wat contactdozen aanwezig in huis? In hoeverre worden deze gebruikt?

 

De versterker en multitap zijn inderdaad ook verouderd maar voor TV is het geen probleem als deze tot 862 MHz doorgeven.

 

Wel belangrijk is dat er geen open aansluitingen aanwezig zijn om instraling te voorkomen. Contactdozen die niet gebruikt worden, kun je het beste afkoppelen bij de multitap en een eindweerstand plaatsen op de resp. aansluiting. Ik zie dat er op dit moment een aansluiting is op de multitap waar een stekker zonder kabel op aangesloten is, deze moet hoe dan ook vervangen worden door een eindweerstand.

 

Ik zou de kabels tussen AOP/versterker (IEC/F) en versterker/multitap (F/F) vervangen.

Bekijk in context

45 Reacties 45
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Ik gebruik iets andere apparatuur (UBC1318ZG in bridge mode met EdgeRouter) en Internet Complete, maar kan wel antwoord geven op je vragen:

 

  • Dat is alleen mogelijk na handmatige heractivatie van het oude modem door Ziggo. Zodra het nieuwe modem online komt op het netwerk en de registratie doorloopt wordt het oude modem automatisch gedeactiveerd.
  • Klopt. Het nieuwe modem neemt deze configuratie over van het oude modem.
  • Of er nieuw aansluitmateriaal e.d. nodig is, is afhankelijk van wat je nu gebruikt. Het nieuwe modem stelt hogere eisen aan de installatie i.v.m. het koppelen van 32 i.p.v. 24 DS-kanalen en een OFDM-kanaal. Alle aansluitmateriaal moet frequenties tot tenminste 1,2 GHz doorgeven. Plaats voor de zekerheid een foto van het AOP (hoofdaansluiting) en de huidige splitter.
  • Klopt. Bij een enkele WAN-interface voldoet de standaardconfiguratie van de router (default static route met NAT masquerade naar deze interface).

Bekijk in context

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ok, dank voor je reactie. Belangrijkste voor nu is dat die bridge mode meteen werkt, anders heb ik weer een afhankelijkheid om online te komen (Ziggo bellen en laten aanpassen). De splitter is ongeveer een jaar geleden vervangen, hier een foto:

 

EddietheEagle_0-1634644880133.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

AOP en splitter zijn helemaal up-to-date. Ik zie alleen een verouderde aansluitkabel met haakse stekker, is daarop een versterker aangesloten? Deze kabel kan het beste vervangen worden.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Inderdaad, goede catch. Die groene gaat naar de versterker en die blauwe naar de multi-tap. Ik neem aan dat ook die dan verouderd is (?)

 

EddietheEagle_0-1634645777465.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Er zijn zo te zien heel wat contactdozen aanwezig in huis? In hoeverre worden deze gebruikt?

 

De versterker en multitap zijn inderdaad ook verouderd maar voor TV is het geen probleem als deze tot 862 MHz doorgeven.

 

Wel belangrijk is dat er geen open aansluitingen aanwezig zijn om instraling te voorkomen. Contactdozen die niet gebruikt worden, kun je het beste afkoppelen bij de multitap en een eindweerstand plaatsen op de resp. aansluiting. Ik zie dat er op dit moment een aansluiting is op de multitap waar een stekker zonder kabel op aangesloten is, deze moet hoe dan ook vervangen worden door een eindweerstand.

 

Ik zou de kabels tussen AOP/versterker (IEC/F) en versterker/multitap (F/F) vervangen.

Bekijk in context

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ok, goed om te weten, slechte zaak van de installateur destijds dan. In de onderstaande foto zie je het beter. Linksonder komt die blauwe dus binnen van de versterker. Dan zijn er dus inderdaad 9 aansluitingen over:

 

- 5 met daadwerkelijk een TV er op en CI+ module met smartcard (1 TV, de oudste van allemaal, geeft soms wat storing op bepaalde zenders, valt een fractie van een seconde weg). Bij de andere TV`s heb ik geen klachten, perfect beeld.

- 2 met een aansluitpunt dat niet gebruikt wordt

- 2 met die losse stekkers zonder kabel, dus inderdaad geen eindweerstand zoals je aangeeft.

 

 

EddietheEagle_0-1634647273218.png

 

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dit alles heeft geen invloed op de overgang naar het 1Gbit modem hoop ik (?) En omgekeerd ook niet, dus dat mijn TV signaal het begeeft (?) En nog een gekke vraag misschien...kan ik geen eindweerstand in de 2 kamers plaatsen op de aansluiting zelf ipv op de multitap ? Dan heb ik geen losse kabels zwerven in mijn meterkast.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Mijn advies is dan om 4 stuks afsluitweerstanden te kopen en deze op de ongebruikte aansluitingen van de multitap te plaatsen en zoals eerder genoemd het vervangen van de twee kabels tussen splitter, versterker en multitap.

 

Indien gewenst kan ik ook even naar de signaalgegevens van het huidige modem kijken om te kijken of er dit moment sprake is van ruis.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Top, ga ik doen. Kun je me evt ook de juiste kabels adviseren ? En laten weten hoe ik die ruis kan controleren ?

 

zeeeeer bedankt trouwens 😉

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Een Ziggo-medewerker (moderator op deze community of klantenservice) kan de juiste kabels (IEC/F en F/F) toesturen. Deze kabels zijn viervoudig afgeschermd.

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1610000000638256qam2
2602000000638256qam1
3618000000640256qam3
4626000000638256qam4
5634000000538256qam5
6642000000538256qam6
7650000000538256qam7
8658000000640256qam8
9666000000638256qam9
10674000000638256qam10
11682000000638256qam11
12690000000638256qam12
13698000000638256qam13
14706000000538256qam14
15714000000538256qam15
16722000000538256qam16
17730000000538256qam17
18738000000638256qam18
19746000000638256qam19
20754000000638256qam20
21762000000638256qam21
22770000000538256qam22
23778000000538256qam23
24786000000438256qam24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.98318485495949110
2Goed (Locked)38.98318484139136115
3Goed (Locked)40.3661848413761687
4Goed (Locked)38.9831848413952778
5Goed (Locked)38.98318484140219111
6Goed (Locked)38.98318484133689149
7Goed (Locked)38.98318484135540141
8Goed (Locked)40.3661848414057983
9Goed (Locked)38.98318484141011131
10Goed (Locked)38.98318484142258121
11Goed (Locked)38.98318484142781121
12Goed (Locked)38.98318484133418117
13Goed (Locked)38.98318484143102139
14Goed (Locked)38.60518484143565190
15Goed (Locked)38.60518484136234195
16Goed (Locked)38.98318484143830248
17Goed (Locked)38.60518484144312231
18Goed (Locked)38.98318484130829220
19Goed (Locked)38.60518484144531302
20Goed (Locked)38.60518484132452303
21Goed (Locked)38.60518484139453276
22Goed (Locked)38.98318484144779259
23Goed (Locked)38.60518484145829364
24Goed (Locked)38.98318484132878544
Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
152000000445.12064qam2
236000000435.12064qam4
344500000445.12064qam3
458800000445.12064qam1

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00030
22.00020
32.00030
42.00010
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Er is een lichte ruis aanwezig, maar niet in zodanige mate dat het problemen mag veroorzaken. Met de eindweerstanden en nieuwe kabels wordt de signaalkwaliteit waarschijnlijk nog iets beter. Er is in elk geval geen teken van directe instraling te zien.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ok, dus als het modem (morgen trouwens) komt, dan kan ik het in principe gewoon installeren dus (?) De kabels en eindweerstanden heb ik dan nog niet.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Klopt, ik verwacht geen directe problemen. Na de installatie zou je de DS-gegevens nog even opnieuw kunnen plaatsen, het gaat dan voornamelijk om het OFDM-kanaal voor DOCSIS 3.1 (staat in een aparte tabel).

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ok, dank voor al je hulp, zeer gewaardeerd. Ik zal de gegevens hier weer achterlaten als het allemaal weer online is. Nu nog even achter die kabels aan.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Pikt een moderator dat hier op als ik dat vraag ? Ik krijg geen chat opgestart.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4949Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Gedaan !

Uitgelicht topic