Ik heb zojuist Ziggo 1Gb besteld, is sinds deze maand beschikbaar hier, en daar komt dus het nieuwe modem bij. Ik heb nu nog het 600/40 Mb abonnement met Compal modem, die moet ik retour sturen. Het huidige modem staat in Bridge Mode met een Unifi Router (UDMP) er achter.
Zijn er al mensen hier op het forum die een soortgelijke overgang hebben gehad en wat zijn de ervaringen ? Vragen die bij me op komen zijn:
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik gebruik iets andere apparatuur (UBC1318ZG in bridge mode met EdgeRouter) en Internet Complete, maar kan wel antwoord geven op je vragen:
Er zijn zo te zien heel wat contactdozen aanwezig in huis? In hoeverre worden deze gebruikt?
De versterker en multitap zijn inderdaad ook verouderd maar voor TV is het geen probleem als deze tot 862 MHz doorgeven.
Wel belangrijk is dat er geen open aansluitingen aanwezig zijn om instraling te voorkomen. Contactdozen die niet gebruikt worden, kun je het beste afkoppelen bij de multitap en een eindweerstand plaatsen op de resp. aansluiting. Ik zie dat er op dit moment een aansluiting is op de multitap waar een stekker zonder kabel op aangesloten is, deze moet hoe dan ook vervangen worden door een eindweerstand.
Ik zou de kabels tussen AOP/versterker (IEC/F) en versterker/multitap (F/F) vervangen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik gebruik iets andere apparatuur (UBC1318ZG in bridge mode met EdgeRouter) en Internet Complete, maar kan wel antwoord geven op je vragen:
Ok, dank voor je reactie. Belangrijkste voor nu is dat die bridge mode meteen werkt, anders heb ik weer een afhankelijkheid om online te komen (Ziggo bellen en laten aanpassen). De splitter is ongeveer een jaar geleden vervangen, hier een foto:
AOP en splitter zijn helemaal up-to-date. Ik zie alleen een verouderde aansluitkabel met haakse stekker, is daarop een versterker aangesloten? Deze kabel kan het beste vervangen worden.
Inderdaad, goede catch. Die groene gaat naar de versterker en die blauwe naar de multi-tap. Ik neem aan dat ook die dan verouderd is (?)
Er zijn zo te zien heel wat contactdozen aanwezig in huis? In hoeverre worden deze gebruikt?
De versterker en multitap zijn inderdaad ook verouderd maar voor TV is het geen probleem als deze tot 862 MHz doorgeven.
Wel belangrijk is dat er geen open aansluitingen aanwezig zijn om instraling te voorkomen. Contactdozen die niet gebruikt worden, kun je het beste afkoppelen bij de multitap en een eindweerstand plaatsen op de resp. aansluiting. Ik zie dat er op dit moment een aansluiting is op de multitap waar een stekker zonder kabel op aangesloten is, deze moet hoe dan ook vervangen worden door een eindweerstand.
Ik zou de kabels tussen AOP/versterker (IEC/F) en versterker/multitap (F/F) vervangen.
Ok, goed om te weten, slechte zaak van de installateur destijds dan. In de onderstaande foto zie je het beter. Linksonder komt die blauwe dus binnen van de versterker. Dan zijn er dus inderdaad 9 aansluitingen over:
- 5 met daadwerkelijk een TV er op en CI+ module met smartcard (1 TV, de oudste van allemaal, geeft soms wat storing op bepaalde zenders, valt een fractie van een seconde weg). Bij de andere TV`s heb ik geen klachten, perfect beeld.
- 2 met een aansluitpunt dat niet gebruikt wordt
- 2 met die losse stekkers zonder kabel, dus inderdaad geen eindweerstand zoals je aangeeft.
Dit alles heeft geen invloed op de overgang naar het 1Gbit modem hoop ik (?) En omgekeerd ook niet, dus dat mijn TV signaal het begeeft (?) En nog een gekke vraag misschien...kan ik geen eindweerstand in de 2 kamers plaatsen op de aansluiting zelf ipv op de multitap ? Dan heb ik geen losse kabels zwerven in mijn meterkast.
Mijn advies is dan om 4 stuks afsluitweerstanden te kopen en deze op de ongebruikte aansluitingen van de multitap te plaatsen en zoals eerder genoemd het vervangen van de twee kabels tussen splitter, versterker en multitap.
Indien gewenst kan ik ook even naar de signaalgegevens van het huidige modem kijken om te kijken of er dit moment sprake is van ruis.
Top, ga ik doen. Kun je me evt ook de juiste kabels adviseren ? En laten weten hoe ik die ruis kan controleren ?
zeeeeer bedankt trouwens 😉
Een Ziggo-medewerker (moderator op deze community of klantenservice) kan de juiste kabels (IEC/F en F/F) toesturen. Deze kabels zijn viervoudig afgeschermd.
Zou je de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 610000000 | 6 | 38 | 256qam | 2 |
2 | 602000000 | 6 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 618000000 | 6 | 40 | 256qam | 3 |
4 | 626000000 | 6 | 38 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 5 | 38 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 5 | 38 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 5 | 38 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | 6 | 40 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 6 | 38 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 6 | 38 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 6 | 38 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 6 | 38 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 6 | 38 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 5 | 38 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 5 | 38 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 5 | 38 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 5 | 38 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 6 | 38 | 256qam | 18 |
19 | 746000000 | 6 | 38 | 256qam | 19 |
20 | 754000000 | 6 | 38 | 256qam | 20 |
21 | 762000000 | 6 | 38 | 256qam | 21 |
22 | 770000000 | 5 | 38 | 256qam | 22 |
23 | 778000000 | 5 | 38 | 256qam | 23 |
24 | 786000000 | 4 | 38 | 256qam | 24 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 38.983 | 18485495949 | 110 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484139136 | 115 |
3 | Goed (Locked) | 40.366 | 18484137616 | 87 |
4 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484139527 | 78 |
5 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484140219 | 111 |
6 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484133689 | 149 |
7 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484135540 | 141 |
8 | Goed (Locked) | 40.366 | 18484140579 | 83 |
9 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484141011 | 131 |
10 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484142258 | 121 |
11 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484142781 | 121 |
12 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484133418 | 117 |
13 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484143102 | 139 |
14 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484143565 | 190 |
15 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484136234 | 195 |
16 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484143830 | 248 |
17 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484144312 | 231 |
18 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484130829 | 220 |
19 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484144531 | 302 |
20 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484132452 | 303 |
21 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484139453 | 276 |
22 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484144779 | 259 |
23 | Goed (Locked) | 38.605 | 18484145829 | 364 |
24 | Goed (Locked) | 38.983 | 18484132878 | 544 |
1 | 52000000 | 44 | 5.120 | 64qam | 2 |
2 | 36000000 | 43 | 5.120 | 64qam | 4 |
3 | 44500000 | 44 | 5.120 | 64qam | 3 |
4 | 58800000 | 44 | 5.120 | 64qam | 1 |
1 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Er is een lichte ruis aanwezig, maar niet in zodanige mate dat het problemen mag veroorzaken. Met de eindweerstanden en nieuwe kabels wordt de signaalkwaliteit waarschijnlijk nog iets beter. Er is in elk geval geen teken van directe instraling te zien.
Ok, dus als het modem (morgen trouwens) komt, dan kan ik het in principe gewoon installeren dus (?) De kabels en eindweerstanden heb ik dan nog niet.
Klopt, ik verwacht geen directe problemen. Na de installatie zou je de DS-gegevens nog even opnieuw kunnen plaatsen, het gaat dan voornamelijk om het OFDM-kanaal voor DOCSIS 3.1 (staat in een aparte tabel).
Ok, dank voor al je hulp, zeer gewaardeerd. Ik zal de gegevens hier weer achterlaten als het allemaal weer online is. Nu nog even achter die kabels aan.
Pikt een moderator dat hier op als ik dat vraag ? Ik krijg geen chat opgestart.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.
Gedaan !
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.