Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Ik heb recentelijk 1Gb/sec genomen en het modem vervangen.
Internet is in de woning niet bekabeld maar elke ruimte van beneden tot boven heeft een eigen DECO M4 unit (totaal 7 stuks). De eerste DECO is gestoken in het modem in de meterkast.
Alle internet TV's hangen aan direct aan een DECO
Het is wel ietsjes beter maar echt verschil tussen 350 en 1GB is in huis nauwelijks te merken.
Volgens Ziggo support kunnen de DECOs prima het 1GB signaal verwerken.
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets in het modem instellen of veranderen om de door mij gewenste en gevraagde hoge snelheid te krijgen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hallo @waardg
Welkom bij de Ziggo Community. Ik zie dat je een vraag het over de DecoM4 i.c.m. het Gigabit pakket. Ik zie dat @tobiastheebe je al een mooi uitgebreid en duidelijk antwoord heeft gegeven over wat de verwachtte maximale snelheden zijn voor deze DecoM4s. Je hebt dan de upgrade gedaan naar 1Gb/s, maar dit heeft, om het even simpel uit te leggen, je snelweg wel verbreedt, echter heb je niet meer verkeer, dus is de snelweg heeft extra lege banen. Je zal dus nu met meer apparaten tegelijk kunnen kijken naar b.v. Netflix of YouTube zonder dat anderen daar last van hebben. Reken erop dat Netflix zo'n 15Mbit/s gebruikt per stream in 4K, dus met 4 TV's kom je al een heel eind met 100Mbit/s
Ik heb je modem er ook nog even bij gepakt, voor de goede orde, maar deze staat er verder goed bij en ik zie ook dat je het modem op dit moment 1018Mbit/s haalt, dus dat zit ook hartstikke goed. Wifi staat geheel uit op het modem en de DHCP server staat nog aan, dus ik denk dat je de Deco's in AP modus hebt staan.
De Deco M4's geven maximaal 400~500 Mbps door via Wi-Fi. Hoe zijn de zes (grote woning?) andere Deco's verbonden, via ethernet of Wi-Fi? Je kunt de Deco's het beste in AP mode configureren, als je geen bridge mode gebruikt op het modem. Zie de pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app.
Om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:
Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream en Upstream op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
In de dagelijkse praktijk zult u ook nauwelijks verschil merken.
Een website zal mischien iets sneller op het scherm verschijnen meer ook niet. De enige meerwaarde is met het downloaden van grotere bestanden vooral als dit door meerdere gebruikers tegelijk gebeurd.
Als u geen wifi 6 802.11 AX apparaten heeft zult zelfs via de WiFi van de Sagemcom er weinig van merken.
Hallo @waardg
Welkom bij de Ziggo Community. Ik zie dat je een vraag het over de DecoM4 i.c.m. het Gigabit pakket. Ik zie dat @tobiastheebe je al een mooi uitgebreid en duidelijk antwoord heeft gegeven over wat de verwachtte maximale snelheden zijn voor deze DecoM4s. Je hebt dan de upgrade gedaan naar 1Gb/s, maar dit heeft, om het even simpel uit te leggen, je snelweg wel verbreedt, echter heb je niet meer verkeer, dus is de snelweg heeft extra lege banen. Je zal dus nu met meer apparaten tegelijk kunnen kijken naar b.v. Netflix of YouTube zonder dat anderen daar last van hebben. Reken erop dat Netflix zo'n 15Mbit/s gebruikt per stream in 4K, dus met 4 TV's kom je al een heel eind met 100Mbit/s
Ik heb je modem er ook nog even bij gepakt, voor de goede orde, maar deze staat er verder goed bij en ik zie ook dat je het modem op dit moment 1018Mbit/s haalt, dus dat zit ook hartstikke goed. Wifi staat geheel uit op het modem en de DHCP server staat nog aan, dus ik denk dat je de Deco's in AP modus hebt staan.
Gigabit internet is overkill voor normaal gebruik. Daarom merk je er niks van. Pas bij een grote download zul je het verschil merken, maar niet bij normaal surfen/mailen/youtube/netflix. Een normale gebruiker heeft geen Gigabit nodig. Beetje marketing allemaal.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...