Ik heb outlook op mijn bekabelde PC en heb een zonnet email.
Er was oorspronkelijk een probleem bij Tele2 (kreeg een melding iets met IMAP), waardoor ik überhaupt niet kon mailen/ontvangen.
Inmiddels zou dit zijn opgelost. Via webmail gaat alles goed, alleen Outlook ontvangt wel mails maar ik kan ze niet beantwoorden cq versturen. Alles blijft in de Postvak uit staan.
Wanneer ik -Accountinstellingen testen- uitvoer krijg ik dit te zien.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen
mvg
Walter
Opgelost! Ga naar oplossing.
Heren....... Het werkt als een speer! ! ! Ik heb het 4x getest 🙂 4x naar mijn eigen zonnet en 4x naar mijn 2e zonnet en 4x naar gmail en geen problemen meer. Kan ik na ruim een week stressen mijn rust nemen. Als ik zelf terug kijk hoe het allemaal is begonnen, eerst de storing bij Versatel 2dg, na herstel opeens poort 25 in Outlook die niet meer werkte en naar 465 moest. Ik kon weer ontvangen/zenden, m.u.v. het probleem dat sinds 2019 speelt het verzenden naar Gmail geadresseerden dat soms wel en soms niet lukte.
Na de afgelopen storing praktisch helemaal niet meer. Dankzij jullie input eindelijk na 3 jaar goed werkend gekregen. (wellicht had ik in 2019 verder door moeten zagen 🙂 ) Ik zal morgen nog kijken of pop3.versatel.nl ook zonder die 3 werkt. Uiteindelijk smaakt de krentenbrood toch nog goed 🙂
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Probeer deze instellingen eens: Zonnet - Support - Waarmee mogen wij u helpen?
Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.versatel.nl
Poort uitgaande mail: 25
Selecteer de optie ‘Voor de server voor uitgaande email (SMTP) is verificatie vereist’ of Identiteitscontrole 'Wachtwoord' (zie gebruikersnaam en wachtwoord hierboven). Het is niet mogelijk zonder verificatie gebruik te maken van de uitgaande server (SMTP).
Hallo Bert,
Ik ben een beetje digibeet. Je bedoelt toch de instelling in Outlook?
(Wellicht te overvloede, het werkte al -tig jaar zonder problemen) Voor zover ik kan zien staat het goed
Deze printscreen ook maar toegevoegd, vraag mij af of dat vakje moet worden aangevinkt?
En dat gaat niet werken. Poort 25 naar een niet Ziggo mailserver wordt door ziggo geblokkeerd in verband met spam.
Het verzenden via de mailserver van ziggo zou de juiste oplossing moeten zijn. Maar zit je wel op het ziggo netwerk?
Uitgaande email poort is geen 25, maar poort 587 Volgens de Ziggo documentatie. Maar 25 zou ook moeten werken als je op het ziggo netwerk zit.
gebruikersnaam (emailadres) en Wachtwoord zou niet nodig moeten zijn, als je op het ziggo netwerk zit. Maar aanzetten met een ziggo emailadres en wachtwoord kan geen kwaad.
OK, begrijp dat het dus niet aangevinkt moet zijn (onderste screenprint). Was even bang dat ik iets had gewijzigd.
En ja, ik zit op het Ziggo netwerk.
Probeer eens het volgende. Bij geavanceerd
kies bij uitgaande email in plaats van poort 25, poort 587.
In het vakje eronder bij versleutelde verbinding: SSL of starttls
Sorry, Enigma147 bedoel ik het WERKT. Hoe kunnen de waarden in hemelsnaam opeens anders zijn??
Wellicht n.a.v. de Tele2 storing? Toen kon ik nog via Outlook nog via webmail iets doen?
En... Ik had al geruime tijd tijd last met het sturen van mails naar gmail accounts, wellicht dat het hiermee ook opgelost is. Kan ik eindelijk mijn avondeten klaar maken, ik zat er echt wel mee in mijn maag
Hartelijk bedankt Bert & Enigma voor jullie ondersteuning, zou er met Tele2 en Zonnet niet uitgekomen zijn.
Edit: Jammer het versturen naar gmail adres lukt nog steeds niet. zal op het forum snuffelen en anders plaatsen
"Hoe kunnen de waarden in hemelsnaam opeens anders zijn??"
Omdat allerlei oude instellingen waardoor er makkelijk spam verstuurd zou kunnen worden, door alle providers steeds meer geblokt worden.
@Enigma147 schreef:
En dat gaat niet werken. Poort 25 naar een niet Ziggo mailserver wordt door ziggo geblokkeerd in verband met spam.
Het verzenden via de mailserver van ziggo zou de juiste oplossing moeten zijn. Maar zit je wel op het ziggo netwerk?
Ah, natuurlijk, even over het hoofd gezien @Enigma147
Log eens in op de webmail van versatel en probeer daar eens een mail te versturen naar het gmail adres. Ik gok dat die wel aan komt, omdat het probleem ligt in dat je via outlook geen versatel server gebruikt om de mail te versturen.
Waarom niet?
Mail is een van de oudste toepassingen op het internet, en daarmee ook een van de kwetsbaardere toepassingen. Het is in de basis gebaseerd op goed vertrouwen. Als ik zeg dat mijn emailadres bill.gates@microsoft.com ben dan accepteren veel mailservers dat als ik een mail wil versturen. Er zijn duizenden legitieme redenen te bedenken om dat te doen. Helaas is het echter ook een van de manieren die spammers gebruiken om zich voor te doen als iemand anders.
Wat sommige mailservers, waaronder Gmail, daartegen doen is het volgende. Ze kijken of de mailserver waarvan de mail afkomstig is hoort bij het domeingedeelte van de geclaimde afzender. In mijn voorbeeld kijkt de Gmail server of de Ziggo mailserver mail mag versturen namens Microsoft.com. En dat mag niet, omdat alleen de mailserver van Microsoft dat mag. omdat het daar fout gaat weigert Gmail het mailtje. Dat is ook de reden waarom het via de webmail wel werkt. Je gebruikt dan de juiste mailserver om de mail te versturen.
Wat je kan doen om het op te lossen.
Lastig. Heel lastig. Het probleem ligt erin dat het lijkt dat versatel alleen het versturen van mail accepteert op poort 25, terwijl ziggo, net zoals de meeste internet providers, poort 25 gesloten heeft voor verkeer met bestemming buiten hun eigen netwerk.
Wat wel zou moeten werken: de webmail van versatel gebruiken, of een ziggo mailadres gebruiken via de ziggo mailserver.
Of , als het via de webmail wel aankomt, neem eens contact op met e helpdesk van versatel, of er nog een andere poort is voor het verzenden van mail, naast poort 25.
Enigma, ik ontvang geen email notificatie (staat wel aan) en zie ik bij toeval jouw reactie. Ik heb hierdoor wel weer een oude topic nieuw gemaakt.
Vandaag aan de familie een bericht getracht te sturen, alle 6 de gmail geadresseerden die ertussen zaten werden niet afgeleverd. De 3e poging heb ik via webmail gedaan, zonder problemen. Dit komt volledig overeen hetgeen jij aangeeft, helder zelf ik snap het als digibeet.
De poort 25 is dus al gewijzigd in 587 & TLS afgelopen week, omdat alle uitgaande berichten toen opeens bleven hangen. Met de nieuwe instellingen was het opgelost.
Enigma,
Vind jij het OK als ik jouw heldere uitleg doorspeel naar de zonnet helpdesk?
Daar ben ik al langere tijd mee bezig inzake het gmail probleem
Hoor graag
Ik zie nu dit topic en kwam van een ander topic van Walrenshi.
Volgens mij mis ik hier een oplossing:
"Wat wel zou moeten werken: de webmail van versatel gebruiken, of een ziggo mailadres gebruiken via de ziggo mailserver. "
Of de zonnet e-mail adres gebruiken via de smtp server van Ziggo, dat werkt wel.
Maar dan moet je jezelf wel authenticeren voor de mailserver van Ziggo. Dus met de smtp.ziggo.nl instelling.
Dat betekent dat je op het tabblad "Server voor uitgaande mail" wel dat vinkje moet zetten en dan de aanmeldingsgegevens van een Ziggo (dus ziggo email adres en bijbehorend wachtwoord).
Ook op het laatste tabblad de Ziggo instellingen voor uitgaande mail dus poort 587 met TLS.
Dat werkt wel, heb ik zojuist zelf getest.
Oh wacht dat had je toch al gedaan, ik neem dat het dit is?
"
De poort 25 is dus al gewijzigd in 587 & TLS afgelopen week, omdat alle uitgaande berichten toen opeens bleven hangen. Met de nieuwe instellingen was het opgelost."
Dan is 't probleem dus opgelost nu?
Nope, de wijziging van poort 25 naar poort 587 & TLS was nodig, omdat ik 'opeens' helemaal geen enkele mail meer kon versturen. Ze bleven allemaal in de -Postvak Uit- staan. Na de wijziging van de Poort floepte ze er allemaal uit en de Gmail geadresseerden werden zoals voorheen niet afgeleverd. Het probleem is dus nog steeds actueel (helaas)
Jouw suggestie Of de zonnet e-mail adres gebruiken via de smtp server van Ziggo, dat werkt wel.
Ik heb een zonnet email adres en gebruik toch al Ziggo? Dit ontgaat mij nu een beetje .
"Ik heb een zonnet email adres en gebruik toch al Ziggo? Dit ontgaat mij nu een beetje ."
Deze vraag begrijp ik niet helemaal.
Het probleem hier ligt allemaal bij de authenticatie van de mailserver. Je gebruikt zonnet.nl dat klopt, maar dat is niet van Ziggo.
Versatel heeft een beperking op de mailserver, je kunt geen mail versturen via een andere poort dan 25.
Het Ziggo netwerk beperkt verkeer via poort 25 terecht tot de eigen smtp server om spam te voorkomen.
Als je dus via de Ziggo mailserver mail wilt versturen, dan kan dat wel via een andere poort maar dan moet je jezelf authenticeren als een Ziggo gebruiker. Dat kan voor smtp alleen met een ziggo mail adres en bijbehorend wachtwoord. Dus vandaar die aparte smtp instelling.
Het grootste probleem hier is dat Versatel behoorlijk achter loopt met wat gebruikelijk is in de e-mail wereld. Het gebruik van poorten 465 en 587 voor smtp is al vele jaren in RFC's vast gelegd.
Je zou nog de mailserver van Versatel/zonnet kunnen proberen op poort 465 met SSL maar ik verwacht dat dit ook niet gaat werken.
De grote oorzaak van dit alles ligt dus bij Versatel/Zonnet. Als deze uitsluitend poort 25 gebruiken en geen 465 en/of 587 (wat overal ter wereld gangbaar is) dan is dit de enige mogelijke oplossing op dit moment, of anders het gebruik van webmail.
Andere oplossing is om alles door Gmail te laten regelen, ophalen en versturen van mail, kan ook maar ik weet niet zeker of je dan via je Outlook kunt blijven werken.
Of zoals al gezegd is, Versatel/zonnet benaderen en het probleem daar voorleggen, misschien gebruiken ze stiekem toch nog een andere poort.
Hallo Richard, jij schrijft
Versatel heeft een beperking op de mailserver, je kunt geen mail versturen via een andere poort dan 25.
Het Ziggo netwerk beperkt verkeer via poort 25 terecht tot de eigen smtp server om spam te voorkomen.
Ik kon sinds deze week opeens niet meer via 25 verzenden na tig jaren te hebben gebruikt en moest juist wel naar de 587. Ik heb net ook 465 geprobeerd, lukt ook voor het versturen maar ook hier worden gmail accounts geweigerd.
Als jij het goed vindt, dan wil ik deze notities doorspelen naar zonnet support
Ik ben wel ontzettend blij met alle meedenkers, dat wilde ik toch even ventileren 🙂
Als je zelfs niet met de Versatel server van Gmail smtp gebruik kan maken is dat niet bepaald handig.
Wat mij betreft mag je dat zeker doorspelen naar hun. Een provider moet gewoon zorgen dat de mailservers aan de RFC's voldoen en daar horen poorten 587 en 465 ook gewoon bij.
Ik ga vanavond aan de bak v.w.b. bericht naar zonnet support, ga nu even naar Max kijken 🙂
Mocht blijken dat Zonnet er niets mee kan, dan heb ik wat vragen mbt een ziggo emailaccount als laatste redmiddel
@Richard G. @Walrenshi Voor de goede orde: smtp.versatel.nl ondersteunt naast poort 25, ook poort 465 (submission), poort 587 wordt volgens mij niet ondersteund. Probeer dus eens 465 ipv 587. 25 gaat inderdaad niet werken, omdat Ziggo dit blokkeert.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.