Madiba
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Oud modem en mediabox aan vervanging toe

Hoi Ziggo!

 

Mijn modem en mediabox zijn volgens mij aan vervanging toe:

 

We merken dat de wifi niet altijd meer super is bij ons; volgens mij hebben we nog een vrij oud modem (ubee EVW3200). Mijn (nieuwe) telefoon geeft ook aan, dat dit modem niet al te veilig meer is. Nu heb ik er verder niet zoveel verstand van, maar ik zou deze evt. graag willen vervangen. Zijn daar extra kosten aan verbonden?

 

Tevens hebben we nog een Humax mediabox, die wel héél érg traag opstart, ook opnames worden niet altijd goed afgespeeld. Ook hier zou ik graag willen weten wat mijn opties (en evt. kosten zijn), zodat ik voor mij een goede inschatting kan maken, of het zich loont om eventueel verder te kijken. Voor de rest ben ik al die jaren wel tevreden over Ziggo.

 

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en hoor graag van jullie!

 

Vriendelijke groet,

Madiba

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Madiba
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

De monteur is net de deur uit. Sympathieke gast, wifi loopt als een trein en gelijk de wifi-versterkers laten installeren! Dank voor jullie inzet!! 🙏

 

Fijn weekend!

Bekijk in context

21 Reacties 21
Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 15254Posts
  • 635Oplossingen
  • 3411Likes

Welkom op de community van Ziggo.

 

De UbeeEVW3200 is vrij oud modem en kan worden omgewisseld voor ander modem dat kan ik vragen aan moderator.

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

Er wordt ook gekeken of er een storing of ruis op de lijn zit dan kan alles in 1 keer worden aangepakt.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

Ik zie dat @Dave! mij net voor was met de nodige vragen. 🙂

 

Welk type Humax-decoder gebruik je? Wij gebruikten 5 jaar geleden de IRHD-5300C en die had destijds ongeveer een minuut nodig om op te starten.

Madiba
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hey @Dave! 

 

Bedankt voor jouw snelle reactie! De down/upstreamwaarden heb ik kunnen vinden. Ik weet niet zeker of bijlage 3 de juiste is (netwerk historie). 

 

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn, anders hoor ik het graag 😉

 

Cheers!

Madiba

 

 

Madiba
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dank ook voor de snelle reactie @tobiastheebe !

 

Hier staat een Humax iHDR 5200C. 

 

Naast het opstarten gaat het wisselen van zender ook vrij traag.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

Het inkomende signaal (downstream) op het modem is vrij zwak.

 

Het AOP en beide splitters (PDF-65 en radiosplitter die als TV-splitter wordt gebruikt) zijn verouderd. Voor het vervangen van het AOP is een monteursafspraak nodig.

 

Zijn er twee TV's/decoders in gebruik? Zo ja, dan moet onderstaande stekker vervangen worden, dit kan de monteur regelen. Indien je alleen nog de genoemde decoder gebruikt, dan is er één nieuwe splitter nodig.

 

20210908-01.JPG

 

De IRHD-5200C is inderdaad al vrij oud, al is het normaal dat opstarten en schakelen tussen zenders langer duurt dan bij nieuwe(re) decoders. Ik vermoed dat het wel mogelijk is om deze te ruilen voor een Mediabox XL, deze start binnen 10 seconden op (afhankelijk van energiestand) en schakelen tussen zenders duurt ongeveer een seconde.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal (splitter(s) POA-01-B, aansluitkabel IEC/F t.b.v. modem) toesturen en een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

jansmarcel
Gedreven Raadgever
  • 296Posts
  • 11Oplossingen
  • 109Likes

@tobiastheebeMisschien nog een idee om de energiebeheer instellingen van de Humax na te kijken? Het kan zijn dat daar nog wat te halen valt mbt het opstarten. (Ik vond zelf de standaardinstelling ook langzaam)

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

@jansmarcel Het is al een aantal jaar geleden dat ik een Humax-decoder heb gebruikt en wist eerlijk gezegd niet dat deze net als de MBXL over een dergelijke instelling beschikt. Daar kan inderdaad nog naar gekeken worden, echter i.v.m. de leeftijd van de IRHD-5200C en de andere genoemde problemen (traag schakelen tussen zenders (de MBXL beschikt over een aparte tuner om dit snel te doen), opgenomen programma's afspelen werkt niet altijd goed) lijkt het mij toch verstandig om de decoder te vervangen.

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 15254Posts
  • 635Oplossingen
  • 3411Likes

Hulp van Ziggo Medewerkers is ingeroepen ik zelf duik weer terug in bed wegens zware griep. @tobiastheebe  Is ook ervaren die kan hem zeker oppakken.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

@Dave! Ja, gaat vast lukken. 😉 Doe rustig aan en beterschap gewenst!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

@Madiba Als toevoeging op mijn vorige reactie aan jou, zorg ervoor dat de modemrouter aan de wand van de meterkast hangt. Ook de Connect Box zal op onderstaande manier de woning niet van goede dekking kunnen voorzien. Zie ook deze pagina.

 

20210908-02.JPG

jansmarcel
Gedreven Raadgever
  • 296Posts
  • 11Oplossingen
  • 109Likes

@tobiastheebeDat soms opnames niet afgespeeld kunnen worden kan inderdaad aan de ouderdom van  het apparaat liggen, meer aan de intene harde schijf. Ik heb het vermoeden dat deze aan het verslijten is. Overigens is deze door iemand die weet hoe die een harde schijf vervangt in een PC te vervangen. (Heb hier zelf ervaring mee). Als je niet groter dan 2 TB gaat, maar liever 1 TB als ze nog te vinden zijn (ivm de software in de humax)  dan is hij nog bruikbaar. Het zender wisselen is helaas niet te pimpen.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

@jansmarcel Dat klinkt zeker aannemelijk. Die harddisk draait natuurlijk 24/7 en zeker als de de decoder ooit eens is gevallen of een tik gehad heeft kunnen er de nodige SMART errors/warnings aanwezig zijn. Heb hier zelf een stuk of 80 harddisks liggen (van 20 MB tot 500 GB) in drie grote kratten dus bijna altijd wel een backup aanwezig.

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 910Posts
  • 96Oplossingen
  • 219Likes

Hallo @Madiba Welkom op de Ziggo Community! 

Zowel internet als tv moet gewoon goed functioneren. Daarom ben ik ook dankbaar dat je deze problemen bij ons voorlegt.

Ik zie dat @Dave! , @tobiastheebe en @jansmarcel zich over jouw situatie ontfermd hebben en hieruit eigenlijk al blijkt dat er heel veel verouderd is. Allereerst wil ik beginnen met nieuw aansluitmateriaal. Geen enkel apparaat kan goed functioneren wanneer dit niet in orde is. 

Ik stuur dit graag naar je toe, maar mis jouw huisnummer. Wil je deze alsnog nog toevoegen in jouw profiel? 
Kun je daarnaast aangeven hoe veel TV's je aangesloten hebt op de coaxkabel? Dan kan ik nagaan wat ik allemaal moet versturen 🙂

Madiba
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Erg prettige site en dito hulp hier, dank @Dave! (beterschap!) , @tobiastheebe en @jansmarcel !!

 

We hebben 1 tv aangesloten @Jiri 

 

Normaal staat het modem ook op ong. 1m hoogte trouwens.

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

Misschien ten overvloede, maar dan is het volgende nodig:

 

  • Splitter POA-01-B 1×
  • Aansluitkabel IEC/F t.b.v. modem 1×
  • Connect Box
  • Monteursafspraak voor vervanging AOP
Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 1223Posts
  • 107Oplossingen
  • 161Likes

Top @tobiastheebe! 🙂 Ik heb de nieuwe splitter + kabel en het nieuwe modem toegestuurd, @Madiba! Wanneer zou je een monteur kunnen ontvangen voor de AOP? Dan gaan we dit inplannen! 

Madiba
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hola @Maud!

 

Maandag - donderdag ná 15.00 uur of vrijdag (hele dag). Zijn er trouwens kosten aan verbonden?

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4379Posts
  • 230Oplossingen
  • 1445Likes

Het AOP valt onder verantwoordelijkheid van Ziggo, vervanging is kosteloos.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2307Posts
  • 199Oplossingen
  • 275Likes

Hoi @Madiba
ik heb de monteur voor je ingepland op vrijdag 17 september tussen 8.00 en 13.00. Je ontvangt nog een bevestiging van de afspraak per e-mail. Mocht je liever een ander moment willen, dan kun je de afspraak nog wijzigen via Mijn Ziggo. 

Het vervangen van het AOP is kosteloos. Laat je ons weten hoe het gaat na het aanpassen van het AOP?

Uitgelicht topic