1
Vraag
2
Reacties
WJN75

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Opstarttijd Wifi-Modem (SmartWifi/Connectbox Arris): wat start die langzaam op! Snellere opties?

Ik kom van een simpel, oud maar betrouwbaar Ubee modem zonder wifi. Nu heb ik een nieuw SmartWifi modem + router van Arris ontvangen. Als die opgestart is, doet hij het ok (wifi heb ik al uitgeschakeld).


Maar als wij ons modem niet gebruiken ('s nachts en niet thuis) gaat de stroom er af. Elke keer dat de stroom er weer op gaat duurt het vele minuten voordat ik internettoegang heb via mijn bedrade internet. Onder mom van 'alle beetjes helpen' gaat ie uit en daarmee resetten we de hardware ook regelmatig waardoor internetverbinding (uiteindelijk) altijd prima werkt.
De eenvoudigere Ubee startte in een minuutje ofzo op.


Ik vind dit opstarten ergerlijk lang duren, kan dat niet sneller? Een ander, simpler modem misschien? Of helpt in bridge-modus laten zetten? Of zijn alle 'moderne' Docsis 3.0/3.1 wifi-modem/routers zulke trage beesten?
Ik heb zelf extra routerapparatuur (er nu niet tussen), maar voordat ik iets in bridge-modus laat zetten, wil ik zeker weten dat het modem(deel) sneller opstart. Hoe doen jullie dat?
Dank voor de tips/ervaringen!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Bij het SmartWifi modem is een 'koude' opstarttijd van circa 5 minuten normaal, bridge mode maakt hierin geen verschil. Ik raad sterk af het modem elke nacht stroomloos te maken, het modem is hiervoor niet ontworpen en het komt de levensduur niet ten goede.

 

De enige optie voor een sneller modem is de UBC1318ZG, welke een opstarttijd van circa 2 minuten heeft.

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Bij het SmartWifi modem is een 'koude' opstarttijd van circa 5 minuten normaal, bridge mode maakt hierin geen verschil. Ik raad sterk af het modem elke nacht stroomloos te maken, het modem is hiervoor niet ontworpen en het komt de levensduur niet ten goede.

 

De enige optie voor een sneller modem is de UBC1318ZG, welke een opstarttijd van circa 2 minuten heeft.

WJN75
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je wel @Tobias,

Ik zal even gaan uitzoeken of en hoe ik eventueel  aan dat UBC1381ZG modem kan komen (ik gebruik sowieso nooit de ingebouwde WiFi).

Overigens heb ik in de >30 jaren dat ik @Home en Ziggo modems en andere netwerhardware gebruik, nog geen nadelige gevolgen in levensduur kunnen ontdekken tengevolge van het stroomloos maken van deze hardware. Geluk gehad!? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Een UBC1318ZG kan via de community worden toegestuurd, niet via de klantenservice en niet alleen om de reden 'opstarttijd'. Het is een zakelijk modem dat bij specifieke situaties als vervanging voor het SmartWifi modem toegestuurd wordt.

 

Voor netwerkapparatuur in het algemeen geldt dat deze ontworpen is om continu in bedrijf te zijn.

WJN75
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wederom dank!

Ik zal geen redenen gaan zoeken waarom ik in mijn geval een UBC1318ZG nodig zou moeten hebben omdat ik toch geen native IPv6 multi VPN tunneling ofzoiets gebruik 😉 Dan gewoon maar wat langer wachten (of desnoods always-on laten).
Wel jammer om te leren dat simpele 'domme' modems tegenwoordig geen optie/valide use-case meer zijn/hebben...

MR_CHIP

Level 19
  • 11495Posts
  • 131Oplossingen
  • 3966Likes

netwerkapparatuur is zeker ontworpen om 24x7 in bedrijf te zijn kijk maar naar kritieke omgevingen

daar is het zelfs zo dat mocht er iets voor ook maar enkele minuten uitvallen wordt er gelijk een urgent ticket naar de network operation center gestuurd met het verzoek om het na te kijken het is zelfs zo dat soms mensen snacht worden wakker gebeld vanwege netwerk uitval

 

beetje off topic sorry maar hiermee bedoel ik juist te laten zien dat het er echt wel voor ontworpen/gemaakt is om 24x7 aan te staan 😉

 

 

dus ik zou op het modem lekker de stroom aanlaten zeker vanwege eventuele nachtelijke updates 

 

 

 

WJN75
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de toelichting!
Ik begrijp zeer zeker dat kritieke netwerkinfrastructuur een 24x7 uptime en noodzaak heeft. Heb vaak genoeg in omgeving NOC's gewerkt om dat te weten 😉
Maar mijn thuismodem en achterliggende infrastructuur zijn zeer zeker niet kritiek!
Echter in een tijd dat stroomkosten stijgen, warmte-afgifte van allemaal apparatuur eindeloos doorgroeit, wil ik gewoon zelf kiezen voor een zo zuinig mogelijk gebruik en als dat betekent geen standby, dan gaat eea gewoon uit. Zelfs als het om peanuts gaat financieel gezien. Bovendien geeft het minder uptime voor poortscans, sniffing etc. 
En dan zou een simpel modem zonder ingebouwde (beperkte) router & wifi fratsen en dat vlot opstart, zeker voor MIJ helpen (en gaat het dus om mijn principe om apparatuur niet aan te laten als we het niet gebruiken) 😊 😋

edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@WJN75Beetje verlate reactie, maar ook ik stoor me aan de trage start-up van de connectbox. Duurt 10 minuten voordat die volledig functioneel is. Desondanks zet ik dat ding 's nachts uit. Absurd om hem wel aan te laten.

Dat het de levensduur v.h. modem zou bekorten (wat sommige experts beweren) is gewoon onjuist. Elk bewijs daartoe ontbreekt ten enenmale.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic