Hallo allemaal,
Ik heb mijn connect box gebridged staan en daarachter een fritzbox 7590. Werkte prima. Ik wil nu een andere firewall/router TESTEN. (TESTEN in hoofdletters omdat ik het bestaande netwerk nog intact wil houden. Dus als ik niet aan het testen ben moet de fritzbox weer de MAIN router/firewall zijn)
Nu wil ik Opnsense gaan testen. Echter, als ik de wan-kabel (van de connect box, poort 1) rechtstreeks aan mijn opnsense firewall hang, krijg ik geen ip-adres. Al heel wat instelling aangepast maar nop. (pd /56, ipv6 aan, dhcpv6) De Opnsense verwacht een ipv4-ip adres (dhcpv4 staat aan). Het enigste wat ik nog niet heb gedaan is het mac-adres te clonen van de opnsense-laptop. (?)
Vragen:
Kijkt ziggo of je een andere router aan je bridged connect box hangt? (mac-adres).
Is het wijs om af en toe de wan-kabel aan een andere router te hangen? (icm lease-times, mac-adres wijziging, ...?)
opmerking: Helaas is er maar 1 poort (wan) op de connect box die aktief mag zijn. (die een ip krijgt van de ISP). Ik heb gemerkt dat het niet uitmaakt welke poort ik kies, maar 2 poorten tegelijk lijken aktief maken lijkt niet te werken. (anders had ik beidde routers op een vaste poort kunnen laten zitten)
ps: deze instelling heb ik dus al geprobeerd:
Op de Wan Interface:
Prefix delegation size: /56
IPv6 Configuration Type: DHCP6