Beste Ziggo leden,
Begin deze maand ben ik overgestapt van KPN naar Ziggo voor mijn internet. Ik had altijd 100/30 (VDSL2) via KPN en dat werkte prima. Maar nu Ziggo de upload heeft verhoogd naar 20mbit voor het basic abbo en een mooie korting heeft dacht ik, laten we Ziggo weer eens proberen 🙂 (in het verleden wel UPC gehad).
Ik was al bewust van enige problemen met de Puma 6 chipset van de connectbox, alleen ik dacht dit wel op te kunnen vangen met Qos/Smart queueing op mijn Mikrotik router. Via KPN lukte dit immers ook altijd prima. Mijn maximale variatie in ping was maar 3 ~ 5 ms (mits ik een queue gecapped had op 95 down/ 25 up).
Alleen nu heel wat tests verder kom ik er achter dat bufferbloat (latency spikes onder load) een probleem blijft i.c.m. de connectbox.
Wat trouwens wel goed werkt is het behalen van mijn beloofde snelheid. Ik heb de snelheidsverhoging nog niet gehad, maar haal altijd 40/5. Ook packet loss is vrijwel nihil. Alleen de latency onder load blijft een probleem (spikes naar > 100ms).
Mijn signaalsterkte is eigenlijk iets te hoog. Direct op AOP zelfs rond de 12dBmV voor down en 52 dBmV voor up.
De waarden in de bijlage zijn van mijn huidige situatie met AOP TRISZ-DG300, POA 01-B splitter en Technitix RLA++ kabels naar Connectbox en mijn HDHomerun.
Dingen die ik heb getest/vervangen en wat niet geholpen heeft:
- Initieel getest met Connectbox (via POA 01-B op AOP) met laptop bedraad aangesloten. Later ook getest met direct op AOP.
- Connectbox in bridge laten zetten en achter mijn mikrotik aangesloten.
- AOP (Hirschmann EDC1000) verplaatst verder van meterkast vandaan (misschien interferentie dacht ik?)
- Nieuwe POA 01-B splitter op Hirschmann EDC1000 getest
- Nieuwe AOP TRISZ-DG300 geplaatst (met POA 01-B).
- Mikrotik inrichten met SFQ Qos
Bijna niks helpt om bufferbloat te verlagen.
Wat wel helpt is een SFQ Queue op de mikrotik die de snelheid beperkt tot 20down/4up.
Dan heb ik maximale ping variatie van ~30ms. Alleen dan hou ik dus heel weinig snelheid over. (Zie bijlage voor speedtest met verschillend SFQ settings)
Dus wat ik nog graag zou willen testen is om de Connectbox te vervangen met een Ubee 1318ZG.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Starck, ik heb nog even overlegd en heb een Ubee voor je besteld. Laat je ons weten hoe het werkt als je hem hebt aangesloten? 🙂
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het vereiste zendvermogen (upstream) is te hoog, dit dient maximaal 49 dBmV te zijn, direct op het AOP idealiter 38~40 dBmV.
Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo, de TRISZ-DG300 had door een monteur geplaatst moeten worden.
toevoeging:
de Ubee 1318ZG is een zakelijk modem en wordt alleen bij uitzondering aan particuliere geleverd.
alle mogelijk oorzaken moeten zijn uitgeloten en het signaal op het modem moet goed zijn
Bedankt voor de info.
Denk je dat een monteur het signaal beter kan krijgen door het AOP nogmaals te vervangen? Of zal hij dan iets in de straatkast aan moeten passen.
Het opnieuw aansnijden van de hoofdkabel en/of opnieuw afmonteren van het AOP kan inderdaad een positief effect hebben. Als dat geen effect heeft, dan wordt het iets lastiger, alleen het vervangen van de F-stekker in de EV zou dan nog het vereiste zendvermogen kunnen verminderen.
Vanmorgen lag mijn internet er tijdelijk uit.
Betekend die de melding "Cable Modem Reboot - from SNMP" dat deze reboot vanuit Ziggo gedaan is?
14-06-2022 09:47:55 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-06-2022 07:41:26 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-06-2022 07:25:06 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-06-2022 07:11:40 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-06-2022 07:11:33 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
01-01-1970 01:01:24 | notice | Cable Modem Reboot - from SNMP;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-06-2022 05:08:28 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:b0:d5:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Ik zie nu dat mijn schoonouders ook een reboot hebben gehad vannacht. Zal dan denk ik eerder een onderhouds dingetje bij Ziggo geweest zijn.
Dit is een docsDevResetNow welke uit het CMTS afkomstig is, meestal t.b.v. een configuratiewijziging. Gezien je in voormalig UPC-gebied woont, kan het zijn dat je nu een nieuwe boot file (bac10x000106yyyyyyyyyyyy, y = CM MAC) hebt ontvangen.
@Starck, hoe gaat het momenteel met de internet verbinding?
Hallo @Maud, bedankt voor je reactie.
Mijn internet verbinding werkt stabiel. Sporadisch een T3 timeout, maar verder geen packet loss. Na de laatste update is mijn upstream vermogen ook wat gezakt naar een beter waarde.
Ik heb nog wel dezelfde problemen met latency tijdens netwerk verkeer door de Puma 6 chip van de connectbox. Maar dat is alleen op te lossen door een ander modem.
Fijn dat je internet stabiel werkt 🙂 Zoals eerder al gezegd was kunnen we niet zomaar een ander modem sturen. Hou het even goed in de gaten in ieder geval, @Starck! 🙂
@Maud Het is inderdaad fijn dat mijn internet stabiel werkt. Het is alleen niet fijn dat ik niet kan videobellen of online kan gamen zodra iemand netflix kijkt.
Ik kan helaas ook geen nieuw modem kopen omdat Ziggo nog steeds geen eigen modem mogelijkheid heeft op mijn adres.
En wat stel je voor om in de gaten te houden?
Het probleem met het videobellen en gamen terwijl er iemand Netflix kijkt is niet een probleem wat met de Connectbox te maken heeft. Dat zou gewoon moeten kunnen. Wat gebeurt er dan precies?
En wat bedoel je precies met problemen met latency tijdens netwerk verkeer?
Zodra een iemand een Netflix stream kijkt dan gaat Netflix zo snel mogelijk downloaden om zijn buffers vol te krijgen. Deze korte download piek zorgt er voor dat mijn maximale download snelheid bereikt word.
Tijdens het downloaden op maximale snelheid kan de Puma 6 chip ander verkeer niet meer op tijd verwerken (Bekend probleem van de Puma 6 en 7), dus videobellen en gaming netwerk pakketjes die lopen vertraging op (latency).
In mijn eerste post heb ik Netdata grafieken toegevoegd waarop dit duidelijk te zien is. Zodra de verbinding maximaal belast wordt, krijgt het andere verkeer geen kans meer en loopt dus vertraging op.
@Maud
Is het ook mogelijk om het Ubee 1318ZG modem te kopen van Ziggo?
@Starck, ik heb nog even overlegd en heb een Ubee voor je besteld. Laat je ons weten hoe het werkt als je hem hebt aangesloten? 🙂
@Maud
Heel erg bedankt! En ik zal laten weten hoe het gaat zodra het modem binnen is 😄
@Maud
Ubee is binnen en gisteren aangesloten. Meteen zag ik een verbetering in de ping ~1.5ms lager en een stuk stabieler. Upstream zend vermogen is nu een stuk netter (46dB). Over de nacht geen uncorrectable error gezien.
En nu het mooiste. Als ik een traffic shaper toe pas op mijn WAN (FQ-Codel of Cake). Dan krijg ik met een kleine beperking van mijn down en up (37/5) een super strakke ping onder load. De ping varieert bij een speedtest nog maar gemiddeld 5ms ipv de ~150ms bij de connectbox.
@Maud nogmaals bedankt voor de Ubee 🙂 !
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.