Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Oplopende ruis? Configuratie niks veranderd.

Hi!

 

Graag zou ik via deze weg een Ziggo moderator willen vragen om mijn verbinding en die in de wijk te willen gaan controleren om te zien of er ook ruis aanwezig is, want sinds afgelopen week viel het mij op dat binnen mijn modem de gecorrigeerde correctables aardig snel oplopen dan voorheen.

 

De uncorrectables blijven momenteel allemaal netjes op 0, daarvoor ook.

 

Betreft mijn verbinding merk ik daar zelf weinig van, snelheden worden behaald zoals beloofd, alleen lopen die correctables nu aardig op. Dit was eerst maar met een paar tienden, nu lopen ze al gauw met honderden op.

 

Zie fotos hieronder het verschil met uptimes, je kan zien dat anderhalve week terug de correctables met 5 dagen uptime lager liggen dan nu met 2 dagen uptime.

 

Configuratie is niks veranderd, alles is aangesloten zoals het moet. Gebruik nog geen IPv6, ondanks dat het wel beschikbaar is binnen mijn regio (oud Ziggo).

 

Uptime (nu) is 2 dagen (04-12-2021)

Lees meer
ZiggoModem2.png

 

Uptime (oud) is 5 dagen (21-11-2021)

Lees meer
ZiggoModem1.jpg

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Goedenavond @Jamyla 

 

Dankjewel en bedankt voor het terugkomen op deze topic. Ik wens jouw ook nog de beste wensen voor 2022 toe 🙂

 

Het lijkt allemaal wel goed te gaan, alleen de Correctables lopen nog gauw op. Weet alleen niet waarom er zoveel gecorrigeerd moet worden. Is hier misschien een reden voor?

 

Er was trouwens ook een storing op 25-12 rond de middag. Weet niet wat er precies aan de hand was, maar ook dezelfde dag opgelost.

 

Verder heb ik nog iets wat gek is, elke keer rond 4 a 5 uur 's nachts springt de Mediabox XL uit zich zelf aan. Overdag gebeurd dit niet, hij staat in Eco modus, maar eerder hadden wij geen problemen hiermee.

Wat kan hier aan de hand zijn?

 

Alvast bedankt 🙂

Bekijk in context

11 Reacties 11
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Ni3k! Goed dat je een topic bent gestart hier nu je in de modemlogs enkele afwijkende zaken hebt waargenomen. Correctables zijn an sich geen ramp want zoals de naam al aangeeft zijn het pakketjes die gecorrigeerd kunnen worden. Dit hoeft daarom geen negatieve uitwerking te hebben op je verbinding en ik ben blij te lezen dat dat ook niet zo is en dat alles nog werkt zoals een week eerder 😉

Ik heb het signaal van de wijkkast waarop je bent aangesloten gecontroleerd en zie daar geen bijzonderheden. De SNR is goed en stabiel geweest over de afgelopen 14 dagen zoals je kunt zien aan de bijgevoegde grafiek. 

 

 

Mijn advies is om het goed in de gaten te houden en opnieuw aan de bel te trekken als je onverhoopt toch problemen gaat ervaren met je verbinding. Dan is het voor ons geen probleem om de signalen nogmaals onder de loep te nemen!

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Hi @Erik S!

 

Dank voor je reactie en informatie 🙂 Mooi dat het op de wijkkast goed uitziet de laatste twee weken. Kan je misschien ook de wijkkasten na die van mij eens controleren? Wie weet of daar wat aan de hand is? En had je ook mijn verbinding gecontroleerd of was daar verder alles OK?

 

Betreft ''Correctables zijn an sich geen ramp want zoals de naam al aangeeft zijn het pakketjes die gecorrigeerd kunnen worden. Dit hoeft daarom geen negatieve uitwerking te hebben op je verbinding''

 

Klopt, alleen waarom komt het dat het weken daarvoor rustig aan ging met de Correctables en nu plots ineens zo snel oplopen? Is namelijk niks veranderd en ineens lopen ze gauw op. (Zie foto hieronder, dit is een nieuwe opname na een nieuwe herstart en ongeveer ook weer 1 uur en 20 min uptime)

 

Lees meer
Ni3k_0-1638903476299.png

 

Betreft jouw advies, ik zal het verder in de gaten houden, maar toch vind ik het wel vreemd dat ze nu zo snel oplopen met grote aantallen. Is er nog een andere manier op erachter te komen hoe je het kan minderen eventueel?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Ni3k, ik heb je verbinding ook gecontroleerd en dat ziet er goed uit, daar heb ik niks op aan te merken! Kun je anders ook eens een foto sturen van je hoofdaansluiting en hoe je modem hierop aangesloten is? Dan kunnen we even met je mee kijken! 

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Hi @Maud,

 

Dat is mooi om te horen 🙂 Fotos maken van de setup heeft weinig input, gezien alles is zoals Ziggo het voorschrijft. De configuratie is niks veranderd tegenover de maanden hiervoor.

 

Opstelling is als volgt: AOP > Braun Splitter (2 weg). Op Input 1 zit het modem met een Technetix coax 1.5 meter en op Input 2 zit een Technetix coax 10 meter naar een Mediabox XL.

 

Achja, blijft apart dat de aantallen zo snel oplopen, maar we gaan het in de gaten houden.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Ni3k

 

We zijn inmiddels een aantal weken verder, wat maakt dat ik je eerst de beste wensen voor 2022 toewens 🙂

Ik ben erg benieuwd hoe je de afgelopen weken hebt ervaren qua verbinding. Ervaar je momenteel nog steeds veel problemen met je verbinding of lijkt dat nu goed te gaan?

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Goedenavond @Jamyla 

 

Dankjewel en bedankt voor het terugkomen op deze topic. Ik wens jouw ook nog de beste wensen voor 2022 toe 🙂

 

Het lijkt allemaal wel goed te gaan, alleen de Correctables lopen nog gauw op. Weet alleen niet waarom er zoveel gecorrigeerd moet worden. Is hier misschien een reden voor?

 

Er was trouwens ook een storing op 25-12 rond de middag. Weet niet wat er precies aan de hand was, maar ook dezelfde dag opgelost.

 

Verder heb ik nog iets wat gek is, elke keer rond 4 a 5 uur 's nachts springt de Mediabox XL uit zich zelf aan. Overdag gebeurd dit niet, hij staat in Eco modus, maar eerder hadden wij geen problemen hiermee.

Wat kan hier aan de hand zijn?

 

Alvast bedankt 🙂

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

checken voor updates gebeurt meestal snacht gaat hij ook weer vanzelf uit

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@MR_CHIP

Is dat de oorzaak dat de Mediabox XL elke nacht rond die tijd uit zich zelf opstart en een tijdje blijft branden en daarna weer uit gaat? Beetje gek toch dat het elke nacht gebeurd?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zeker niet ik heb bij mijn ouders dat ook gehad en zeker wanneer hij in de eco modus stoot 

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@MR_CHIP

Oké, dankjewel. Dan weten we dat ook weer 🙂

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Topic mag wel gesloten worden en gezien als opgelost.

Dank allen 🙂

Uitgelicht topic