Vraag
Reacties
casagrammy
Level 1

Openbaar netwerk in vakantiehuis, veiligere mogelijkheden?

Hallo,

ik heb sinds kort een vakantiehuis en daar is een ziggo modem aanwezig. Dit is echter een zakelijk ziggo account. Het park heeft wifi zo der wachtwoord ingesteld op dit modem. Ik wil echter een veilig netwerk. Wat kan ik doen?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
10 Reacties 10
Steefb
Level 20

Contact opnemen met de beheerder van het netwerk/vakantiepark.

PeterH2020
Level 11

Als je het modem een reset geeft dan is alles weer zoals het op de onderkant staat.

efok
Level 17

Omdat vrijwel al je verkeer tegenwoordig versleuteld is, is het niet zomaar onveilig met een open wifi.

anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

waarschijnlijk gaat het om een gast netwerk in dat geval is het wel

veilig omdat apparaten elkaar onderling niet kunnen zien,

ia het vakantie huisje van je zelf ? in dat geval kun je contact opnemen met de park beheerder om te vragen of je het modem mag resetten het zonder toestemming resetten is niet aanbevolen 

Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Hey @casagrammy en welkom op de Community! Zeker met een vakantiehuisje wil jezelf ook wel het één en ander zeker hebben. Er zijn al enkele reacties verschenen. Heb je deze nog gezien? We horen het graag nog van je of je hiermee vooruit kunt 🙂

0 Kudos
casagrammy
Level 1
Topicstarter

Dank voor de reacties. We vinden het toch niet veilig genoeg. Dus het wordt een extra router;)

0 Kudos
Knakworst
Level 9

Je kunt ook overwegen om een VPN te gebruiken. Dan kan in ieder geval niemand op het park tot en met de provider die ze daar gebruiken je netwerkverkeer inzien.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

alleen is vpn gebruiken op een telefoon etc een hoop meer werk, ik zou lekker een routertje kopen voor 4 tientjes

0 Kudos
Knakworst
Level 9

Reputabele VPN-providers hebben gewoon software voor Android en iOS. Met een extra router heb je nog steeds geen versleuteling dat in eigen beheer is. En het argument daarvoor is: "we vinden het toch niet veilig genoeg". Als je veiligheid wilt, ga je voor een VPN. Dat hoeft bovendien niet eens per se op de telefoon. Je kunt het met een beetje handigheid ook centraliseren op een RPi oid. Die kan ook voor router spelen bovendien. Is dat te ingewikkeld dan de apps voor mobiel gebruiken. Enkel op HTTPS vertrouwen op een vreemd netwerk zou niet mijn keus zijn.

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

router achter router (dubbele Nat) is niet aanbevolen,

als het een geïsoleerd gasten wifi is dan is alleen internettoegang mogelijk apparaten kunnen elkaar niet zien en dus ook niet via het locale netwerk connectie tussen 2 apparaten maken

0 Kudos