Alles wat je wilt weten over de levels
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Beste
Ik wil graag opendns instellen op de connectbox modem, maar zie geen dns instellingen op de modem.
Moet 2 adressen instellen hiervoor namelijk 208.67.222.222 en 208.67.220.220
Hoe kan je deze instellen op deze modem? Heb vernomen dat ik iets met de forwarding moet doen, maar daar kan ik deze adressen ook niet ingeven. Hiervoor moest ik wel ipv6 naar ipv4 omzetten.
je kan de dns niet instellen op de connectbox daarvoor moet je een eigen router gebruiken
Waarom moet je open dns instellen ?
Foutmeldingen met dns erin hebben vaak niets met je dns te maken maar hebben een andere oorzaak.
Ook helpdesks zetten je nogal eens op het verkeerde been.
Dns problemen komen in Nederland maar zelden voor en zijn dan nog meestal van korte duur.
Op mijn gisteren gearriveerde connectbox Giga kan ik zelf een DNS instellen. Bij wijze van test heb ik 1.1.1.1 (cloudflare) ingesteld en dit werkt. Ik heb (helaas) geen optie om IPv6 aan of uit te zetten
- encryption, dns over https (DoH)
Heb geen foutmeldingen, wil bepaalde site`s blokkeren op mijn netwerk.
Heb helaas een ander type connectbox waar deze instellingen niet mogelijk zijn.
Het gaat ook om openDSN. Wil op mijn netwerk een filter hebben.
Ah ok, dan wordt het lastig om sites/verbindingen op netwerk niveau te blokkeren.
Je kunt overwegen om het per systeem te doen via bijvoorbeeld de hosts file, maar liever doe je dat centraal.
Wellicht heb je hier iets aan.
https://www.tenforums.com/tutorials/141019-block-websites-using-hosts-file-windows.html
tja dan zal je een eigen routen moet aanschaffen/gebruiken
Ik zit hier achter een eigen tp-link router. Daar draait ook op een Raspberry PI 4 een docker container met Pihole server en unbound. DNS requests zijn tegenwoordig gewoon Big data grazers voor marketing en andere ongewenste doeleinden. Tamelljk onderbelicht als het om security gaat. Ik heb ook een Wireguard VPN server voor mijn mobiel draait als een zonnetje. En nee ik heb geen aluminium folie hoedje :-).
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...