stanvalkje
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Opeens traag draadloos internet

Sinds kort is het internet in de woonkamer zeer traag. Wij hebben een 300 down abonnement en voorheen haalden wij altijd minimaal 150 mb download in de woonkamer via de 5 gHz verbinding. Sinds een paar dagen is het internet in de woonkamer onbruikbaar geworden. Van de een op de andere dag was de download snelheid max 15 mb en meestal kwam het niets eens boven de 10 mb uit. Er is voor de rest niks aan de situatie veranderd (geen nieuwe apparaten, router staat nog op dezelfde plek). We hebben al meerdere keren de router gereset door deze een minuut uit het stopcontact te halen maar niks werkt. Via de kabel halen we wel gewoon 300 mb download. Hoe kan dit opgelost worden? We maken gebruik van de connectbox.

80 Reacties 80
Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6845Reacties
  • 249Oplossingen
  • 1900Likes

hi,

Vreemd als via de kabel de snelheid wel gehaald wordt moet het via de wifi ook goed gaat als wordt voldaan aan alle randvoorwaarden daaromheen.

Een eenvoudige oplossing heb ik er niet voor , maar wat je zou kunnen doen om te beginnen , op je tablet , telefoon de wifi verbinding te vergeten.

En dan opnieuw verbinding maken met het netwerk , je moet er wel voor zorgen dat je paswoord bekend is.

Met een iphone/ipad kan het wel eens helpen om de netwerk instellingen terug te zetten op fabrieksinstellingen.

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640

https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/

https://www.windows-helpdesk.nl/wifi-ontvangst-verbeteren/

Buiscoman
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb ook een Connectbox en te zien in de logging van het device is dat er op 24-03-2021 om 03:21 nieuwe software is gepusht. Sindsdien is het drama. De sterkte van het 5Ghz signaal is enorm/meer dan de helft afgenomen en haal op 6 meter afstand nog maar een download snelheid van 10-30Mbps (i.p.v. 250Mbps) afhankelijk van welk apparaat je het test. De upload snelheid is wel nog steeds ~25Mbps.
Ook hier zijn er geen aanpassingen in huis geweest of bij de buren. Ik heb alles nagelopen en gemeten met meerdere speedtests en analyzers. Zelfs naast de Connectbox kom ik vaak niet hoger dan 130Mbps down.
Ik weet zeker dat de software update de oorzaak en boosdoener is.
Ik moet nog kijken of terugzetten naar fabrieksinstellingen uitkomst biedt, maar waarschijnlijk krijg je dan opnieuw dezelfde software gepusht. Hopelijk kunnen ze de uitrol van deze release terugdraaien of een nieuwe release pushen waarin dit probleem opgelost is.
Of dit ook met 2,4Ghz een issue is weet ik niet, want deze heb ik uitgeschakeld.

De logging is te vinden onder:
Geavanceerde instellingen -> Hulpmiddelen -> Netwerk status -> tabblad Netwerk historie

Logging van nieuw naar oud (laatste vier karakters van MAC-adressen vervangen door xxxx):
24/03/2021 03:29:34 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:d9:xxxx;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:xxxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:36 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:d9:xxxx;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:xxxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2021 03:26:54 notice SW download Successful - Via NMS
24/03/2021 03:21:5 notice SW Download INIT - Via NMS
18/03/2021 23:07:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:d9:xxxx;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:xxxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

stanvalkje
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat lijkt heel erg op het probleem wat ik ook heb. Hopen dat ziggo snel met een update komt of dat de software teruggezet kan worden.

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6845Reacties
  • 249Oplossingen
  • 1900Likes

Oke duidelijk verhaal van ook @Buiscoman  , ik breng dit verhaal even extra onder de aandacht van het moderatie team , zeker omdat een software update mogelijk ??? de oorzaak is.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6262Reacties
  • 496Oplossingen
  • 1294Likes

Goedemorgen @stanvalkje  en welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je merkt dat de draadloze snelheid verslechterd is na de update voor het Connectboxmodem! Zo te lezen ben je al aan de slag gegaan met de tips voor wifi opitimalisatie van expert @Ronihd maar mocht dit dus niet baten. 

Wil je het modem ook nog eens resetten naar fabrieksinstellingen en daarna nog eens testen of je nog dezelfde probelmen constateert? In tussentijd ben ik met jouw melding en die van @Buiscoman  een onderzoek gestart om na te gaan of er een verband is tussen de recente update en jullie constateringen op de draadloze verbinding. Ik laat het onder dit topic weten zodra ik een antwoord hierop heb. 

Ebeau
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb hetzelfde probleem???😠😠

MrAngry
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het probleem ook, vanochtend vroeg een update gepushed gekregen en het is de hele dag al helemaal kut met de 5ghz wifi. De google home verliest steeds connectie en vervelender nog: Mijn werklaptop kent onderbrekingen, terwijl ik tot nu toe prima thuis kon werken.

Anythinga
Gedreven Ontdekker
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zelde probleem sinds vorige week woensdag, betreft alleen de 5ghz.

Volgens de logs is de software die nacht er voor (dus nacht vorige week dinsdag op vorige week woensdag) geupdate.

Betreft een Arris connectbox, hardware versie 10, software versie 9.1.2009.201.

Alles geprobeerd, gerestart, gereset, kanaal veranderd, andere wifi adapters geprobeerd.

Elke device heeft het zelfde probleem, op plekken waar voorheen 200mbps werd gehaald word nu nog geen 20 gehaald.

Coax is eergisteren nog vervangen want die was geraakt tijdens glasvezel werkzaamheden door kpn, dus daar zal het niet aan liggen.

Bedraad is de snelheid prima, idem op 2.4ghz. 5ghz snelheid pal naast modem is prima, maar zwakt erg snel af binnen een paar meter.

Uit ellende maar een eigen router afgestoft en als apart access point met eigen SSID naast modem gezet, snelheid is fantastisch op dat ding.

Anderen melden hetzelfde probleem op tweakers:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66667298

Anythinga
Gedreven Ontdekker
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Excuus voor de dubbelpost, zag de melding over email adres verifieren niet.

stanvalkje
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb alle binnengekomen suggesties uitgevoerd (terugzetten naar fabrieksinstellingen etc) maar niks heeft geholpen. Heb een andere router getest die op de bovenverdieping staat en die haalt de snelheden wel. Het lijkt dus echt aan de (software van) de connectbox te liggen.

Buiscoman
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ook ik heb de Connectbox teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar biedt geen soelaas. De 5Ghz band blijft heel erg traag en het signaal is erg slecht.

Het teruggaan naar fabrieksinstellingen is natuurlijk ruim uit te leggen, maar het neigt nu meer naar het terugzetten van default waarden dan naar de softwareversie zoals ie werd afgeleverd.

Vanavond kreeg ik voor een PS4 game een update van 28 GB en de download zou 23 uur duren, omdat de snelheid niet boven de 5 MByte per seconde uitkwam. Nadat ik de PS4 bekabeld had aangesloten was de download binnen 16 minuten gebeurd.

Er melden zich blijkbaar steeds meer mensen met hetzelfde probleem. Het lijkt een structureel issue te worden.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6262Reacties
  • 496Oplossingen
  • 1294Likes

@Buiscoman @stanvalkje Hartelijk dank voor jullie terugkoppeling! Balen dat het uitvoeren van fabriekinstellingen het probleem niet opgelost heeft! Ik koppel dit gelijk terug richting de afdeling die dit probleem in onderzoek heeft. Zodra ik meer weet laat ik het weten onder dit topic. 

@Anythinga @Ebeau @MrAngry Jullie ook bedankt voor het melden onder dit topic. Ik neem ook jullie meldingen mee in het lopende onderzoek.

MikeK
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Exact hetzelfde probleem. Door ziggo helpdesk gereset naar fabrieksinstellingen. Geen resultaat. Zelf ook alles geprobeerd. 5 g valt soms helemaal weg en snelheid is max 30 mbs. Bekabeld max resultaat van 250 mbs. 2,4 prima resultaat van 100 mbs. Enkel 5g is slecht. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben en hopelijk is het snel opgelost met een software update. 

Gurbe
Gedreven Meedenker
  • 17Reacties
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hier ook sinds de software update van 23/03 problemen met de signaalsterkte en de snelheid van de wifi op 5Ghz. Tevens werken mijn Google Home apparaten na de betreffende update slecht. Vóór de update werkte alles perfect!

Gaarne een oplossing....

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6262Reacties
  • 496Oplossingen
  • 1294Likes

Goedemorgen allemaal,

Er is inmiddels een wijziging doorgevoerd. Zouden jullie willen testen wat op dit moment jullie bevindingen zijn m.b.t de draadloze internetsnelheid op zowel de 2.4 als 5.0 Ghz Wifi frequentie?

Buiscoman
Gedreven Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Met blijkbaar een andere config file op de Arris Connectbox is het signaal nog steeds belabberd. Vier verschillende testen uitgevoerd (meerdere keren):
Ookla speedtest
- laptop - tussen 40 en 43,3Mbps down, ~25,6Mbps up
- mobiel - tussen 0,8 en 6,6Mbps down, tussen 25,6 en 25,86Mbps up

Ziggo speedtest
- laptop - tussen 41 en 42,4Mbps down, ~25,6Mbps up
- mobiel - tussen 1,9 en 2,3Mbps, upload tussen 23 en 24,3Mbps

Het signaal is zo zwak dat de accu van m'n mobiel erg snel leegloopt en de WiFi-verbinding via de 5Ghz band nu telkens verbroken wordt. Het bereik is zo slecht dat ik soms niet eens meer kan verbinden. Op m'n mobiel is het dus alleen maar verslechterd.

Het vermogen van de 5Ghz band lijkt het probleem. Of het vermogen van de 5Ghz band wordt geregeld via de config-file weet ik niet, maar ik denk wel dat het wel in het vermogen gezocht moet worden.

Misschien zou men het eens kunnen proberen met de oude firmware en/of config-file (als dat al niet gedaan is), dus terug naar het moment vóór de problemen. Als ik kijk naar het onderzoek zou dit issue toch te reproduceren moeten zijn in een testlab op basis van de firmware en config-file.

Anythinga
Gedreven Ontdekker
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Paul,

Vanochtend weer even tests gedraaid en de speedtests zijn hetzelfde gebleven helaas.

Mobiele devices halen op 2.4ghz ongeveer 30mbps, wat te verwachten valt.

Op 5ghz word rond de 20mbps of lager gehaald.

Op desktop met een flinke wifi adapter (alfa awus1900) word op 2.4ghz ongeveer 90mbps gehaald.

Op 5ghz word 25mbps gehaald of minder.

Met eigen AP, een oude TP-Link Archer C2 AC750 word op 5ghz door alle devices dik 100mbps of hoger gehaald, door desktop stabiel 175mbps.

2.4ghz blijft hetzelfde qua snelheid.

AP staat op dezelfde plek als het modem op een eigen 5ghz kanaal en is dus flink sneller ondanks dat het een oud verstoft ding is.

Met een wifi-analyzer app zie ik dat het signaal echt dramatisch is ten opzichte van andere netwerken in de buurt, het 5ghz netwerk van de buren (ook ziggo, compal connectbox) is praktisch overal beter in ons huis.

Ook daar valt goed te zien dat het eigen AP echt een flink beter signaal geeft.

Eigen AP is voor mij nu even de oplossing maar het is onzin dat ik die uberhaupt zou moeten gebruiken om degelijke wifi dekking te krijgen waar voorheen de arris connectbox dik voldoende was.

stanvalkje
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij mij lijkt het probleem nog niet opgelost. 5ghz netwerk is nog steeds erg traag op paar meter afstand.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6262Reacties
  • 496Oplossingen
  • 1294Likes

@Buiscoman @stanvalkje @Anythinga Balen dat het probleem nog steeds speelt. Ik koppel jullie bevindingen terug richting de afdeling die het in onderzoek heeft. Zodra ik meer informatie heb laat ik het weten onder dit topic. 

Uitgelicht topic