Een paar dagen geleden verzond ik een e-mail bericht met een pdf bijlage. In dat pdf bestand stond een hyperlink naar het bedrijf Excentis. Ziggo kent dat bedrijf heel goed, want Ziggo is daar klant. Het e-mail bericht werd door uw mailserver geweigerd, want het zou spam bevatten. Pas nadat ik het pdf bestand had ingepakt in zip, werd het e-mail bericht geaccepteerd.
Gisteravond heb ik een paar maal geprobeerd een e-mail te versturen met dezelfde hyperlink er in. En u raad het al, het bericht werd weer geweigerd wegens spam. Pas na het verwijderen van de hyperlink kon ik het bericht versturen.
Vanochtend kreeg ik een e-mail van Ziggo waarin staat dat mijn uitgaande email geblokkeerd is, citaat: “Ons e-mailbeveiligingssysteem heeft gedetecteerd dat uw account gehackt is. We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd voor het versturen van e-mail. Er is namelijk, in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt van uw e-mailaccount. “
Toevallig zag ik de pop-up waarin gemeld werd dat het bericht binnengekomen was, en kon ik het bericht vinden. Dit bericht is automatisch gegenereerd (??), en de stoethaspel die dit systeem opgezet heeft, is vergeten om er voor te zorgen dat de datum/tijd meegestuurd wordt. Dus nu staat die datum/tijd op binair 0, en iedereen die vertrouwd is met Unix weet dat dit 01-01-1970 is in Unix termen, en dus vind ik dit bericht helemaal onder in mijn mailbox terug bij alle andere e-mail berichten van stoethaspels, die ook niet weten dat ze hun spam berichten van datum/tijd moeten voorzien. Ik heb dat bericht dus eerst helemaal geanalyseerd om er echter te komen of het spam is, want een bedrijf als Ziggo begaat toch niet zo’n blunder. Maar jawel, dat gebeurt wel, chapeau !!
Daarna geprobeerd of ik e-mail kan versturen, en dat blijkt niet te kunnen. Dus dan maar fluks de helpdesk bellen. De juffrouw hoort mijn klacht aan, en gaat op onderzoek uit. Het blijkt dat mijn e-mail geblokkeerd is wegens spam, dus niet omdat mijn e-mail gehackt zou zijn zoals in het e-mail bericht van Ziggo staat. Verder kan ze geen informatie verschaffen, maar ik moet wel mijn passwords voor Ziggo wijzigen.
Daar ga ik dan mee bezig, en dan blijken de instructies in het Ziggo e-mail bericht niet meer te kloppen. Daar kom ik nog wel uit, maar dan vraagt Ziggo om mijn gebruikersnaam. Die geef ik, waarop het Ziggo systeem mij blijmoedig vertelt dat er een e-mail naar mij gestuurd is. Niet dus, dus ik ga maar weer eens bellen. Het blijkt dat mijn oude gebruikersnaam vervangen is door mijn e-mail adres toen ik het Vodafone en het Ziggo account samengevoegd heb, en dat was ik vergeten. In plaats dus dat het Ziggo systeem zegt dat mijn gebruikersnaam niet bekend is, doet het alsof ik een e-mail krijg. Briljant stukje programmeerwerk.
Resumerend: e-mails van mij worden ten onrechte geweigerd omdat ze spam zouden bevatten, Ziggo stuurt mij een e-mail zonder datum of tijd (zodat het spam lijkt) met een verkeerde reden waarom mijn e-mail afgesloten is, en de helpdesk kan feitelijk niets voor mij betekenen. Dat wordt dan nog eens gevolgd door allerlei geklungel bij het wijzigen van een password. Voorwaar een professionele organisatie.