1
Vraag
2
Reacties
Lookup

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ontbrekende vitale functie in FW Connectbox

Nee, ik wil geen Raspberry pi of synology NAS als DHCP server met eigen DNS servers.

Nee, ik wil geen bridge modus die ongedaan wordt gemaakt bij iedere automatisch FW upgrade van ziggo.
Nee, ik wil niet ieder apparaat die mijn netwerk binnen komt, statisch invullen.
Ja, ik wil mijn netwerk zo simpel mogelijk houden.

Waarom, waarom.... Ziggo?

Geef ons alstublieft 2 velden terug in de ConnectBox.
Waar wij zelf een IP variable kunnen in vullen.
Zodat wij zelf kunnen bepalen waar wij onze adressen in het "telefoonboek" van het grote boze internet raadplegen..

Of laten jullie ons wachten tot 27 Januari 2022? Wanneer ik eindelijk om bovenstaande reden de ConnectBox mag gaan vervangen door een eigen modem naar vrije keuze?

 

Amen!

Ok, en nu zonder knipoog:

Ik weet dat het op dit moment niet mogelijk is en dat er workarround mogelijk zijn.
Maar kan iemand mij uitleggen waarom dit is? ("Dummy proof gemaakt" klinkt voor mij als een open deur intrappen, de echte dummy's weten toch niet hoe ze moeten inloggen op het modem.)
In de afgelopen 15 jaar ben ik nog nooit een netwerk apparaat tegen gekomen waar ik niet de DNS servers van kan wijzigen, totdat.. de connectbox het licht zag...

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Als je de connectbox in bridge modes laat zetten, kom je er niet meer bij de weblogin, wat natuurlijk volkomen logisch is."

 

"(Je kan namelijk helemaal niet meer bij de weblogin van de connectbox als je hem in bridge modus zet, domweg omdat de connectbox geen RFC1918 adres meer op het "virtuele" interface heeft staan.)"

 

@Lookup De Connect box weblogin is in bridge te bereiken met dit IP adres: http://192.168.100.1/ 

 

De Connect box Giga is met beide IP adressen als hij in router modus staat.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Maar kan iemand mij uitleggen waarom dit is?"

Foutje in de configuratie? Met eerdere modems was dit geen probleem. 

 

"Ik weet dat het op dit moment niet mogelijk is en dat er workarround mogelijk zijn."

 

Inmiddels kan een moderator een configuratiewijziging sturen naar je modem, als ik andere topics goed heb begrepen, waarna je dit wel uit kunt voeren, vermoedelijk wordt dit in de toekomst naar alle modems gestuurd.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

Lookup
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie en uitleg.

 

Ik heb bij meedere adressen het beheer over connectboxen in het land op mij genomen.
Ik mis de DNS velden helaas al jaren, maar ik begrijp uit uw reactie dat het nu wel mogelijk is?

Is dit bij de helpdesk bekend?

 

Welke moderator kan mij hier bij helpen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De standaard helpdesk medewerkers beschikken niet allemaal over die technische mogelijkheden.

 

De Ziggo moderators hier wel, zij kunnen en mogen meer, zij hebben de mogelijkheden van een 2e lijn in de helpdeskorganisatie.

Zij komen hier straks langs in dit topic.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Lookup, welkom op de Ziggo Community!

 

En je komt direct binnen met een mooi epistel zie ik 😄 Er zijn echter nog wel een paar onduidelijkheden/vragen die ik heb bij je bericht. Je geeft aan "Geef ons alstublieft 2 velden terug in de ConnectBox" Welke velden bedoel je? Wat wil je precies instellen? En bedoel je met "terug" dat je dat je het eerder wel hebt kunnen configureren?

 

Ik begrijp dat het om meerdere adressen/aansluitingen gaat, ook om die van je eigen? Kun je voor de volledigheid je adresgegevens in je profiel toevoegen (alleen zichtbaar voor ons), dan heb ik een voorbeeldconfiguratie 🙂 Het is me bijvoorbeeld niet duidelijk of het om de standaard Connectbox gaat (of bijv. de giga). 

 

Toch ook alvast vooruitlopend op de zaken: Als het instellen van je modem niet toereikend voor je is, is bridge-modus + eigen router het juiste en beste pad om te bewandelen. Een FW-upgrade vanuit ons, zou bridge-modus niet ongedaan moeten maken. Als dat wel gebeurt, duik ik hier ook graag voor je in. 

Lookup
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Alex, bedankt voor je reactie.

 

De 2 velden die ik bedoel zijn dns 1 en dns 2 die ik de clients kan meegeven bij het uitreiken van een intern ip adres ui de dhcp pool.

 

Deze heb ik eerder kunnen instellen bij oudere zwarte cisco/ubee modems van ziggo. Toen die vervangen werden door de witte standaard connectbox kon ik dit niet meer.

 

Het gaat om 3x standaard connectbox, kan ik de adressen doorgeven via een PB?

 

Als je de connectbox in bridge modes laat zetten, kom je er niet meer bij de weblogin, wat natuurlijk volkomen logisch is. Toch heb ik meerdere keren helaas moeten afreizen naar adressen waar een storing was. Ziggo telefonische helpdesk had dan het modem een reset gegeven en stond toen niet meer in bridgemode. Ook is het bij een FW update vanuit ziggo eens mis gegaan met de provisioning. Dat laatste zal wel een toevalstreffer geweest zijn..

 

Het gaat op dit moment om 3 adressen, maar als het standaard terug kan komen in de FW, maak jij mij en vele anderen helemaal gelukkig 🙂

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hoezo kom je niet meer bij de weblogin gewoon een vpn naar je interne netwerk en klaar

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ah, oeps, mijn verwarring, ik dacht dat het het over 2 velden, de 2 laatste octetten ging van de DHCP server.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Thanks voor je toelichting @Lookup! Ik snap dat je dit graag op deze manier terug zou willen maar helaas is dit op de Connectbox niet mogelijk. In het kader van meedenken, ik ben voor je aan het zoeken geslagen naar een manier om dit toch voor elkaar te krijgen en stuitte op dit topic, ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Lookup
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Mariska Bedankt voor het reageren.

In mijn allereerste betoog vertel ik met een knipoog dat ik dat niet op die manier zou willen oplossen.

 

Zou je mij kunnen uitleggen waarom dit niet mogelijk gemaakt is? De reden er achter ben ik echt benieuwd naar. 😉

 

Dan zal ik en vele anderen helaas toch echt moeten wachten tot 27 Januari 2022.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

of je zet de connectbox in bridge mode en gebruikt een eigen router probleem opgelost 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Whoops, daar heb ik helemaal overheen gelezen.

Er is voor gekozen om de interface zo makkelijk mogelijk te maken. Wat robinjoo19 zegt sluit daar mooi op aan, klanten die meer functies willen kunnen een eigen router gebruiken en ons modem in bridge mode zetten. Daarnaast is het zo dat wanneer een klant een Mediabox Next heeft, hij enkel gebruik kan maken van de Next met de DNS van Ziggo zelf. Anders komt de Mediabox Next niet door de installatie heen of worden toekomstige updates niet opgehaald.

Of er verandering aan zit te komen in de toekomst, durf ik je niet te zeggen maar ik zorg er sowieso voor dat je feedback wordt doorgezet naar de juiste afdeling. Niet geschoten is altijd mis. 

Lookup
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie en het doorgeven van mijn feedback aan de juiste afdeling. 🙂


Ik vind het jammer dat er gereageerd wordt zonder het verhaal te lezen en/of te begrijpen.
(Je kan namelijk helemaal niet meer bij de weblogin van de connectbox als je hem in bridge modus zet, domweg omdat de connectbox geen RFC1918 adres meer op het "virtuele" interface heeft staan.)

Ik ben nog steeds van mening dat het een kul reden is dat het "dummy" proof gemaakt is.

Dus omdat de next zijn updates en provisioning bij de ziggo servers ophaald, die publiekelijk niet bekend zijn, zijn jullie 2 jaar daarvoor al alle modems in het land gaan vervangen door een connectbox met uitgeschakelde funties?

Had dan alleen een statuspagina (verbinding: online/offline en welke clients zijn verbonden), Wi-Fi SSID + wachtwoord velden en 2 knopjes (DHCP server aan/uit & Herstart modem) gedaan.
Dat noem ik dummy proof.

Dan denk ik: maak dat de kat van de buren wijs.. Mij niet gezien!

 

Zet hem maar op opgelost. Ik wacht wel netjes tot 27 Januari 2022.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mijn modem in bridge mode is gewoon bereikbaar op 192.168.178.1 en ook vanuit een vpn naar mijn huisnetwerk werkt het van buiten af met een eigen router

Mr. Jinx

Level 4
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@Lookup  schreef:

Nee, ik wil geen bridge modus die ongedaan wordt gemaakt bij iedere automatisch FW upgrade van ziggo.

 

Dat is ook niet zo. Ik heb mijn modem al jaaaaaaaren in bridge mode, en dat is nooit na een FW upgrade veranderd ofzo.

Bridge mode met eigen router is gewoon de beste optie als je de controle in eigen hand wilt houden.

 

ps: wat een gare quote functie hier, ik kom niet uit de quote.. ik geef het op.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Als je de connectbox in bridge modes laat zetten, kom je er niet meer bij de weblogin, wat natuurlijk volkomen logisch is."

 

"(Je kan namelijk helemaal niet meer bij de weblogin van de connectbox als je hem in bridge modus zet, domweg omdat de connectbox geen RFC1918 adres meer op het "virtuele" interface heeft staan.)"

 

@Lookup De Connect box weblogin is in bridge te bereiken met dit IP adres: http://192.168.100.1/ 

 

De Connect box Giga is met beide IP adressen als hij in router modus staat.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic