Marnix81

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Onstabiele verbinding en packet loss / latency

Beste mensen van de community,

 

Ik heb al jaren internet van ziggo en tot voor kort had ik het alles-in-1 Max pakket icm. de Compal Connectbox. Werkte altijd prima en eigenlijk altijd de maximale snelheid, op zo nu en dan een inzakkertje tijdens de piekuren. TV-signaal is hier altijd minder geweest, maar sinds de wijkkast hier onderhanden is genomen door de komst van gigabit internet is dat hier nu ook uitstekend.

 

Omdat er hier in huis meer en meer apparaten op het netwerk komen (en gewoon omdat het kan 😉 ) besloten om over te stappen op gigabit internet. Omdat mijn toenmalige router inmiddels al 10 jaar oud was en het aannemelijk was dat deze de gigabit snelheden op de wan-poorten niet zou gaan halen, besloten om gelijk de hele backbone hier te vervangen door een lading Ubiquiti spul.

Na dit te hebben geinstalleerd en geconfigureerd heb ik intern de nodige testen gedaan (iperf, filetransfers etc.) en dit gaf prima resultaten ivm de 10gbit verbindingen onderling. Dit heeft meerdere dagen prima gedraaid met de compal en het max pakket. Ook gaf de Unifi-controller netjes aan dat de internetverbinding 100% van de tijd online was geweest. 

 

Nadat het nieuwe modem binnen was gekomen en alles was aangesloten met een nieuw verdeelblok en kabel begon de ellende. Klachten van het gezin over wegvallen van de streams op willekeurige momenten etc. Ook begon de router te klagen over downtime. Dit gebeurt de hele dag door, ongeacht de resultaten van speedtests. Overdag haal ik doorgaans netjes 900+ mbit downstream, maar hapert de upstream en varieert tussen de 10 en 35 mbit. 's Avonds haal ik de snelheden doorgaans wel (logisch, minder druk) maar blijven de problemen. Uptime van de internetverbinding ligt volgens de router rond de 85 a 90%. Tijd voor onderzoek. 

 

Begonnen met het modem. Voor zover ik kan zien (ben geen expert op dit gebied) ziet dat er netjes uit, maar er vallen wel dingen op.

- Na een reboot zijn er op meerdere kanalen Pre-RS errors te zien, welke verdwijnen na een refresh (alles op 0). Dit met uitzondering van het Docsis 3.1 kanaal, deze blijven staan en lopen op. 

- Als ik kijk in het log, verdwijnen er steeds dagen. Van het weekend na een reboot, had ik log entries t/m zaterdag de 20ste, gisteren (zie screenshots onderaan) had ik entries tot donderdag de 18e en vanmorgen was de donderdag ook verdwenen. Heel vaag. 

 

Omdat de waarden mij verder goed leken als ik dit vergelijk met wat er hier langs komt op het forum, besloten verder te kijken. De router gebruikt ping.ubnt.com om te controleren of deze verbinding heeft met het internet. Pingplotter erbij gepakt en een trace laten maken. Dit blijft enige tijd goed draaien, tot er op een gegeven moment verderop (lees buiten het Ziggo-netwerk) packet loss optreed (AMS-IX). Daar kan ziggo niks aan doen, natuurlijk. Router ingesteld om Ziggo.nl te gebruiken. Geeft het zelfde resultaat. (Pingplotter laat ook hier na verloop van tijd een packet loss zien van rond de 4 a 5% bij de AMS-IX). Vervolgens de eerste hub gebruikt voor de test (ga er voor het gemak van uit dat dit de gateway van het modem is, correct me if I'm wrong). Helaas geeft ook dit dezelfde resultaten. Om het Ubiquiti spul uit te sluiten, de oude Netgear router weer aangesloten. Zoals verwacht komt deze niet verder dan 700mbit down, maar de pingplotter resultaten zijn hetzelfde als hierboven. Uiteindelijk dit herhaalt met de iMac direct op het modem en deze in hetzelfde subnet geplaatst, maar ook dan geen verandering. 

 

Vervolgens ben ik met pingplotter gaan kijken naar het modem. Een plot naar 192.168.100.1 geeft wat lichte latency spikes maar ook zo nu en dan een volledige timeout. De resultaten van gisteren (screenshots) leken mee te vallen, vanmorgen was het overgrote deel rood van de timeouts. Dit uiteraard getest met alle drie de methodes van hierboven. Ik kan sinds vandaag dan ook niet of nauwelijks meer inloggen op het modem. 

 

Wie o wie heeft er een vermoeden waar ik dit moet zoeken ? Ik zet zelf mijn geld op het modem, maar nogmaals, ik heb van Docsis geen kaas gegeten, dus misschien zien jullie wel iets wat ik heb gemist. Ik zal hieronder ook een foto van het AOP plaatsen en alles waarvan ik denk dat het relevant is.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

@Marnix81 Oh, jee. De vlag hebben we dus iets te vroeg uitgehangen :-(. De monteur heeft in de bon aangegeven welke vervolgstap nodig is. Om die reden is het Ubee modem onderweg en binnen uiterlijk 5 werkdagen in huis. Voor je huidige modem krijg je vanzelf een retourdoos met instructies. Bewaar het verzendbewijs goed! Houd je ons op de hoogte? 

Bekijk in context

43 Reacties 43
Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

en nog een paar 😉

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

B13F20BA-CEBE-4474-9057-96CBF4FFCDCE.jpeg

 het aop is verouderd en niet geschikt voor  giga internet en dient vervangen te woorden door een ziggo monteur een moderator kan kosteloos een monteur voor je inplannen 

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als dit AOP niet geschikt zou zijn voor Gigabit internet, dan zou de download een probleem zijn, maar dat is niet, de upload zit in de lagere frequenties en die zijn in andere AOPen niet anders.

 

Ik vermoed meer een storing in de achtergrond of de upload capaciteit.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic in de achtergrond kunnn kijken.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

 
Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Heren, dankjewel voor de input. OAP is inderdaad al uit het tijdperk van de Ubee EVM3200, maar heeft tot op heden eigenlijk nooit problemen gegeven. De downstream is eigenlijk altijd ok. De upstream fluctueert veel en lijkt niet stabiel. 

 

Zoals ik eerder al aangaf, kon ik woensdag niet of nauwelijks op het modem inloggen. Pagina niet bereikbaar, dat soort meuk. Modem was ook slecht te pingen (zie afbeelding vorige post) en de pingplot gaf meer timeouts dan responses. Later die middag is het modem gereset (uit zichzelf of door Ziggo op afstand ?) en was het gisteren redelijk stabiel. De ervaring is dan ook, dat na een reset / reboot het anderhalve dag redelijk goed gaat en dat het daarna weer begint. Dat patroon herhaalt is dan ook nu weer, want verbinding is momenteel nog wel netjes (936,5 down / 40,4 up) maar inmiddels is het modem weer niet te bereiken en bij de pingplot regent het timeouts. De kans is aannemelijk dat de ellende straks weer begint en dat het modem (indien deze niet door Ziggo is gereset op afstand van de week) dat deze ergens deze middag weer zal herstarten en het cirkeltje weer opnieuw begint. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"De upstream fluctueert veel en lijkt niet stabiel. "

Dan lijkt het me toch zinnig om het AOP te laten vervangen, door de loop van de tijd kan deze toch defect geraakt zijn en hierdoor de upstream waarden oplopen tot er weer een automatische reset komt van het modem om een betere verbinding te vinden.

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Kwaad zal het inderdaad niet kunnen na die tijd. Ik kan alleen voor mezelf niet plaatsen, waarom het modem tijdens de achteruitgang van de werking van de verbinding, ook op het interne netwerk dan niet of nauwelijks meer bereikbaar is. Zou de cpu dan zo'n hoge load hebben gedurende die periode ?

 

Edit : Ik kan natuurlijk zelf nu niet zien wat het signaal nu doet, misschien dat een moderator daar naar kan kijken ?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Marnix81. Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd is. Het lijkt me goed om het AOP te laten vervangen. De monteur kan ter plaatse dan ook het signaal en het geheel aan aansluitingen beoordelen :-). Ik ben zo vrij geweest om meteen de agenda erbij te pakken. De afspraak heb ik nu gepland op komende donderdag 4 maart tussen 08:00 en 13:00 . Mocht deze dag/tijd nu niet uitkomen; via de bevestiging die je ontvangen hebt vind je de link om de afspraak te verplaatsen naar een moment dat het je beter schikt! 

 

Laat je ons weten hoe het gaat, na de afspraak? 🙂 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Super, ik zie de monteur wel verschijnen. Het enige wat ik me nog afvraag (reeds eerder vermeld) is hoe dit eventueel in relatie kan staan met het niet meer lokaal bereikbaar zijn van het modem. Na een reset / reboot is het modem hooguit een dag benaderbaar via het LAN, daarna niet meer. Ben hier al eerder een topic tegengekomen, waarbij de Connectbox Giga dit vertoonde.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

heb je het model in router of bridge mode? 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

bridgemode

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

het modem is dus na een reset/reboot een dag local benaderbaar via 192.168.100.1

heb je geprobeerd als dat niet meer werkt om via 192.168.168.1 het modem te benaderen

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Modem geeft af en toe een (serie) response(s) op een ping request, afgewisseld met hele periodes van time-outs. Had eerder al een pingplot bijgevoegd, maar ik zal hem nogmaals bijvoegen om je te laten zien wat ik bedoel. Pingen naar 192.168.168.1 geen geen enkel teken van leven. 

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

was een typ foutje moest 192.168.178.1 zijn of 192.168.100.1

 

192.168.178.1 in router mode

192.168.100.1 in bridge mode

maar op een of andere reden werken ze allebei als het modem in bridge mode staat 

 

als je 192.168.100.1 of 192.167.178.1 in safari of een andere browser invoer krijg je dan wel de admin pagina van het modem?

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

192.168.178.1 geeft hetzelfde resultaat als 192.168.100.1. Is bij vlagen bereikbaar. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je het modem eens terug zetten naar zijn fabrieksinstellingen 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Dat moet wel kunnen, alleen niet op dit moment. 😉

 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Zo modem heeft een reset naar factory defaults gehad, heeft gelijk ook een update binnen gehaald, dus dat is altijd mooi. Modem staat in bridged mode en ik kan nog steeds zowel 192.168.100.1 als 192.168.178.1 pingen en benaderen (leiden beide naar de inlogpagina van het modem). 

 

Snelheid is nu goed, maar dat is voorheen ook altijd zo geweest na een reboot. Ook nog geen time-outs gezien, maar ook dat begon doorgaans pas na een dag.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Modem staat in bridged mode en ik kan nog steeds zowel 192.168.100.1 als 192.168.178.1 pingen en benaderen (leiden beide naar de inlogpagina van het modem). "

 

Hier ook in router modus, volgens mij is dat inmiddels bij alle Connect boxen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @Marnix81,

Fijn om te lezen dat de snelheid nu goed is en dat er tot dusver geen time-outs optreden. Zullen wij de vinger nog even aan de pols houden en de komende 2 a 3 dagen kijken hoe het gaat?

Mocht je toch nog problemen ervaren dan pakken wij de draad hier weer met je op. 

 

Groeten,

Paul

Uitgelicht topic