Marnix81

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Onstabiele verbinding en packet loss / latency

Beste mensen van de community,

 

Ik heb al jaren internet van ziggo en tot voor kort had ik het alles-in-1 Max pakket icm. de Compal Connectbox. Werkte altijd prima en eigenlijk altijd de maximale snelheid, op zo nu en dan een inzakkertje tijdens de piekuren. TV-signaal is hier altijd minder geweest, maar sinds de wijkkast hier onderhanden is genomen door de komst van gigabit internet is dat hier nu ook uitstekend.

 

Omdat er hier in huis meer en meer apparaten op het netwerk komen (en gewoon omdat het kan 😉 ) besloten om over te stappen op gigabit internet. Omdat mijn toenmalige router inmiddels al 10 jaar oud was en het aannemelijk was dat deze de gigabit snelheden op de wan-poorten niet zou gaan halen, besloten om gelijk de hele backbone hier te vervangen door een lading Ubiquiti spul.

Na dit te hebben geinstalleerd en geconfigureerd heb ik intern de nodige testen gedaan (iperf, filetransfers etc.) en dit gaf prima resultaten ivm de 10gbit verbindingen onderling. Dit heeft meerdere dagen prima gedraaid met de compal en het max pakket. Ook gaf de Unifi-controller netjes aan dat de internetverbinding 100% van de tijd online was geweest. 

 

Nadat het nieuwe modem binnen was gekomen en alles was aangesloten met een nieuw verdeelblok en kabel begon de ellende. Klachten van het gezin over wegvallen van de streams op willekeurige momenten etc. Ook begon de router te klagen over downtime. Dit gebeurt de hele dag door, ongeacht de resultaten van speedtests. Overdag haal ik doorgaans netjes 900+ mbit downstream, maar hapert de upstream en varieert tussen de 10 en 35 mbit. 's Avonds haal ik de snelheden doorgaans wel (logisch, minder druk) maar blijven de problemen. Uptime van de internetverbinding ligt volgens de router rond de 85 a 90%. Tijd voor onderzoek. 

 

Begonnen met het modem. Voor zover ik kan zien (ben geen expert op dit gebied) ziet dat er netjes uit, maar er vallen wel dingen op.

- Na een reboot zijn er op meerdere kanalen Pre-RS errors te zien, welke verdwijnen na een refresh (alles op 0). Dit met uitzondering van het Docsis 3.1 kanaal, deze blijven staan en lopen op. 

- Als ik kijk in het log, verdwijnen er steeds dagen. Van het weekend na een reboot, had ik log entries t/m zaterdag de 20ste, gisteren (zie screenshots onderaan) had ik entries tot donderdag de 18e en vanmorgen was de donderdag ook verdwenen. Heel vaag. 

 

Omdat de waarden mij verder goed leken als ik dit vergelijk met wat er hier langs komt op het forum, besloten verder te kijken. De router gebruikt ping.ubnt.com om te controleren of deze verbinding heeft met het internet. Pingplotter erbij gepakt en een trace laten maken. Dit blijft enige tijd goed draaien, tot er op een gegeven moment verderop (lees buiten het Ziggo-netwerk) packet loss optreed (AMS-IX). Daar kan ziggo niks aan doen, natuurlijk. Router ingesteld om Ziggo.nl te gebruiken. Geeft het zelfde resultaat. (Pingplotter laat ook hier na verloop van tijd een packet loss zien van rond de 4 a 5% bij de AMS-IX). Vervolgens de eerste hub gebruikt voor de test (ga er voor het gemak van uit dat dit de gateway van het modem is, correct me if I'm wrong). Helaas geeft ook dit dezelfde resultaten. Om het Ubiquiti spul uit te sluiten, de oude Netgear router weer aangesloten. Zoals verwacht komt deze niet verder dan 700mbit down, maar de pingplotter resultaten zijn hetzelfde als hierboven. Uiteindelijk dit herhaalt met de iMac direct op het modem en deze in hetzelfde subnet geplaatst, maar ook dan geen verandering. 

 

Vervolgens ben ik met pingplotter gaan kijken naar het modem. Een plot naar 192.168.100.1 geeft wat lichte latency spikes maar ook zo nu en dan een volledige timeout. De resultaten van gisteren (screenshots) leken mee te vallen, vanmorgen was het overgrote deel rood van de timeouts. Dit uiteraard getest met alle drie de methodes van hierboven. Ik kan sinds vandaag dan ook niet of nauwelijks meer inloggen op het modem. 

 

Wie o wie heeft er een vermoeden waar ik dit moet zoeken ? Ik zet zelf mijn geld op het modem, maar nogmaals, ik heb van Docsis geen kaas gegeten, dus misschien zien jullie wel iets wat ik heb gemist. Ik zal hieronder ook een foto van het AOP plaatsen en alles waarvan ik denk dat het relevant is.

43 Reacties 43
Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Nou, snelheid blijft redelijk binnen de marge. Downstream, 900mbit+, upload schommelt tussen de 20 en 47mbit. Modem is sporadisch te pingen, maar de inlogpagina is zo goed als niet te bereiken. Ben benieuwd wat de monteur morgen zegt. Hopelijk heeft hij een nieuw modem bij zich.

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Zo monteur is geweest, erg aardige man. AOP is vervangen en de signaalwaarden zijn ietswat verbeter op de downstreamfrequenties. Upstream is er weinig veranderd, zei hij. Wat hij wel opmerkte is dat het modem een wit licht geeft en dat deze volgens hem dan in routermodus zou staan. Daar het modem geen wifi heeft, dhcp adressen uitgeeft etc en gewoon de op de lan1 een WAN ip uitdeelt, lijkt mij dat deze in bridgemode zou moeten staan. Hoe dan ook, de ledring brandt helder wit, geen groen te bekennen. Klantenservice hierover gebeld, modem staat daadwerkelijk in bridgemode en zij hadden geen verklaring waarom de witte lamp brand. Wel hadden ook zij kennelijk moeite om in te loggen op het modem. 

 

Daarnaast vond de monteur het verhaal van de icmp ping request time-outs erg vreemd. Voegde er ook aan toe, dat als deze problemen door het nieuwe AOP niet werden opgelost, dat er dan waarschijnlijk een ander modem moest komen. Echter is er op dit moment een storing gaande op het ziggo netwerk, waardoor ik deze eerst afwacht, voordat ik daadwerkelijk ga experimenteren. Op dit moment is de lijn redelijk stabiel, waarden zijn goed, maar modem is onbereikbaar via de webinterface en pingrequests blijven een time-out geven (warme start na vervangen aop). Als Ziggo de storing heeft opgelost, ga ik hem een reset geven en houd ik jullie weer op de hoogte.

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

En nog een kleine opmerking, op het moment dat de monteur het verdeelblok uit het AOP trok, hielden de time-outs direct op en was het modem benaderbaar. Blok weer in het AOP en de time-outs begonnen weer. Misschien nuttige info voor een van de moderators ? @Paul @Lycke 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

ter illustratie nog een screenshotje. Links time-outs naar 192.268.100.1 tot het moment dat het verdeelblok uit het AOP ging, vervolgens reguliere responses om vervolgens weer time-outs te geven nadat het verdeelblok weer in het AOP zat.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemorgen,

Fijn dat gister een aardige monteur is langs geweest, top! 
Ook mooi dat het AOP is vervangen en de signaalwaardes zijn verbeterd.

Qua lichtjes was de monteur denk ik wel wat in de war met die modem.
Jij hebt een ander Gigabit modem, dat echt in bridge staat.

Los daarvan: merk je iets van de time outs?
Een stabiele verbinding was uiteraard de insteek van het bezoek van de monteur.

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

@Erik P Op het moment dat de lijn instabiel wordt, heb ik last van packet loss. Lokaal blijft alles gewoon zonder problemen werken, maar de toegang naar buiten wordt regelmatig kortstondig verbroken. Dit merk je vooral bij bijvoorbeeld een radiostream, welke dan stopt omdat ik op mijn telefoon de melding krijg dat de wifi geen verbinding heeft met internet. Ook komen er regelmatig foutmeldingen tevoorschijn bij diensten zoals netflix, waarbij je dan de melding krijgt dat het materiaal niet kan worden opgehaald. (TV's zijn allen bedraad aangesloten) Vervolgens zie je vanaf het moment dat het modem niet meer bereikbaar is, ook de score van uptime WAN teruglopen in de router. Voor de time-outs haalt de speedtest netjes de juiste snelheden of in geval van overdag, wat je zou mogen verwachten tijdens piekuren. Tijdens de time-outs haalt de downstream vrijwel altijd een nette snelheid, maar gaat de upstream behoorlijk schommelen en blijft meestal rond de 20 a 30mbit steken, gepaar met een hoop packet loss. Op dit moment is het modem net gereset en gaan we kijken hoe het verder gaat. Bedankt voor de inzet tot op heden 🙂

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Alright, dan is het inderdaad verstandig om het de komende dagen even in de gaten te houden.
Alvast bedankt voor de updates, fijn weekend!

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Helaas is het wederom ellende. Dat de snelheid upstream lager is dan wat het zou moeten zijn vind ik niet zo heel erg, gezien het feit dat iedereen thuis zit (al zou je ergens verwachten dat het netwerk downstream zwaarder zou worden belast.), echter de stabiliteit van de lijn is niet wat het moet zijn. Haperende streams etc. Gisteravond begon de pingplot al met een incidentele time-out richting modem (LAN 192.168.100.1), maar nu is het meer time-out dan response, met bijbehorende resultaten. Terwijl ik dit aan het schrijven ben, ga ik het modem even een reset geven en zal dan bij deze reactie de resultaten voor de reset en na de reset posten. Ik heb nog steeds het vermoeden dat er iets met het modem is. En ook al is het geen probleem om het modem (desnoods geautomatiseerd) dagelijks te herstarten, lijkt het mij niet de bedoeling zo te moeten handelen om een stabiele, werkende lijn te behouden. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

zou je een foto kunnen maken van hoe het aop en de splitter nu zijn

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Hier een foto van het nieuwe AOP

IMG_0366.jpeg

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Haal eens het witte kapje eraf zie video

 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Zal hem er zo even afhalen, maar zoals reeds gezegd, signaal is prima

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

zoals @Dave! al heeft aangeven het witte kapje kun je er beter afhalen

verders ziet het er prima uit

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Inmiddels is het volgende uitgevoerd :
- Modem heeft een reset naar factory defaults gehad
- AOP vervangen en signaal getest
- Meerdere testmethoden gebruikt (aansluiten op volledige netwerk / oude netwerk en aparte pc's)

Helaas speelt het probleem nog steeds. Vlak na een reboot van het modem is alles prima, snelheid up / down acceptabel tot goed en alles stabiel. Na 24 uur beginnen de time-outs op de verbinding tussen router en modem. Tegelijkertijd begint dan ook de verbinding onstabiel te worden. Speedtests wijzen uit, dat de downstream prima lijkt te werken, de upstream wordt onstabiel en wisselt sterk in snelheid. Naar mate de tijd vordert, is het modem zo goed als niet meer te pingen en nemen de problemen toe. Portal van het modem niet meer te bereiken, streams die wegvallen / haperen etc. Signaalwaardes blijven voor zover ik weet goed, echter kan ik dat zelf op het betreffende moment niet controleren. Wel is het zo, dat als ik het modem op zo'n moment reboot, de verbinding weer prima is en dat blijft dan weer minimaal 24 uur zo. Ook blijft het toevallig dat toen de monteur hier was en hij het verdeelblok lostrok, de time-outs direct stopten en het modem gelijk weer bereikbaar was via  LAN. Verdeelblok er weer in en de time-outs direct terug. Hier heb ik nog geen terugkoppeling van de moderators over gehad. Daarnaast lopen de logboeken nog steeds niet mee in het modem. Laatste entry was van donderdagochtend, tijdens het bezoek van de monteur. Daarna geen enkele entry meer, ook niet na reboots etc. Ook het loshalen van het verdeelblok om het witte kapje te verwijderen (signal loss) staat niet in het logboek.

 

Ik zou nu onderhand toch graag wat actie zien van de kant van Ziggo, anders dan een AOP vervangen. Maar helaas blijft het akelig stil.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag @Marnix81,

Ontzettend vervelend dat je ondanks het nalopen van de binnenhuisinstallatie en het uitvoeren van de eerder genoemde stappen toch nog problemen ervaart met de internetverbinding.
Ik heb even een blik geworpen op het signaal en zo te zien zijn de downstream kanalen ernstig verstoord. Hierdoor kun je last hebben van hapereing, uitval en een slechte performance op de internetverbinding.
Het lijkt mij verstand dat hier een storingsmonteur naar komt kijken. 

Ik heb een monteur ingepland op woensdag 10 maart 2021 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op dit datum niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. 
Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Nog een fijne dag gewenst!

 

Groeten,

Paul 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

@Paul Inmiddels is de monteur geweest. Diverse metingen verricht en ruis gevonden op de binneninstallatie. Dit hebben we verholpen door twee nieuwe stekkers te plaatsen bij de tv in de huiskamer. Tevens een ander verdeelblok + kabel tussen verdeelblok en slitter geplaatst. Ook nog even wat tests gedaan met een demper, omdat het signaal downstream erg sterk was. Dit kon hij helaas niet laten zitten ivm toekomstige uitbreidingen aan het Ziggo-netwerk. 

 

Modem is nu gereset en alles lijkt prima te werken. Het netwerk (en de apparatuur achter het modem) moet de snelheden makkelijk aankunnen, dat was geen probleem. Nu hopen dat met deze handelingen alles is opgelost, anders is de volgende verdachte toch het modem.

 

Ik hou jullie weer op de hoogte

 

@Paul Bedankt voor het snelle acteren !

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Fantastisch om te lezen dat de monteur zoveel voor je heeft betekent, @Marnix81. Behoorlijk wat onderdelen zijn vervangen, als ik het zo lees. Dan kun je er nu weer flink tegenaan! 

Hou het vooral scherp in de gaten de komende tijd. Je weet iedereen hier te vinden als het nodig is ;-). 

 

Ik wens je nu eerst heel veel plezier van je verbindingen en diensten! 

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Er is zeker heel wat aangepast, ook uit voorzorg. Ik heb de oplossing wel even ongedaan gemaakt, want dat is wat voorbarig. Normaliter werkte alles de eerste 24uur ook naar behoren. Ik blijf de zaak de komende dagen monitoren en zal daarna een terugkoppeling geven. Mocht het dan daadwerkelijk opgelost zijn, zal het wederom markeren als zijnde opgelost 🙂

Marnix81
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Helaas, ondanks de inspanningen van zowel de mensen hier op de community als die van de monteurs welke hier aan de slag zijn geweest, is het vandaag weer raak. Nu al diverse keren verbindingsproblemen ondervonden als in happeringen in streamingsdiensten etc. Zojuist een speedtest gedaan en een pingplot gestart en het moge duidelijk zijn, dat de problemen er nog steeds zijn. Snelheid downstream gewoon dikke prima, upstream laag. Pingplot laat ook zien dat het modem weer niet te bereiken is. 😞

 

@Marije @Paul 

 

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@Marnix81 Oh, jee. De vlag hebben we dus iets te vroeg uitgehangen :-(. De monteur heeft in de bon aangegeven welke vervolgstap nodig is. Om die reden is het Ubee modem onderweg en binnen uiterlijk 5 werkdagen in huis. Voor je huidige modem krijg je vanzelf een retourdoos met instructies. Bewaar het verzendbewijs goed! Houd je ons op de hoogte? 

Uitgelicht topic