Goedendag,
Ik heb sinds een maand of twee het probleem dat ik de maximum snelheid van mijn abonnement niet meer haal, en dat de daadwerkelijke snelheden wild uiteen lopen. Ik heb ook af-en-aan verbindingsproblemen naar verschillende bestemmingen op het internet.
Ik zie dat dit probleem vaker voorkomt maar ik vermoed dat er aan de kant van Ziggo recent iets veranderd moet zijn waardoor de situatie in mijn meterkast misschien niet meer optimaal is, vandaar dat ik mijn eigen topic open.
Het is vooral de downstream die problematisch is. Dit is zonder dat er verder netwerk activiteit loopt.
**
Als ik op de router inlog toont deze de melding: Internet (Partial Service (DS only)), wat vroeger niet het geval was. Voorheen toonde het altijd een normale verbinding in het groen.
De verbindingsproblemen komen voor met of zonder firewall in de ConnectBox, en ook met of zonder firewall in verschillende verbonden apparaten (enz...), dus ik ben vrij zeker dat het probleem zit tussen de ConnectBox en de hoofdaansluiting (en/of het Ziggo netwerk zelf).
De interface van de router zelf reageert ook trager dan normaal en heeft vaak dit probleem als ik tussen de pagina's navigeer:
Het is dus ook heel moeilijk om de network status log op te vragen, maar als dat lukt dan toont deze heel veel packet loss op de downstream channels. Het lukt me nu niet om hier een screenshot van te krijgen, maar ik herinner me dat de dropped packets echt 13/e was van alle traffic (!). De mogelijkheid dat er een probleem is met de ConnectBox zelf lijkt me ook aanwezig. Het meermaals herstarten van de ConnectBox maakt geen verschil.
Ik woon in een appartementencomplex. Er is een meterkast in de centrale hal...
En een meterkast aan de buitenkant van het appartement. Hier komt de groene kabel van Ziggo binnen:
Deze gaat vervolgens naar een splitter die hier door de vorige eigenaar/Ziggo geplaatst is (Qualcomm), en vanaf daar naar een CAT5 versterker (ik denk te lezen dat dit niet meer aangeraden is, maar voorheen werkte dit dus zonder problemen) voordat het doorgaat naar de ConnectBox (onderin).
Vanaf de ConnectBox gaan er een drietal CAT5e kabels onder de vloer het huis in.
Close ups van de splitter en de versterker:
De splitter split dus niet data en TV naar aparte signalen, dus ik vermoed dat deze (sterk) verouderd is. Voorheen deed de versterker die split denk ik, maar mogelijk is er dus nu iets gewijzigd aan de situatie waardoor dat problematisch is geworden.
Ik heb ook het idee dat de hoofdaansluiting een niet-standaard setup is want toen ik zocht naar de juiste onderdelen om te bestellen kwam ik er niet helemaal uit.
Enig advies of hulp is zeer gewaardeerd!
Met vriendelijke groet,
Silvan
**Moderator: publiek ip-adres verwijderd uit afbeelding**
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hier moet een monteur voor komen
Mogelijk is er al verbetering als je het modem direct op het AOP aansluit met de huidige IEC/F-kabel groen/rood + IEC/F-verloopstekker. De versterker, die overigens niets met Cat 5 of UTP te maken heeft, is overbodig en inderdaad verouderd, zo ook het AOP c.q. de hoofdaansluiting (VQ601R). Als nieuw AOP zou een TRISZ-DG300/FISO-X11 geplaatst worden.
Je kunt een monteursafspraak aanvragen via de chat.
Dank voor jullie reacties. Ik heb een bericht over de chat gestuurd met een link naar dit topic om te proberen een afspraak met een monteur te regelen.
Ondertussen heb ik de network status tab kunnen bereiken overigens en volgens mij zijn de cijfers min of meer suboptimaal:
Dit is zeker suboptimaal. De MER is te laag (zou tenminste 34 dB moeten zijn), de unerrored codewords ('Pre RS Errors') lopen veel teveel uiteen en de correctable codeword errors ('Post RS Errors') lopen veel te snel op. Dit alles duidt op een slechte signaalkwaliteit. Partial bonding DS geeft aan dat een of meerdere kanalen in de downstream niet gekoppeld kunnen worden, in totaal zouden 24 kanalen zichtbaar moeten zijn bij dit type modem. Hoe zien de Rx en Tx power eruit?
Je kunt de suggestie van mijn vorige reactie nog proberen.
Hoe gaat het inmiddels @Sylvannes , heb je nog iets gehad aan het advies van Tobias of kunnen wij jou hier op onze Ziggo Community nog ergens bij helpen?
Goedendag,
Tobias' advies was helemaal correct (wederom bedankt Tobias!). De MER was (veel) te laag. Ik heb uiteindelijk een monteur laten komen en die heeft de AOP, de splitter en de bekabeling vervangen. Voor de AOP was ook een apart verlengstuk nodig. Tobias had dit voor zover ik zie ook correct aangegeven, maar het zelf vervangen was me iets te moeilijk omdat ik niet alle onderdelen bij de hand had. De monteur deed dit op een indrukwekkend tempo in 10 minuten.
Door de nieuwe hoofdaansluiting en splitter kon de oude versterker er tussenuit.
De nieuwe situatie ziet er zo uit:
De modem moest een aantal keer herstarten en ik heb daarna mijn hele netwerk en AP's een aantal keer moeten resetten en flushen, maar na een tijdje leek alles in orde. Speedtest haalt nu de maximum snelheid:
De modem toont nu een goede verbinding i.p.v. partial service:
De MER is nu 37 en de POST RS errors zijn heel laag:
Verbindingsproblemen die er eerder waren zijn nu ook weg dus alles lijkt helemaal top.
Wederom bedankt voor alle hulp en advies.
Met vriendelijke groet,
Silvan
Fijn om te lezen en dank voor de terugkoppeling. De MER is nu goed en het AOP is een FISO-X11 geworden. De 'Post RS Errors' zijn correctable codeword errors bij de Compal CH7465 i.t.t. uncorrectables op andere typen modems en mogen langzaam oplopen.
Nog wel een vraag: op de versterker was geen TV-kabel aangesloten, maar nu op de splitter (TPS-258) wel. Heb je een TV/STB via coax aangesloten?
Hoi @Sylvannes wat geweldig om te lezen dat Tobias zijn advies jou heeft geholpen. Hij heeft nog wel een vraag voor je; "op de versterker was geen TV-kabel aangesloten, maar nu op de splitter (TPS-258) wel. Heb je een TV/STB via coax aangesloten"? Hopelijk heb je nog tijd om Tobias van een antwoord te voorzien 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.