Al meerdere maanden hebben mijn schoonouders last van een zeer instabiele internet verbinding. Meermaals per dag valt het internet weg, soms voor 30 seconden of minder (meestal), maar soms ook totdat het modem herstart wordt.
Het vermoeden was dat de relatief slechte WiFi dekking vanuit de ziggo router de boosdoener was. Omdat ik thuis naar alle tevredenheid de overstap had gemaakt naar WiFi via Unifi Ap’s heb ik mijn schoonouders dit ook geadviseerd. Helaas bleek al vrij snel na de ingebruikname dat de WiFi dekking weliswaar veel beter was, maar dat de probleem met het wegvallen van het internet bleef bestaan (ook bekabeld geen internet).
Meermaals heb ik contact gezocht met de Ziggo helpdesk. Daar gaven ze aan niets vreemds te kunnen zien. Waarna ik besloot om de Unifi USG in het netwerk op te nemen en het modem in bridge modus te laten zetten, in de hoop beter te kunnen monitoren waar de problemen vandaan komen. Helaas leverde ook dit geen verbetering op.
Na het volgend contact met de helpdesk werd er Na aandringen een monteur gestuurd, welke het modem heeft vervangen voor een nieuwe. Enkele dagen leken alle problemen verholpen, maar helaas kwamen na een dag of 3 ook de problemen weer terug.
Wederom contact met de helpdesk, deze keer kreeg ik weer te horen dat ze niets vreemds konden zien, maar dat ze op dat moment het modem niet terug konden vinden in hun systeem. Terwijl ik op dat moment wél gewoon internet had. Daarom werd er weer een monteur gestuurd. Deze heeft alles doorgemeten en kon (behalve wat ruis vanaf de coax kabel naar de tv) niets vinden. Maar op dat moment was er ook geen internet-probleem. Na het installeren van een ruisonderdrukker zat zijn taak erop. Helaas, later diezelfde dag, weer meermaals geen internet.
Ik heb daarom nogmaals contact opgenomen met de helpdesk, maar weer hetzelfde verhaal: geen indicatie dat er iets aan de hand is.
Lang verhaal kort:
- meermaals per dag geen internet, meestal voor een korte periode, maar 2 tot 3 keer per week komt internet pas weer terug als het modem herstart is.
- op het modem brand 1 groen lampje, verder niets, zowel als internet perfect werkt, als wanneer er geen internet is (soms brand dan wel een pijltje omhoog en omlaag groen)
- het tv beeld stoort af en toe, eigenlijk hetzelfde als bij internet: soms flinke storing, maar meestal kraakhelder. Storingen in beeld en internet vallen niet samen.
- internet valt volledig weg, zowel via WiFi als bekabeld. Pingen naar buiten is dan niet mogelijk, van buitenaf de USG pingen resulteert ook in een time-out.
Ik zou echt niet meer weten waar ik het kan zoeken. Ziggo geeft aan niets voor me te kunnen doen en ik zou niet weten wat ik aan onze kant nog kan proberen aangezien het probleem toch echt bij Ziggo lijkt te liggen. Hopelijk heeft iemand van jullie nog een idee of tips.