Marc_Deguelle

Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Onstabiel internet, niets helpt

Al meerdere maanden hebben mijn schoonouders last van een zeer instabiele internet verbinding. Meermaals per dag valt het internet weg, soms voor 30 seconden of minder (meestal), maar soms ook totdat het modem herstart wordt.

Het vermoeden was dat de relatief slechte WiFi dekking vanuit de ziggo router de boosdoener was. Omdat ik thuis naar alle tevredenheid de overstap had gemaakt naar WiFi via Unifi Ap’s heb ik mijn schoonouders dit ook geadviseerd. Helaas bleek al vrij snel na de ingebruikname dat de WiFi dekking weliswaar veel beter was, maar dat de probleem met het wegvallen van het internet bleef bestaan (ook bekabeld geen internet).

Meermaals heb ik contact gezocht met de Ziggo helpdesk. Daar gaven ze aan niets vreemds te kunnen zien. Waarna ik besloot om de Unifi USG in het netwerk op te nemen en het modem in bridge modus te laten zetten, in de hoop beter te kunnen monitoren waar de problemen vandaan komen. Helaas leverde ook dit geen verbetering op.

Na het volgend contact met de helpdesk werd er Na aandringen een monteur gestuurd, welke het modem heeft vervangen voor een nieuwe. Enkele dagen leken alle problemen verholpen, maar helaas kwamen na een dag of 3 ook de problemen weer terug.

Wederom contact met de helpdesk, deze keer kreeg ik weer te horen dat ze niets vreemds konden zien, maar dat ze op dat moment het modem niet terug konden vinden in hun systeem. Terwijl ik op dat moment wél gewoon internet had. Daarom werd er weer een monteur gestuurd. Deze heeft alles doorgemeten en kon (behalve wat ruis vanaf de coax kabel naar de tv) niets vinden. Maar op dat moment was er ook geen internet-probleem. Na het installeren van een ruisonderdrukker zat zijn taak erop. Helaas, later diezelfde dag, weer meermaals geen internet. 
Ik heb daarom nogmaals contact opgenomen met de helpdesk, maar weer hetzelfde verhaal: geen indicatie dat er iets aan de hand is.

Lang verhaal kort:

  • meermaals per dag geen internet, meestal voor een korte periode, maar 2 tot 3 keer per week komt internet pas weer terug als het modem herstart is.
  • op het modem brand 1 groen lampje, verder niets, zowel als internet perfect werkt, als wanneer er geen internet is (soms brand dan wel een pijltje omhoog en omlaag groen)
  • het tv beeld stoort af en toe, eigenlijk hetzelfde als bij internet: soms flinke storing, maar meestal kraakhelder. Storingen in beeld en internet vallen niet samen.
  • internet valt volledig weg, zowel via WiFi als bekabeld. Pingen naar buiten is dan niet mogelijk, van buitenaf de USG pingen resulteert ook in een time-out.

Ik zou echt niet meer weten waar ik het kan zoeken. Ziggo geeft aan niets voor me te kunnen doen en ik zou niet weten wat ik aan onze kant nog kan proberen aangezien het probleem toch echt bij Ziggo lijkt te liggen. Hopelijk heeft iemand van jullie nog een idee of tips.

33 Reacties 33
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

@Marc_Deguelle om haar bericht te sturen klik je op haar naam en vervolgens op > stuur bericht.

Marc_Deguelle
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@KBX458 thanks voor de tip m.b.t. pb.
@Jamyla Ziggo Dat vind ik op zich een prima plan, echter zijn er al 2 monteurs hier geweest. De eerste heeft overigens niets gemeten volgens mij, alleen het modem vervangen. De tweede monteur, zag alleen wat ruis vanaf de coax kabel en heeft er een ruisonderdrukker tussen gezet.
Tenzij de monteur geluk heeft, of voor een langere periode gaat meten lijkt het op een herhaling van het laatste bezoek en zal de conclusie zijn: alles werkt. Wat zou het deze keer anders maken?
Begrijp me niet verkeerd: ik sta open voor alles wat kan helpen, en wil dit graag opgelost zien voor mijn schoonouders.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Zoals je zelf al aangeeft heeft de eerste monteur het modem vervangen. De tweede monteur heeft binnenhuis de aansluiting gecontroleerd. Nu wil ik een monteur inplannen echt gericht op het buiten netwerk. Die het buitennetwerk en inkomende signaal gaat checken.

Marc_Deguelle
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Jamyla Ziggo Helemaal duidelijk. Ik zal de benodigde gegevens via een pm sturen.

Marc_Deguelle
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zojuist weer een “grotere” hickup, ongeveer 5 minuten geen internet. Het begon rond kwart voor 9 met traag internet. Om 5 voor 9 viel internet helemaal weg.

Het gekke is, ik wilde op het modem inloggen om in de logging te kijken terwijl de problemen speelden, maar dat lukte niet. De beheerpagina van het modem (192.168.100.1) reageerde namelijk ook niet (bleef maar laden).
Om 9 uur kwam alles weer terug online en was de beheerpagina ook te bereiken, maar als ik nu wil inloggen krijg ik deze melding “Een andere gebruiker is op dit moment ingelogd op de Connect Box.”

Marc_Deguelle
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Om 9:20 weer geen internet. Modem ook niet te benaderen. Het lijkt erop dat het modem ook “merkt” dat er iets mis is en een softwarematige reboot doet ofzo. Na 3 minuten was het modem weer bereikbaar (maar inloggen nog steeds niet mogelijk omdat een andere gebruiker ingelogd zou zijn), maar nog steeds geen internet. Na 8 minuten het modem handmatig herstart.

Na de herstart kon ik ook weer inloggen op het modem. Hieronder een printscreen van de netwerkhistorie van het moment rondom de storing tot na de reboot.

 

Marc_Deguelle
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Even een update…
Afgelopen maandag is de monteur langs geweest. In eerste instantie leek dit bezoek uit te ronden in dezelfde conclusie als bij de 2 eerdere bezoeken van een monteur: alles lijkt in orde. Ook nu was er op dat moment geen storing, terwijl het internet die ochtend al 2x uitgevallen was voor een langere tijd (meer dan 5 minuten).

Gelukkig was deze monteur bereid om verder te zoeken dan de bevindingen uit de eerste meting in huis, want na een bezoekje aan de wijkkast bleek er wel degelijk een probleem te zijn met de aansluiting: onze aansluiting in de wijkkast zat los / niet goed gemonteerd. Na ca. 15 minuten was dit probleem hersteld.

Het resultaat na ruim 48 uur: 0 fouten na RS, (eerst ruim 2.800.00 fouten binnen 48 uur), het vermogen van de downstream schommelde eerst tussen 0,2 en 3,0. Nu: tussen 2,9 en 5,8 dBmV
Daarnaast zijn er sinds de nieuwe montage in de wijkkast geen internetstoringen meer geweest. De netwerkhistorie bevestigd dit: alleen nog de meldingen “lan login succes”: oftewel een bevestiging dat ik succesvol ingelogd ben op de connect box.

Dankjewel voor alle hulp @KBX458@Jamyla Ziggo@Cecilia Ziggo en @Jan F. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Graag gedaan. 

LKBteB

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wij hebben precies hetzelfde probleem. Sinds begin november gestart met Ziggo, heb er al spijt van. De internet indicatie sterkte staat op drie streepjes en toch komt alles een paar keer per dag tot stilstand. Zandlopers en wegvallend internet. Versterkers opgehangen, resets gedaan, niets helpt. Ben er klaar mee. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

@LKBteB Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

LKBteB

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Tobias, dank u wel voor uw reactie. Na drie weken van alles aan/met de modem en de pod’s te hebben gedaan, ben ik vanmiddag naar de Ziggo winkel gegaan en heb onze problematiek en mijn acties uiteen gezet.  Morgenmiddag komt een Ziggo monteur, die ook naar de schakelkast in de straat gaat kijken. Alles gaat gecontroleerd worden. Ik ga het resultaat van zijn bevindingen daarna hier ook vermelden. Wordt vervolgd dus. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen dat er een monteur langskomt. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

LKBteB

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Monteur is geweest, (uurtje) mijn verhaal aangehoord en is begonnen een aantal zaken uit te sluiten. De voeding-doos vervangen, (oude was van 1997) waardoor hoge frequente signalen beter door komen. Verdeel blok vervangen van POA-01-B naar POA-254, de voedingskabel naar de router vervangen. Preventief is de voeding-doos geaard met 2,5mm2. De router heeft een fabrieks-reset gekregen. Inkomend signaal is doorgemeten, alle testen waren oké. Eén versterker Ziggo pod hing te dichtbij in de hal, op advies wat verder weg gehangen. Te dichtbij kan mogelijk ruis en storing geven. We zijn nu een paar uurtjes verder, vooralsnog doet alles het prima, ik ga ervan uit dat het is opgelost. Zo niet, dan meld ik me vanzelfsprekend weer. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het oude AOP (TAS-10) was inderdaad aan vervanging toe, het nieuwe AOP is een TRISZ-DG300. Als er geen TV/decoder is aangesloten via coax, dan is een splitter eigenlijk niet zinvol en kan het modem direct op het AOP worden aangesloten met een IEC/F-kabel, welke je gebruikte i.c.m. de POA-01-B.

Uitgelicht topic