1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hamsterenjaja

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ongelooflijk slechte wifi in appartement

Toen ik mijn Ziggo abonnement nam heb ik de wifi boosters niet gekozen want het zou totaal niet nodig moeten zijn in een appartement, waar ik eigenlijk nog geen 15meter van de router weg ben. De enige deur die in de weg zit is die van de meterkast, maar toch heb ik ongelooflijk slechte wifi. Zelfs in m'n slaapkamer die letterlijk TEGENOVER mijn meterkast staat. Zelfs bij de diagnose test wanneer ik de deur van de meterkast openzet is de wifi bar slecht.

 

Is de wifi op de ziggo router echt zo waardeloos dat ik iets extra's erbij moet kopen om geen verbindingsproblemen te hebben of is hier een oplossing voor?

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een goed werkende wifi in een appartementencomplex met 1 wifizender die 15 meter kan overbruggen?

Dat lukt maar zeer zelden, 10 meter is vaak de max.

Wifizenders in Nederland mogen niet zo sterk zijn.

 

Ik vermoed dat je heel veel last hebt van andere wifizenders in het complex.

Heb je al eens met Wifi Analyzer gekeken op welk kanaal je eigen wifi zit en dat van je buren?

Mogelijk kun je een rustiger kanaal kiezen en dit vast zetten in je modem.

Ook wil het wel eens helpen om 2,4 een 5 GHz. verschillende namen te geven en dan met 1 van de 2 verbinding te maken om telkens overspringen te voorkomen.

 
 
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zonder obstakels en direct zicht op het wifipunt is 15 meter geen heel groot probleem voor 2,4 ghz een werkbaar signaal dat is andere koek.

 

Ik woonde in een apartement met muur tot muur 7*12 meter daar zat de modem/router in een meterkast met gipswanden, we hadden op zich een werkbare wifi signaal, met een bedraad aangesloten accespunt in de woonkamer werdt dat een stuk beter. Kortom zet inderdaad ergens centraal een wifi accespunt. En zal wat hiervoor is aangegeven zeker voor 2,4 ghz een rol spelen.

 

@Hamsterenjaja 

Vergeet de wifi even, haal je bedraad de juiste snelheden wel? En wat noem je slecht minder dan 10 Mb?

Hamsterenjaja
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de reacties

 

Bedraad haal ik de volledige snelheid en als ik direct naast de router ben heb ik meestal rond the 70mbps op wifi en vanaf de bank in the woonkamer ongeveer 1/3e ervan. De snelheid is niet direct het probleem. Het heeft wel eens moment dat het wel verbonden is, maar het doet gewoon niks. Waarbij ik gewoon mn ipad of telefoon op een bepaalde manier in de lucht moet houden zodat het weer fatsoenlijk verbind. Irriteert me best wel.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat schept iets meer duidelijkheid, dan kan het heel goed een verzadiging van 2,4 ghz wifi betreffen, of gebeurd dit ook met een 5ghz wifi verbinding? Hangt je modem/router zo hoog mogelijk?

Of de wifi van de Connectbox echt slecht is weet ik niet hier staat de wifi daarvan uit, dat heeft met de bouw van onze huidige woning te maken.

Het gemiddelde modem/routers verstrekt door providers zijn niet echt high end te noemen wellicht de onderste regionen van het midden segment. Het ontbreken van externe antenne's speelt een flinke rol.

Wifi is zo sterk als de zwakste schakel, het hoeft niet aan de connectbox te liggen, de gebruikte clients spelen hierin ook een rol.

Ik ben heel benieuwd wat de sterkte van het signaal is in de woonkamer dat wordt uit gedrukt in dBm en ergens tussen de 40 en 50 zou het mooiste zijn. De maximale sterkte ligt op 20 dBm/ 100Mw dat heb ik nog nooit ergens gemeten. Bij die sterkte geldt hoe lager het getal hoe beter het signaal.

 

Nu lees ik dat je een ipad gebruikt, daar zijn niet altijd alle functie's van wifi analyzer apps beschikbaar.

Bijgevoegd de cijfers die ik bedoel.

Hamsterenjaja
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sorry voor de late reactie. Ik heb even een screenshot gemaakt vanaf de gang waar de meterkast staat en een foto van de hoogte van mijn router.

 

 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Hamsterenjaja, welkom hier op de Community!

 

Super vervelend om te moeten lezen dat je niet van een optimale wifi verbinding geniet in huis. Vanaf de bank is het wel lekker als al je apparaten gewoon verbinding kunnen krijgen en een beetje meewerken. @Bert en @RoWi. waren al volop in de hulp geschoten! Nu met de nieuwe informatie moeten we weer een stukje verder komen. Haken jullie weer aan, mannen? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik heb de notificatie van de aanvullende info blijkbaar gemist.

Op zich zijn die getallen prima, @Hamsterenjaja  zijn de analyzer gegevens nabij de meterkast of midden in de kamer. Zelf zou ik toch een bedraad aangesloten wifi accespunt aanraden. 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Hamsterenjaja heb je de al de tijd gehad om naar het berichtje van @RoWi. te kijken?  

Hamsterenjaja
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sorry had niet gezien dat er was gereageerd. Ik stond bij de opening tussen gang en de woonkamer. Ik weet dat een bedraad wifi access point gelijk alle problemen weg zouden halen, maar tegelijkertijd bij rechtstreekse pad waarbij de afstand nog geen 10-12 meter tussen waar mijn bank staat en de meterkast zelf zou eigenlijk totaal geen problemen moeten zijn met wifi.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"maar tegelijkertijd bij rechtstreekse pad waarbij de afstand nog geen 10-12 meter tussen waar mijn bank staat en de meterkast zelf zou eigenlijk totaal geen problemen moeten zijn met wifi."

Met 5 GHz wordt dat al en stuk lastiger, die is sneller, maar met een kortere afstand.

2,4 GHz is langzamer, maar komt en stuk verder.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic