1
Vraag
2
Reacties
Peter9988

Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Onderhoud

Goedemiddag/avond community leden, wij hebben een mailtje gekregen over onderhoud aan het netwerk, dat morgen ( of vannacht ) plaats gaat vinden, mijn vraag is wat ze dan gaan doen, is het een uitbreiding van de capaciteit? Of vervangen van het e.e.a? Ik heb hier al eens een topic gemaakt/gereageerd op een topic over het wegvallen van het internet iedere dag 1-2 keer op verschillende tijden, (wifi symbool zegt volle bak wifi signaal, maar er gaat niks qua verkeer heen en weer) ik heb in de CB alles qua bescherming uitgezet behalve firewall natuurlijk, en dat heeft wel wat geholpen, waarschijnlijk snoept de poortfiltering en ip flood bescherming nogal van de rekenkracht die de CB heeft, ik heb het intussen opgegeven omdat het internet het voorderest gewoon prima is.

 

Dit allemaal terzijde, mijn uiteindelijke vraag is eigenlijk, wat gaan ze hier exact doen, gaat mijn internet er op vooruit of is het verschil niet merkbaar? 

 

Postcode is 5301DA in Zaltbommel

 

Alvast bedankt!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo vermeld nooit wat ze precies uitvoeren bij werkzaamheden, uit concurrentie overweging.

 

Het meest voorkomende onderhoud van de laatste 6 jaar is alle +- 400.000 kasten inhoudelijk vervangen voor Docsis 3.1, hiermee wordt de capaciteit ook heel veel hoger door een groter gebruik van frequenties en veel bredere frequenties.

Ziggo had en heeft geen capaciteitsprobleem, want alles was voor Corona net klaar voor het gebruik van alle apps, en de cloud die gebruikt wordt door de Mediabox XL en de Next en het komende gebruik van de nieuwe Next mini die volledig via het internet gaat (IPTV).

Op het hoogtepunt van thuiswerken tijdens Corona werd nog maar 75% van de capaciteit gebruikt en waren er niet meer berichten dan anders, dat een wijk gesplitst moest worden om een capaciteitsprobleem op te lossen.

 

Hier werd het internet, na de werkzaamheden, in ieder geval een stuk stabieler.

Ping bedraad naar 8.8.8.8 is gemiddeld 10 ms en via wifi geen enkel probleem meer met lange Teams meetingen en Teamviewer sessies van soms meerdere uren.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De upgrade van het wijknet naar DOCSIS 3.1 leverde hier ook een grote verbetering op, vooral qua signaalkwaliteit. Voor de upgrade had mijn modem last van fluctuerende MER en CER (lees: ruis) op de bovenste helft van de downstream-kanalen. Dit was in juli vorig jaar, vanaf oktober is Internet Giga beschikbaar.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem gebruikt nog de 'traditionele' versie van de boot file, mogelijk wordt deze binnenkort omgezet naar de nieuwe configuratie.

 

In de downstream is ruis aanwezig, op de hogere frequenties is de MER (signaal/ruis-verhouding) wat aan de lage kant en neemt de CER (FEC/RS errors) wat toe. Hoe hoger de MER, hoe beter, er is geen bovengrens. Er zijn ook vrij veel T3 timeouts gelogd. Op DS-kanaal 14 t/m 21 wijken de aantallen unerrored codewords af van de andere kanalen. Het vermogen is wel goed, in zowel DS als US.

 

De upgrade naar DOCSIS 3.1 kan zeker positieve gevolgen hebben voor de CER. Gezien je een Compal-modem gebruikt, worden unerrored codewords en correctable codeword errors getoond. Dit is een EuroDOCSIS 3.0-modem en kan geen DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM + OFDMA) koppelen.

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator kan hier mogelijk meer over vertellen.

 

Gezien je in voormalig UPC-gebied woont, gaat het mogelijk om (technische) aanpassingen in de boot file van het modem, deze worden stapsgewijs uitgerold door geheel fUPC. Dit zodat de configuratie en procedures minder verschillen vertonen met fZiggo.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Ahhh oke, ik ben benieuwd! 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo vermeld nooit wat ze precies uitvoeren bij werkzaamheden, uit concurrentie overweging.

 

Het meest voorkomende onderhoud van de laatste 6 jaar is alle +- 400.000 kasten inhoudelijk vervangen voor Docsis 3.1, hiermee wordt de capaciteit ook heel veel hoger door een groter gebruik van frequenties en veel bredere frequenties.

Ziggo had en heeft geen capaciteitsprobleem, want alles was voor Corona net klaar voor het gebruik van alle apps, en de cloud die gebruikt wordt door de Mediabox XL en de Next en het komende gebruik van de nieuwe Next mini die volledig via het internet gaat (IPTV).

Op het hoogtepunt van thuiswerken tijdens Corona werd nog maar 75% van de capaciteit gebruikt en waren er niet meer berichten dan anders, dat een wijk gesplitst moest worden om een capaciteitsprobleem op te lossen.

 

Hier werd het internet, na de werkzaamheden, in ieder geval een stuk stabieler.

Ping bedraad naar 8.8.8.8 is gemiddeld 10 ms en via wifi geen enkel probleem meer met lange Teams meetingen en Teamviewer sessies van soms meerdere uren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De upgrade van het wijknet naar DOCSIS 3.1 leverde hier ook een grote verbetering op, vooral qua signaalkwaliteit. Voor de upgrade had mijn modem last van fluctuerende MER en CER (lees: ruis) op de bovenste helft van de downstream-kanalen. Dit was in juli vorig jaar, vanaf oktober is Internet Giga beschikbaar.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Ahh dat is jammer, ook wel logisch natuurlijk. Toen ze hier ziggo kwamen installeren waren de aansluitingen in de wijk kast niet goed volgens de monteur en had hij mij op een andere "tap"? aangesloten. Wellicht dat dat ook nagekeken/vervangen wordt met zulke onderhoudswerkzaamheden. Het is dan maar even afwachten 🙂

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik heb in een maand tijd twee keer een e-mail gehad met dezelfde boodschap.

Ik heb er niks van gemerkt, geen verbetering of verandering, helemaal niks. 
Ik ben ook nog niet omgezet want ik kan nog steeds geen eigen modem kiezen. Ik vraag me dus af hoevaak ze nog werkzaamheden moeten uitvoeren voordat het wel kan.

Ik woon in voormalig UPC gebied.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Screenshot_20220420-204636_Chrome.jpg

Screenshot_20220420-204559_Chrome.jpg

Screenshot_20220420-204545_Chrome.jpg

Screenshot_20220420-204537_Chrome.jpg

 dit ziet er toch gewoon goed uit toch? SNR mag (dacht ik) niet boven de 42 uitkomen de laatste kanalen van de RS en Post RS hebben wel een groot verschil, kan dit dan ook met een upgrade naar docsis 3.1 verholpen worden? Of is dat een binnenshuis dingetje? Overigens zit het modem nog op 3.0 die wordt dan, als er een update komt, ook naar 3.1 geüpdatet?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem gebruikt nog de 'traditionele' versie van de boot file, mogelijk wordt deze binnenkort omgezet naar de nieuwe configuratie.

 

In de downstream is ruis aanwezig, op de hogere frequenties is de MER (signaal/ruis-verhouding) wat aan de lage kant en neemt de CER (FEC/RS errors) wat toe. Hoe hoger de MER, hoe beter, er is geen bovengrens. Er zijn ook vrij veel T3 timeouts gelogd. Op DS-kanaal 14 t/m 21 wijken de aantallen unerrored codewords af van de andere kanalen. Het vermogen is wel goed, in zowel DS als US.

 

De upgrade naar DOCSIS 3.1 kan zeker positieve gevolgen hebben voor de CER. Gezien je een Compal-modem gebruikt, worden unerrored codewords en correctable codeword errors getoond. Dit is een EuroDOCSIS 3.0-modem en kan geen DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM + OFDMA) koppelen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Peter9988 "Wellicht dat dat ook nagekeken/vervangen wordt met zulke onderhoudswerkzaamheden."

Met de werkzaamheden naar Docsis 3.1 wordt ook alles in de straatkasten vervangen, zowel de eindversterker als de multitab.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Fijn dat jullie in elk geval nog mailtjes krijgen. Ik vraag me af waar die van ons blijven.

 

Gisteravond ook flats in 1x het internet er uit. Erg prettig. Ga je kijken met de mobiel blijken er werkzaamheden te zijn die van 01.00 tot 06.00 konden duren.

Uiteindelijk lag de boel er maar ongeveer 15 minuten uit, maar als je dan aan het werk bent zoals ik, dan is dat echt niet leuk.

Die communicatie mag echt wel beter. 😞

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic