1
Vraag
2
Reacties
Joepkorf94

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Onbekend wifinetwerk zichtbaar

Zojuist hebben wij de naam van ons Wifi-netwerk gewijzigd. Nadat wij de wijziging hadden doorgevoerd, kwam in de lijst met wifi-netwerken een nieuw, open en onbeveiligd wifi-netwerk met dezelfde naam als ons eigen wifi-netwerk, maar dan nog met ‘.v’ erachter. Nu hebben wij dit nieuwe wifi-netwerk niet zelf aangevraagd en hebben wijzelf geen actie ondernomen om een dergelijk wifi-netwerk te openen.

Nu vroeg ik mij af of hoe ik van dit ‘extra’ wifi-netwerk afkom en of hiervoor extra kosten in rekening gebracht worden door Ziggo?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Heb je misschien apparaten die zelf een netwerk uitzenden als ze niet verbonden zijn met een netwerk? 

Zo heb ik dat bij Chromecast en een JBL speaker (builtin Chromecast). Zodra wifi wegvalt (bij een upgrade van mijn accesspoints) dan zie ik open netwerken verschijnen van deze apparaten. 

Bekijk in context

12 Reacties 12
Jan F.

Level 20
Expert
  • 16939Posts
  • 1326Oplossingen
  • 2548Likes
Joepkorf94 wrote:

Zojuist hebben wij de naam van ons Wifi-netwerk gewijzigd. Nadat wij de wijziging hadden doorgevoerd, kwam in de lijst met wifi-netwerken een nieuw, open en onbeveiligd wifi-netwerk met dezelfde naam als ons eigen wifi-netwerk, maar dan nog met ‘.v’ erachter. Nu hebben wij dit nieuwe wifi-netwerk niet zelf aangevraagd en hebben wijzelf geen actie ondernomen om een dergelijk wifi-netwerk te openen.

Nu vroeg ik mij af of hoe ik van dit ‘extra’ wifi-netwerk afkom en of hiervoor extra kosten in rekening gebracht worden door Ziggo?

Start uw modem eens opnieuw op door deze even van de stroom te halen en opnieuw aan te sluiten. Is het probleem er dan nog? Voor extra kosten voor dit "extra" netwerk hoeft u niet bang te zijn.

DennyW

Level 17
Expert
  • 3070Posts
  • 248Oplossingen
  • 876Likes

@Joepkorf94 

Ik denk dat u een “lollige” buur-man/-vrouw/-enz. heeft. Het is makkelijk te testen of een Wifi-netwerk wel of niet door uw modem-router wordt uitgezonden. Haal gewoon even de stekker eruit. Als het spook-netwerk dan toch (wel even wachten) actief blijft, dan weet u genoeg.

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Heb je misschien apparaten die zelf een netwerk uitzenden als ze niet verbonden zijn met een netwerk? 

Zo heb ik dat bij Chromecast en een JBL speaker (builtin Chromecast). Zodra wifi wegvalt (bij een upgrade van mijn accesspoints) dan zie ik open netwerken verschijnen van deze apparaten. 

Ronihd

Level 18
Super Expert
  • 7952Posts
  • 305Oplossingen
  • 2963Likes
Marco1861 wrote:

Ditzelfde wilde ik ook zeggen , als mijn Lenovo google hub geen internet ziet via wifi wordt er op mijn wifi apparaten een nieuw wifi netwerk zichtbaar met dezelfde naam +v2 er achter.

Joepkorf94
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
DennyW wrote:

@Joepkorf94

Ik denk dat u een “lollige” buur-man/-vrouw/-enz. heeft. Het is makkelijk te testen of een Wifi-netwerk wel of niet door uw modem-router wordt uitgezonden. Haal gewoon even de stekker eruit. Als het spook-netwerk dan toch (wel even wachten) actief blijft, dan weet u genoeg.

Ik heb net de stekker eruit gehaald voor ongeveer 10 minuten, maar het spooknetwerk blijft gewoon in de lijst met beschikbare wifi-netwerken staan. Is dit verder nog gevaarlijk? Stel dat wij hiermee verbinden?

overigens heb ik de naam van mijn wifi-netwerk weer iets veranderd, maar het spooknetwerk met ‘.v’ aan het eind heeft dezelfde naam behouden.

Joepkorf94
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ronihd wrote:
Marco1861 wrote:

Ditzelfde wilde ik ook zeggen , als mijn Lenovo google hub geen internet ziet via wifi wordt er op mijn wifi apparaten een nieuw wifi netwerk zichtbaar met dezelfde naam +v2 er achter.

Op zaterdag heb ik een google chromecast  gebruikt bij mijn tv. Op zondag heb de naam van mijn wifi-netwerk gewijzigd en op dat moment was de chromecast uitgeschakeld. Kan het dan nog steeds dat het wifi-netwerk zichtbaar blijft?

En kan het overigens kwaad als er ingelogd wordt op het open netwerk door mij of bijvoorbeeld mijn buurman?

Ronihd

Level 18
Super Expert
  • 7952Posts
  • 305Oplossingen
  • 2963Likes
Joepkorf94 wrote:
DennyW wrote:

@Joepkorf94

Ik heb net de stekker eruit gehaald voor ongeveer 10 minuten, maar het spooknetwerk blijft gewoon in de lijst met beschikbare wifi-netwerken staan. Is dit verder nog gevaarlijk? Stel dat wij hiermee verbinden?

overigens heb ik de naam van mijn wifi-netwerk weer iets veranderd, maar het spooknetwerk met ‘.v’ aan het eind heeft dezelfde naam behouden.

Lees even wat ik hierboven heb geschreven…...wat ik even niet kan achterhalen is dat spooknetwerk veranderd ook van naam als jij je wifi naam hebt veranderd ? 

Als het goed is kan je er wel mee verbinden maar dan heb je geen internet en of het gevaarlijk is kan ik niet goed beoordelen. 

EDIT: we zaten gelijktijdig te tikken 

Ronihd

Level 18
Super Expert
  • 7952Posts
  • 305Oplossingen
  • 2963Likes
Joepkorf94 wrote:
Ronihd wrote:

Op zaterdag heb ik een google chromecast  gebruikt bij mijn tv. Op zondag heb de naam van mijn wifi-netwerk gewijzigd en op dat moment was de chromecast uitgeschakeld. Kan het dan nog steeds dat het wifi-netwerk zichtbaar blijft?

En kan het overigens kwaad als er ingelogd wordt op het open netwerk door mij of bijvoorbeeld mijn buurman?

Als het de chromecast is die een netwerk uitzend dan kan het geen kwaad , maar wat gebeurt er als je de chromecast zonder voeding zet ( stroom er af en uit de HDMI poort halen ) 

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Gewoon een WiFi Analyzer-app installeren en uitmeten om welk apparaat het gaat. 

Joepkorf94
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ronihd wrote:
Joepkorf94 wrote:
Ronihd wrote:

Als het de chromecast is die een netwerk uitzend dan kan het geen kwaad , maar wat gebeurt er als je de chromecast zonder voeding zet ( stroom er af en uit de HDMI poort halen ) 

De Chromecast was al uit de tv. Nu ook de stekker uit het stopcontact gehaald en het wifi spooknetwerk is verdwenen (het netwerk staat voor nu in ieder geval niet meer in mijn lijst met wifi-netwerken). 

Het ‘probleem’ zat hoogstwaarschijnlijk dus in de google chromecast. In ieder geval is het spooknetwerk nu verdwenen.

Bedankt allen voor de hulp en de tips!

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Chromecast opnieuw configureren met de Home-app van Google en je ziet hem niet meer terug ?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16008Posts
  • 1255Oplossingen
  • 5335Likes

Goedemorgen @Joepkorf94  en welkom op de Community,

Zoals je ziet wordt je hier gelijk voorzien van advies van de vele experts die actief zijn op dit forum. Inmiddels zie ik dat het gelukt is om het mysterieuze spooknetwerk te achterhalen en is het nu opgelost. 
Als we je verder nog ergens mee kunnen helpen, dan hoor ik het graag. 

Nog een fijne dag gewenst! 
Groeten,

Paul 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic