Vraag
Reacties
Oplossing
Ab.
Level 2

Onbekend apparaat / Smartwifiweb ziet aanpassingen firewall

Ik heb ook gesproken met de klantenservice, maar dat hielp helaas niet. 

Ik keek gisteravond even op mijn Smartwifi app welke apparaten waren verbonden en daar zag ik dat er een onbekend apparaat stond - die was 5min daarvoor nog online. Ik heb die gepauzeerd, zoals ik dat wel eerder heb gedaan. Ik heb dat eerder gehad; vaak was het een apparaat van iemand die heel soms langs komt, dus ik zal het op een gegeven moment wel merken, denk ik.

Echter, ik was toch nieuwsgierig en kwam uit op de nieuwe interface van "Smartwifiweb". Een beetje doorklikken kwam ik bij de logs, zag ik dat 18-11 (vorige week) een verandering in het log was in de firewallinstellingen. Mijn gebruikersnaam stond er ook bij. Ik heb zelf niks veranderd, maar dacht misschien dat het een soort standaard ziggo update was? De firewall staat nu wel aan (incl IP flood detectie, verder niks). Moet ik mij hierover zorgen maken en kan ik er verder nog iets aan doen? Kan natuurlijk ook zijn omdat het allemaal nieuwe interface is, hoop ik dan maar.

Hoor het graag, heel erg bedankt.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.

UPnP is het 1e wat ik altijd uitzet in een nieuwe modem/router.

De firewall moet aanstaan en de rest van de vinkjes zoals Flood uitgevinkt, dat is een oude vorm van beveiliging die allerlei hedendaagse streams als VPN, video, films enz kan blokken.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Steefb
Level 20

Heb je upnp aanstaan?

0 Kudos
Ab.
Level 2
Topicstarter

Ja - al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet wat dat betekent.

0 Kudos
Steefb
Level 20

Upnp wordt als een veiligheid risico gezien. Het is makkelijk omdat automatisch in je router vanuit je netwerk aanpassingen kunnen worden gedaan. In dat automatische schuilt ook het gevaar.

https://id.nl/huis-en-entertainment/computer-en-gaming/netwerk/dit-moet-je-weten-overportforwarding-...

Ab.
Level 2
Topicstarter

Dank hiervoor. Dus maar beter uitzetten denk ik. Firewall staat nu overigens wel aan, dus zou nu allemaal OK moeten zijn? Enig idee of iemand van ziggo kan checken of er iets mis is gegaan hier?

Ik heb overigens geen andere producten zoals een Ring camera, printers etc. Voornamelijk telefoons en laptop gebruik.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

UPnP is het 1e wat ik altijd uitzet in een nieuwe modem/router.

De firewall moet aanstaan en de rest van de vinkjes zoals Flood uitgevinkt, dat is een oude vorm van beveiliging die allerlei hedendaagse streams als VPN, video, films enz kan blokken.

Ab.
Level 2
Topicstarter

UPNP staat nu uit in ieder geval en firewall staat nog steeds aan...

De vraag die rest is natuurlijk of er iets is misgegaan en of ik ergens zorgen over moet maken

Dank voor jullie antwoorden, heren!