1
Vraag
2
Reacties
Hulpvraag

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Omvormer SolarEdge zonnepanelen geen verbinding meer na installeren TP-Link deco M4

Vooraleer ik mijn hulpvraag stel wil ik laten weten dat ik slechts een leek ben en geen expert. Ik voer stap voor stap het stappenplan uit en ben dan opgelucht als alles weer werkt. Helaas tot op dit moment komt uitsluitend de communicatie met de SolarEdge omvormer van onze zonnepanelen niet tot stand.

 

Sinds vorige week heb ik de TP-Link deco M4 in huis geïnstalleerd. Hiervoor het stappenplan van Ziggo gevolgd (wifi van Connectbox uitgezet) en deco's gekoppeld en verspreid door het huis. Hiervoor een andere netwerknaam en wachtwoord aan moeten maken en alle aanwezige te koppelen apparaten opnieuw gekoppeld. So far so good. Alleen de omvormer van onze zonnepanelen krijg ik niet meer verbonden met ons nieuwe netwerk. Middels de app en het bijbehorende stappenplan kom ik niet eens tot de wifi-verbinding met de omvormer zelf, maar inmiddels is dat wel gelukt door het stappenplan te volgen om verbinding te maken met de omvormer zonder app. 

Het lukt dus om nu middels de laptop verbinding te maken met het wifi-netwerk van de omvormer en kan daar ook vaststellen dat er geen verbinding meer is met een bestaand netwerk. Vervolgens kan ik dan via configureren een nieuw netwerk kiezen en zie daar als optie ook de naam van ons nieuwe netwerk in huis. Echter lukt het om de een of andere reden niet om verbinding te maken met dit nieuwe netwerk.

Om uit te proberen of er niet iets met de communicatiemodule in de omvormer aan de hand is heb ik hem kunnen verbinden met het netwerk van mijn mobiele telefoon. Dit lukte waarna ook de communicatie met de gebruikersapp tot stand kwam en de info van de opgewekte stroom van de afgelopen dagen werd bijgewerkt. Aan de omvormer lijkt het dus niet te liggen.

Vervolgens het internet wederom opnieuw afgestruind op zoek naar oplossingen. Ik heb dan ook al geprobeerd om in het menu van de omvormer opnieuw te koppelen. Ik heb slechts 1x gezien dat er toen een balkje begon te lopen, maar nadien lijkt het niet meer mogelijk om opnieuw te koppelen (de mogelijkheid is er wel, maar er lijkt niets te gebeuren). 

Ook heb ik al een nieuw gastnetwerk aangemaakt, waarbij ik uitsluitend het 2,4 GHZ frequentie heb aangezet (bij 5GHZ kon ik in de beschikbare netwerken het nieuwe gastnetwerk niet eens zien). Maar ook het proberen verbinding te maken met het nieuwe netwerk o.b.v. uitsluitend 2,4 GHZ lijkt geen oplossing te bieden.

 

Wie weet wat ik nog meer kan proberen te doen om weer verbinding tot stand te brengen?

De leverancier/fabrikant verwijst mij terug naar de installateur omdat er geen technisch mankement aan de hand lijkt te zijn. Ziggo zegt dat het netwerk correct tot stand is gekomen, immers lukt het andere apparaten in huis ook om verbinding te maken met het nieuwe netwerk, en de installateur geeft aan dat zij het werkend hebben achtergelaten er geen technische mankementen zijn dus sprake van garantie is. 

 

Hellup!!! Wie kan mij helpen? Ik heb ook al geprobeerd om de wifi van de Connectbox terug aan te zetten in de hoop dat de omvormer alsnog contact kon maken met het oude bestaande netwerk, maar ook dat lijkt niet te lukken. Wanneer ik inlog op de Connectbox en de bolletjes aanklik om 2,4GHZ weer aan te zetten dan slaat hij dat niet op en zet de bolletjes automatisch terug bij Wifi uitgeschakeld.

 

Met vriendelijke groet,

Dionne

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Hulpvraag
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken. Ik heb uiteindelijk een bekabelde verbinding gelegd tussen de omvormer van de zonnepanelen en de dichtsbijzijnde deco. Hierdoor heb ik verbinding kunnen maken met de draadloze deco’s die ik in huis heb verspreid. Niet geheel draadloos dus meer maar het bood wel de oplossing voor ons.

Bekijk in context

Uitgelicht
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Reacties
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes

Vraag 1, voor je de TP-Links Installeerde werkte je Omvormer toen op de Huidige Wifi van je modem en ging dat prima.

Vraag 2. De Omvormer kan alleen op de 2,4 GHz verbonden worden, en dit kan je doen door de instructies, maar als vraag 1 wel gewerkt heeft kan je beste je TP-Link de wifi naam van het Modem geven.

 

Hoe staan je Deco's ingesteld

 

IMG_3017.jpgA2CA69CC-4D41-44DB-96F4-EE2000AF9BB0.jpeg0989C9FE-87D4-4B73-9CB3-FFEF20A252DA.jpeg

 

Kijk anders even in dit topic

 

Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO

11 Reacties 11
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes

Vraag 1, voor je de TP-Links Installeerde werkte je Omvormer toen op de Huidige Wifi van je modem en ging dat prima.

Vraag 2. De Omvormer kan alleen op de 2,4 GHz verbonden worden, en dit kan je doen door de instructies, maar als vraag 1 wel gewerkt heeft kan je beste je TP-Link de wifi naam van het Modem geven.

 

Hoe staan je Deco's ingesteld

 

IMG_3017.jpgA2CA69CC-4D41-44DB-96F4-EE2000AF9BB0.jpeg0989C9FE-87D4-4B73-9CB3-FFEF20A252DA.jpeg

 

Kijk anders even in dit topic

 

Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes

Hier nog een topic uit de Kennisbank, gaat wel om de GoodWe maar denk dat verbinden met wifi bijna zelfde in zijn werk gaat.

 

Goodwe Sems Portal - verbinden met Ziggo Modem in 14 stappen 

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

Als de instructies can Dave niet tot de oplossing leiden:

Ik kon het niet uit je verhaal halen maar heb je hetzelfde wachtwoord gebruikt als voor je andere WiFi verbinding? Zo nee kan je dat ook proberen.  Het zou niet de eerste keer zijn dat dit soort apparaten niet om kunnen gaan met wachtwoorden. 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes

Wifi naam en wachtwoord van het modem, als die gelijk is aan je omvormer, moet je die invoeren in je
TP-Link Deco M4 als je dat hebt gedaan, schakel je het wifi modem uit, en herstart je het modem en de TP-Links

 

Dit kan je doen door op het wereld bolletje te klikken, dan komen er 3 Deco's tevoorschijn, als je op Deco 1 klikt dan met de 3 puntjes kan je herstarten doen.

IMG_1829.jpgIMG_3249.jpg

Hulpvraag
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Dave,

 

allereerst merci voor je reactie!

antwoord op vraag 1 = ja toen werkte de communicatie prima.

 

antwoord op vraag 2 = de deco’s zijn inderdaad zo ingesteld zoals zichtbaar is op de print screens van u. Hierbij kan ik ook vaststellen dat de hoofddeco verbonden is met de eerste deco op de slaapkamer en de tweede deco op zolder (het dichtst bij de omvormer) verbonden is met de deco op de slaapkamer. Allen hebben blauwe streepjes als ontvangst.

Helaas lukte het niet om het nieuwe netwerk van de tp-link de bestaande naam van het modem geven (daarop kreeg ik een foutmelding) waardoor ik de naam van het modem heb aangehouden en heb aangevuld met -nieuw. Wel heb ik hetzelfde wachtwoord gegeven aan het nieuwe netwerk.

Hulpvraag
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De omvormer die bij ons is geplaatst betreft er een zonder display. Desalniettemin kan ik via de laptop wel verbinding maken met de omvormer waar ik de instellingen kan inzien en wijzigen. Helaas zie ik daar geen mogelijkheid om de wifi-instellingen te resetten. Wel kan ik het wifi opnieuw configureren en zie daar dan ook het nieuwe netwerk verschijnen. Echter bij het proberen te verbinden met dit nieuwe netwerk krijg ik de melding “mislukt. Probeer het later nog eens”.

Hulpvraag
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Merci voor het meedenken.

 

ik heb het nieuwe netwerk een andere naam moeten geven omdat ik een foutmelding ontving wanneer ik dezelfde naam wilde gebruiken.

wel heb ik hetzelfde wachtwoord aan het nieuwe netwerk gegeven.

Hulpvraag
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dus ik moet proberen om toch dezelfde naam aan het nieuwe netwerk te geven (de naam van het modem en oude netwerk) en vervolgens de deco’s opnieuw te herstarten?

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

De naam doet er niet toe. Wat je bereikt door het oude wachtwoord te gebruiken is uitsluiten dat je nieuwe niet wordt geaccepteerd door het apparaat. Er zijn wel eens vaker problemen met karakters in wachtwoorden. Als hij ook geen verbinding maakt als je wachtwoord “1234abcd” is dan zit je probleem mogelijk in de omvormer. 

TW445511

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zelfde probleem bij mij ouders met solaredge omvormer, maar dan met tp-link x60.

Krijg de omvormer met geen mogelijkheid op het wifi geconfigureerd met handmatig het wachtwoord ingeven. 

Uiteindelijk is het gelukt door via de app WPS voor dichtstbijzijnde Deco te activeren en via de solaredge app ook  WPS verbinding te selecteren. 

Niet erg happy dat WPS gebruikt moet worden, maar was de enige oplossing die ik nog kon vinden.

Hulpvraag
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken. Ik heb uiteindelijk een bekabelde verbinding gelegd tussen de omvormer van de zonnepanelen en de dichtsbijzijnde deco. Hierdoor heb ik verbinding kunnen maken met de draadloze deco’s die ik in huis heb verspreid. Niet geheel draadloos dus meer maar het bood wel de oplossing voor ons.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic