1
Vraag
2
Reacties
joep09

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

NordVPN op router (asus RT-AC68U)

Geachte forum,

Ik heb in de meterkast een CB van ziggo en een abonnement bij nordvpn, het probleem waar ik  maar niet vanaf kom is het volgende.

cb modem fabrieks herstel, router (asus) fabrieks herstel, modem ziggo alles geïnstalleerd en internet geeft de volledige snelheid (350/35) ook als ik de app van nordvpn op mijn pc zet (bekabeld)

 

Maar dan het volgende, wanneer ik de router plaats tussen de cb en de pc en in de router open vpn client installeer en verbinding maak zakt de snelheid altijd naar 30/30......

 

oplossingen al geprobeerd:

cb in bridge laten zetten door helpdesk (Geen resultaat)

Merlin op de router (Geen resultaat)

wifi op cb uitzetten (Geen resultaat)

router een jaar in de kast gelegd en vanaf eergister weer geprobeerd (geen resultaat)

 

Vanmorgen een dame van ziggo aan de lijn gehad en gevraagd voor een andere modem...weet even de naam niet meer ervan maar dat was alleen internet, maar ze komen pas over een paar maanden dus ze kon mij niet helpen.....hmpffffff heb hier toch iets anders gelezen.

 

Mijn vraag aan u, wie kan mij helpen om een vpn op mijn router te laten werken met een juiste instelling of modem van ziggo en ook de volledige snelheid

 

Alvast bedankt

Joep de Jong

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul 

ubee modem ontvangen en geïnstalleerd....en nog steeds het zelfde probleem, ( was even niet continu bezig met de modem ivm operatie van onze hond....vandaar nu pas een bericht) zoeken op het internet gaf bij reddit een antwoord dat de router over openvpn maar 1 core gebruikt en niet hoger kan dan 40 tot 50 Mbps 🙄 'snachts nog eens met de chat van nordvpn gechat en deze man bevestigde wat ik al had gelezen, zie text:

###

The downside to OpenVPN is that in its current architecture, it is not scalable. It runs as a monolithic process and cannot run multi-threaded.

This means that if you have a beefy processor with 8 cores and each of the core has 8 threads, OpenVPN will use only a single thread in one of the available cores.

Regarding routers - they do not have powerful CPUs, thus encrypting and decrypting OpenVPN traffic is a real challenge for them. For that reason, the speed can drop by a large amount.

You could try increasing your speed by connecting to a few different servers (preferably to the ones in yours or neighbouring country) or changing between TCP and UDP.
If these changes do not help and you are getting better speeds while connected to the same servers with our software on your computer, then, unfortunately, your router's hardware cannot encrypt the internet traffic fast enough and this is the reason for speed drop. In this case, there is nothing that I can suggest you, unfortunately.

###

 

maar deze persoon zei tegen mij dat of met protocol IKEv2 of met firmware van dd-wrt de encryptie speed kan oplopen naar 200Mbps, nu wil het dat mijn zwager voor mij een netgear R8000 heeft liggen en dat deze beter reageert op de dd-wrt, dus het plan is om straks eerst deze te plaatsen en dan maar hopen dat ik alles via de router met een hogere snelheid kan bedienen.

Ik stuur de cb naar ziggo retour en houd de ubee modem, omdat ik hoe dan ook een router ertussen houd voor wifi, mss straks met een goede vpn snelheid.

Ik dank jullie allemaal voor het meedenken toppertjes.

 

Groet Joep

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Vermoedelijk loop je tegen de beperkingen van de Puma-chipset van het modem aan. Een moderator kan het SmartWifi modem door een UBC1318ZG (met Broadcom-chipset) vervangen, welke bridge mode automatisch overneemt van het huidige modem.

 

Houd er rekening mee dat ieder soort VPN-tunnel snelheidsverlies oplevert, de volledige 350/35 Mbps is dus niet haalbaar.

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

tobiastheebe dank je voor je reactie, kan je mij misschien ook vertellen hoe ik eventueel aan een ubc1318zg kan komen, hoe ik de betreffende persoon kan bereiken??

 

Alvast bedankt

Joep

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

tobiastheebe dank je wel tot zover, ik ben iemand die wat internet betreft onder een steen leeft. bedankt 

 

Groet Joep

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@joep09 Heb je een bepaalde reden om VPN te gebruiken?

 

Hieronder wat info over VPN:

 

Wat is VPN? | Consumentenbond

Een versleutelde VPN-tunnel levert weliswaar enige veiligheidsvoordelen, maar het beschermt je niet tegen de meeste internetgevaren. Ook al claimen sommige VPN-diensten anders, soms zelfs tegen het misleidende aan; je bent met VPN nog altijd kwetsbaar voor malware, fraude en de meeste hackpogingen.

Kortom, een VPN gebruiken is niet altijd noodzakelijk of nuttig.

 

Nog wat tekst van het internet:

Is een VPN echt zo veilig?

Het is belangrijk om te onthouden dat VPN's niet op dezelfde manier werken als uitgebreide antivirussoftware. Ze beschermen je IP en versleutelen je internetgeschiedenis, maar dat is dan ook alles wat ze kunnen doen. Ze houden je niet veilig, bijvoorbeeld als je phishing-websites bezoekt of onveilige bestanden downloadt.

Als je een VPN gebruikt, loop je nog steeds risico op:

  • Trojaanse virussen
  • Bots
  • Malware
  • Spyware
  • Virussen

Als een hiervan op je systeem terecht zou komen, zouden ze in staat zijn om het apparaat te beschadigen, ongeacht of je een VPN gebruikt. Daarom is het essentieel dat je een VPN gebruikt in combinatie met uitgebreide antivirussoftware, om maximale veiligheid te garanderen.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

In aanvulling op de post van @Bert. Met een VPN weet ziggo niet waar je surft, maar je VPN dienst wel. Het is maar wie je meer vertrouwd. De Nederlandse wet biedt toch nog wat meer bescherming dan vele buitenlandse.

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bert en Steefb, dank voor de uitleg maar ik heb een goede virusscanner (denk ik en mss wel allemaal) ik kijk namelijk veel sport op meerdere zenders die ik niet via de isp kijk en daar wil ik voor mijn gevoel een vpn voor hebben ( ik kijk geen rare of dubieuze dingen) meerdere sportabbo's gaan boven mijn begroting, vandaar.....ik heb een router waar ik openvpn op kan zetten en dat moet kunnen maar niet in de huidige hardware opstelling wat ik begreep van tobiastheebe, ook heb ik nog een nas van synology ....het is gewoon prettig als dat van 1 apparaat gestuurd wordt

 

Groet Joep

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Steefb ik had na uw reactie op reageren kunnen drukken maar weet nog niet zo hoe het precies werkt...excuus

 

Groet Joep

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Vraag mij af of je wel de volle snelheid gaat halen. Bij gebruik VPN stort de boel vaak in elkaar.

Ik heb thuis drie VPN servers draaien t.w. OpenVPN, WireGuard en op de UDMPro. Als ik daar naar connect (binnen of van buiten) dan zakt de boel ook flink naar beneden.

Met NordVPN heb ik geen ervaring

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@S4R ik snap dat je snelheid verlies kan krijgen, maar van de 350 naar 32 Mbps ???

De snelheid stort niet in elkaar maar komt niet hoger dan

Op de pc met de nordvpn app is het strak 350 maar via de RT-AC68U is het 3x niks oftewel 32 Mbps

 

Groet Joep

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

@joep09  Ik zie dat de Asus sinds 2013 op de markt is. Zou dat niet het probleem kunnen zijn. Technisch te oud.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik ga hierin mee, het is hoe dan ook niet altijd handig om een VPN dienst op een router te laten draaien dan moet je zaken gaan instellen voor email als deze via Ziggo loopt.

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@S4R  oeps router gekocht in 2018 toen met kpn maar omdat wij op een eiland wonen kon de snelheid niet hoger dan 50 Mbps, kpn kan niet hoger maar de vpn bereikte toen wel het max wat er geboden werd, toen naar ziggo en vanaf toen zit ik een beetje te klooien met de router vpn en snelheid.

Ik probeer liever een modem van ziggo zoals @tobiastheebe voorstelde de ubc1318zg om eea uit te sluiten

@RoWi.  ik begrijp je helemaal wat betreft e-mail, sind kpn-ziggo omzetting hebben wij hotmail....al langer en live en dat voldoet voor ons prima, lekker simpel en niet spannend

 

Groet Joep

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @joep09 en een warm welkom  op de Community,


Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag!  Zo te lezen is er al fanatiek met je meegedacht door de hier aanwezige experts, Ondanks het opvolgen v.d. gegeven adviezen begrijp ik dat je problemen ervaart met de VPN connectie i.c.m. het SmartWifi modem. Voor dit specifieke probleem heb ik een Ubee1318ZG modem voor je geregeld zoals hier eerder in dit topic geopperd. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvang je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL. Het oude modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres. 

 

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070 

5800 VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs goed totdat je van ons bericht ontvangen hebt dat het oude modem retour ontvangen is. Tip: maak gelijk een foto van het afgiftebewijs met je smartphone of camera. Als je een Post NL account (met Post NL App) hebt, dan krijgt je het afgiftebewijs gelijk al digitaal voor in je administratie.

Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn met het nieuwe modem i.c.m. je Asus router en de NORD VPN connectie?

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul  

Dank je wel voor je inzet, ook voor de mensen die gereageerd hebben.

Ik zal zeker mededelen in dit topic hoe het gaat werken, is het een probleem als ik eerst de modem installeer of moet de oude cb direct naar ziggo retour (mag daar een dag of 3-4 overheen gaan) alvaast bedankt.

 

Groet Joep

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@joep09 Heel graag gedaan. Het oude modem hoeft niet direct retour. Je heb daar ca. 2 weken de tijd voor. 

joep09
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul 

ubee modem ontvangen en geïnstalleerd....en nog steeds het zelfde probleem, ( was even niet continu bezig met de modem ivm operatie van onze hond....vandaar nu pas een bericht) zoeken op het internet gaf bij reddit een antwoord dat de router over openvpn maar 1 core gebruikt en niet hoger kan dan 40 tot 50 Mbps 🙄 'snachts nog eens met de chat van nordvpn gechat en deze man bevestigde wat ik al had gelezen, zie text:

###

The downside to OpenVPN is that in its current architecture, it is not scalable. It runs as a monolithic process and cannot run multi-threaded.

This means that if you have a beefy processor with 8 cores and each of the core has 8 threads, OpenVPN will use only a single thread in one of the available cores.

Regarding routers - they do not have powerful CPUs, thus encrypting and decrypting OpenVPN traffic is a real challenge for them. For that reason, the speed can drop by a large amount.

You could try increasing your speed by connecting to a few different servers (preferably to the ones in yours or neighbouring country) or changing between TCP and UDP.
If these changes do not help and you are getting better speeds while connected to the same servers with our software on your computer, then, unfortunately, your router's hardware cannot encrypt the internet traffic fast enough and this is the reason for speed drop. In this case, there is nothing that I can suggest you, unfortunately.

###

 

maar deze persoon zei tegen mij dat of met protocol IKEv2 of met firmware van dd-wrt de encryptie speed kan oplopen naar 200Mbps, nu wil het dat mijn zwager voor mij een netgear R8000 heeft liggen en dat deze beter reageert op de dd-wrt, dus het plan is om straks eerst deze te plaatsen en dan maar hopen dat ik alles via de router met een hogere snelheid kan bedienen.

Ik stuur de cb naar ziggo retour en houd de ubee modem, omdat ik hoe dan ook een router ertussen houd voor wifi, mss straks met een goede vpn snelheid.

Ik dank jullie allemaal voor het meedenken toppertjes.

 

Groet Joep

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic