1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Nog wat Frizt!box telefonie weetjes

Voor de mensen die ook de telefonie van de Fritz!box willen gebruiken, hier nog wat weetjes.

 

  • Je kunt naast / in plaats van Ziggo telefonie ook nog vele andere VOIP providers gebruiken. Heb je bijvoorbeeld veel familie en kennissen in Verwegistan, en je kunt bij een VOIP provider daar een abonnement afsluiten, dan kun je via de Fritz!box gewoon lokaal bellen in Verwegistan, naast je Ziggo telefonie.
  • Het moet ook mogelijk zijn om twee Fritz!boxen aan elkaar te koppelen over het internet, zodat een Fritz!box in Verwegistan als VOIP centrale dienst doet, en omgekeerd die in Nederland ook. 
  • Er zitten één, of twee analoge telefoonaansluitingen op de Fritz!box, plus eventueel  een ISDN aansluiting. Dat is afhankelijk van het type Fritz!box.
  • Op de DECT telefooncentrale kun je maximaal zes DECT mobiele toestellen aansluiten.
  • AVM heeft twee DECT toestellen in de verkoop, de C5 en de C6. Ik ken beide, de C6 is een geweldig goed toestel, veel beter dan de C5. Mijn gehoor is vrij beroerd, maar de C6 heeft een hele goede luidspreker.
  • Siemens Gigaset DECT toestellen zijn ook bruikbaar, mits het typenummer van het toestel op HX eindigt. Ik heb er één gehad vanwege de BlueTooth functionaliteit, maar ik was er niet van onder de indruk.
  • Er is ook nog een Fritz!Fon app voor zowel Android als Apple, waarmee je een mobiele telefoon via WiFi kunt verbinden met de Fritz!box, zodat hij ook als een soort van DECT telefoon dienst doet.
  • De Fritz!box heeft standaard fax functionaliteit, die is echter wat beperkt. In sommige bedrijfstakken wordt nog veel van de fax gebruik gemaakt, en daarvoor heeft  AVM nog een leuk oud programma in het pakket. Dat was indertijd geschreven voor hun ISDN kaarten die je in de PC kon steken. Het werkt ook met een Fritz!box, en installeert zich als FAX printer op de PC. Het wordt niet meer ondersteund, maar AVM heeft er wel een pagina over die beschrijft hoe je alles aan de praat krijgt. Die pagina is in het Duits, maar je kunt altijd hier een vraag stellen als je meer wilt weten. Heb je een Logitech muisdriver geïnstalleerd, dan kan het zijn dat je die even moet deïnstalleren voordat je deze fax driver installeert, dat is zo'n eigenaardigheid van een oud programma. Daarna kun je die Logitech driver weer installeren.
  • In de settings van een VOIP lijn vindt je ook de G.726 setting. Probeer die eens, daarmee moet je een beter geluid krijgen omdat er dan betere Codecs gebruikt worden. Ik hoop dat Ziggo dit ondersteunt.
  • AVM heeft verder nog een DECT repeater in het programma, waarmee je het bereik van de DECT telefoons kunt vergroten.
  • Je kunt via DECT nog radiatorknoppen, rolluiken etc. bedienen, maar dat valt buiten dit verhaal.

Als er vragen zijn, dan hoor ik dat wel.

1 Reactie 1
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Leuke weetjes en handig!
Bedankt voor deze info 😊

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic