Ewijk

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Nog steeds instabiel internet!

Ik word helemaal $#%@& van mijn huidige Ziggo internetverbinding!!

Sorry voor deze eerst zin, maar frustratie is hoog. ;-(

 

Sinds begin juli zijn er problemen met onze internetverbinding (had hier al x een topic over gemaakt welke opgelost leek). 

Er is toen al van alles gedaan:

  • Bekabeling in meterkast vervangen
  • Nieuw modem
  • Kabelbreuk tussen huis en "Ziggo kast" gerepareerd
  • Wederom nieuw modem (ander merk)

Nadat dit alles was er zeker verbetering, het beeld op de TV is veel beter geworden en de instabiele internetverbinding leek weg te zijn.

Helaas maar van korte duur, want het instabiele internet is "gewoon" weer terug.

Nu ben ik zelf al behoorlijk aan het onderzoeken en testen geweest en kom tot de conclusie dat er, na verloop van tijd, iets fout gaat/ vol loopt in het modem.

Waarschijnlijk iets met ARP tabel o.i.d. wat volgens veroorzaak wordt door de verschillende ARP requests vanuit het wireless netwerk (volledig Meraki).

Na een reset van het modem werkt het weer een tijdje goed en als ik alle AP's afkoppel en bedraad verbind met m'n laptop zijn er geen issues meer. Maar is natuurlijk niet werkbaar.

 

Nu vind ik het te makkelijk van Ziggo om te zeggen: nou kijk dan ligt het dus aan je wireless netwerk!

Ten eerste heeft het al jaaaaaaren goed gewerkt (tot begin juli!), ten tweede ben ik echt niet de enige met een vergelijkbaar issue.

Het lijkt erop dat er ergens een keer een update van de modem software gedaan is die dit veroorzaakt.

 

Bij iemand die ik ken met het zelfde probleem (Ubiquiti wifi) is het "opgelost" door er een eigen router tussen te zetten en zodoende de Ziggo DHCP en ARP afhandeling te omzeilen. Maar persoonlijk ben ik van mening dat dit nooit DE oplossing kan zijn!

 

Wie kan mij hiermee helpen??

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ik denk dat een zakelijk modem (UBC1318ZG) het proberen waard is, welke een moderator kan toesturen. Dit type modem beschikt over een Broadcom-chipset i.t.t. de Puma-chipset van het huidige modem en lost met regelmaat stabiliteitsproblemen op. Verder is het een DOCSIS 3.1-modem en daardoor ook geschikt voor Internet Giga, mocht je die overstap ooit overwegen. Enige nadeel is dat de UBC1318ZG niet over een ingebouwd AP beschikt, maar dat vormt in jouw geval waarschijnlijk geen probleem?

 

Anders kun je bridge mode met een eigen router overwegen, wat vaak ook voor betere stabiliteit zorgt.

Bekijk in context

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5731Posts
  • 596Oplossingen
  • 3310Likes

Hey @Ewijk 

Wat een ellende dat het allemaal zo lang moet duren en het je al zoveel tijd en energie heeft gekost. Het lijkt mij net als tobiastheebe een goed plan om jou een Ubee toe te sturen, bij deze is het modem onderweg! Laat je ons weten hoe het gaat als je deze binnen hebt? We zijn benieuwd. 

Bekijk in context

23 Reacties 23
Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@Paul @tobiastheebe zouden jullie (weer) eens mee willen denken? 🙂

 

Ewijk_0-1663666740213.png

 

Ewijk_1-1663666806538.png

 

Ewijk_2-1663666845858.png

 

Ewijk_3-1663666876211.png

 

Ewijk_4-1663666954596.png

 

Ewijk_5-1663666977852.png

 

Ewijk_6-1663667007217.png

 

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ewijk_0-1663670670751.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Kun je controleren of onderstaande instellingen een positief effect hebben?

 

  • Firewall IPv4 + IPv6: alleen 'Firewall beveiliging' ingeschakeld
  • DHCPv4-server: leasetijd 86400 (1 dag)
  • DHCPv6-server: instellen op stateful
Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe ja, zijn al gecontroleerd en zo nodig aangepast (vorige "ronde" al).

Trouwens, de optie 'IPv6' heb ik helemaal niet in "mijn" modem.

 

Ewijk_0-1663685675472.png

Ewijk_1-1663685751234.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

IPv4 Only komt in voormalig UPC-gebied nog vrij veel voor, dit wordt t.z.t. omgezet naar Full-Dual-Stack.

 

Meldt Health Overview op de Meraki-controller toevallig nog bijzonderheden?

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Meraki Health meldt 20% DHCP issues.

Daarnaast ook regelmatig ARP meldingen in de logging: no response from 192.168.178.1

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Zie je de AP's ook offline gaan in de controller of dat niet?

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ja, als de verstoring lang genoeg duurt zie je in de log dat ook zij de verbinding met de cloud kwijt zijn.

Zitten ook DNS meldingen bij (niet bereikbaar), maar dat is een logisch gevolg van het niet meer bereikbaar zijn van de default gateway (modem)

In het screenshot zie je voorbeeld van meldingen in de logging. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ik denk dat een zakelijk modem (UBC1318ZG) het proberen waard is, welke een moderator kan toesturen. Dit type modem beschikt over een Broadcom-chipset i.t.t. de Puma-chipset van het huidige modem en lost met regelmaat stabiliteitsproblemen op. Verder is het een DOCSIS 3.1-modem en daardoor ook geschikt voor Internet Giga, mocht je die overstap ooit overwegen. Enige nadeel is dat de UBC1318ZG niet over een ingebouwd AP beschikt, maar dat vormt in jouw geval waarschijnlijk geen probleem?

 

Anders kun je bridge mode met een eigen router overwegen, wat vaak ook voor betere stabiliteit zorgt.

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe ik denk dat dit een top voorstel is! Want heb nog steeds de indruk dat het huidige modem "onderuitgaat" tgv veel (arp, dhcp etc) verkeer. Ook als ik via de GUI ingelogd ben en daar wat probeer je bekijken zie ik meteen de ping response enorm toenemen, alsof de cpu naar de 100% gaat.

 

Zou jij dat in gang kunnen en willen zetten?

 

P.S. Nee, het ontbreken van WiFi functionaliteit is absoluut geen probleem. 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5731Posts
  • 596Oplossingen
  • 3310Likes

Hey @Ewijk 

Wat een ellende dat het allemaal zo lang moet duren en het je al zoveel tijd en energie heeft gekost. Het lijkt mij net als tobiastheebe een goed plan om jou een Ubee toe te sturen, bij deze is het modem onderweg! Laat je ons weten hoe het gaat als je deze binnen hebt? We zijn benieuwd. 

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@Mariska Bedankt voor het alvast versturen van het modem!
Ik laat jullie zeker weten of dit de gewenste verbetering gaat geven, maar verwacht wel dat dit DE oplossing gaat worden.

Fingers crossed. 🙂

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@Mariska @tobiastheebe rond het middag uur het nieuwe modem al ontvangen! Installatie ging erg snel, na 5 minuten was hij al online, waarbij het vorige modem zeker 15 à 20 minuten nodig had.

Al m'n access points zijn weer online net als de omvormer van de zonnepanelen. 

Ping respons naar het modem lijkt erg stabiel (rond de 5ms via wifi). 😀

So far so good. 

 

Dus al met al is het een goed begin, maar hou nog een slag om de arm gezien de voorgeschiedenis....😥

Heb wel sterk de indruk dat dit DE oplossing gezien alle testen die ik gedaan heb en de "gesprekken" met tobiastheebe

Ik monitor alles nog voor een paar dagen en hou jullie daarvan op de hoogte.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Fijn om te lezen dat je ervaring tot nu positief is.

 

Ik zie hier 2~3 ms latency naar mijn UBC1318ZG (in bridge mode). Niet zo laag als naar mijn router (~400 µs) maar zeker acceptabel.

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

2~3 ms via wireless? Dat is netjes.

 

Ewijk_0-1663858491522.png

Dit is even een screenshot van een constante ping naar modem vanaf m'n laptop (wireless)

Ewijk
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Hieronder een screenshot van de respons bedraad.

Als het zo blijft...........😀

 

Ewijk_1-1663858744964.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In mijn geval via ethernet. Mijn UBC1318ZG staat in bridge mode, dus ik ping naar 192.168.100.1, maar 192.168.178.1 is ook bereikbaar. Dit verkeer loopt wel via NAT en komt dus met het WAN IP-adres van de router binnen op het modem.

 

Op mijn PC maak ik zelden gebruik van Wi-Fi, ik heb namelijk een oudere laptop (2013) met een 802.11n NIC. Mijn laptop is via 1 GbE aangesloten op een ES-8-150W, welke een 1 GbE OM4 fiber uplink heeft naar een ER-4, vanaf daar via 1 GbE naar de UBC1318ZG. (Overigens ondersteunt de UBC1318ZG ook static LAG in bridge mode.)

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5731Posts
  • 596Oplossingen
  • 3310Likes

Ziet er goed uit @Ewijk, thanks voor de update! 🙂

Uitgelicht topic