1
Vraag
2
Reacties
Stefan1963

Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nog steeds errors in modem

Onlangs is de kabel tussen de eindversterkerkast en de meterkast vervangen (60 meter)

Ook het aop, splitter en kabels zijn vervangen.

 

Nu zag ik dat er weer een hele berg correctables en uncorrectables in het modem stonden.

 

Ik heb hierop de splitter verwijderd, het modem direct op het aop aangesloten en het modem gereset.

Nu zag ik evengoed correctable errors maar geen uncorrectables meer.

 

De splitter moet er eigenlijk tussen, maarja dan krijg ik weer uncorrectable errors.

Ik merk dat het internet signaal dan niet stabiel is, en af en toe een seconde wegvalt.

 

Onderstaande plaatjes zijn de errors zonder splitter na zo'n 30 uur uptime.

 

Down-Upstream.jpgEventlog.jpg 

Wat kan ik nu nog meer doen ??

24 Reacties 24
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35136Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Ondanks de nieuwe buitenkabel zie ik nog steeds een slope in het vermogen van ~4 dBmV, dit is wel beduidend beter dan in het vorige topic (~8 dBmV).

 

Gezien het ontbreken van het OFDM-kanaal (t.b.v. DOCSIS 3.1) is Internet Giga nog niet beschikbaar in jouw woonplaats. Voor de upgrade naar DOCSIS 3.1 wordt het gehele wijknet van nieuwe onderdelen voorzien (versterkers, multitaps en splitters). Waarschijnlijk levert dat in jouw geval ook een verbeterde signaalkwaliteit op, hier was het verschil dag en nacht in juli vorig jaar.

 

Is de kabel naar de Mediabox Next inmiddels direct aangesloten op de einddoos in de woonkamer?

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De nextbox is direct verbonden met kabel op de doos in de woonkamer.

En waneer giga komt weet niemand natuurlijk.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20663Posts
  • 1403Oplossingen
  • 8139Likes

Goedemiddag @Stefan1963,

Goed dat je via dit nieuwe topic even aan de bel trekt. Ik zie dat onze expert @tobiastheebe al een aantal zaken met je nagelopen en uitgesloten heeft. Uit je laatste bericht begrijp ik dat de Next direct verbonden is met de wandcontactdoos in de woonkamer.Hoe is het modem (voor de internetverbinding) op dit moment aangesloten ? Is er nog iets gewijzigd in de binnenhuisinstallatie t.o.v. de foto's die je in je eerdere topic met ons gedeeld hebt? Deel anders eens een paar recente foto's van de binnenhuisinstallatie dan kunnen we aan de hand daarvan achterhalen waardoor de instabiliteit en het oplopende aantal correcteds zichtbaar blijft. 

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Er is niets veranderd in de aansluitingen, alles exact hetzelfde.

Wel is er een monteur geweest om e.e.a. na te kijken, maar die wist te vertellen dat het signaal absoluut erg mooi was en vrij is van storingen.

De monteur heeft nog even gebeld met de helpdesk(voor monteurs) en die had nog at tips dat ik kon proberen.

 

Ik heb daarop het modem van de stoom gehaald en daarna weer opgestart, maar dan zonder enige verbindingen, dus alleen het modem hangt dan aan het aop zonder een ander apparaat aangesloten te hebben.

Wifi heeft dit modem niet, dus alleen modem aan aop zonder splitter

 

Na 2 dagen weer overal errors op alle kanalen.

 

Ik denk dat er een vloek rust op mijn internetverbinding  🙂

MR_CHIP

Level 19
  • 13043Posts
  • 139Oplossingen
  • 4342Likes

heb je uncorrectables of correctables

correctables horen erbij en zijn normaal om die te hebben

uncorrectables zouden in een ideale wereld niet voor mogen komen

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het zijn merendeels correctables, maar met de splitter komen er ook uncorrectables na een paar dagen

MR_CHIP

Level 19
  • 13043Posts
  • 139Oplossingen
  • 4342Likes

zou je de meest recente upstream downstream kunnen delen ?

 

en wat merk je zelf in het gebruik van de verbinding ?

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Natuurlijk, onderstaand screenshot is van 2 dagen uptime nadat modem gereset is.

Ik merk vooral dat links waar ik op klik af en toe bij de eerste klik niet openen, dat is merkbaar op alle apparaten, gsm, tablet en pc

 

Het is wel veel minder dan het vorig jaar was, dus de nieuwe grondkabel heeft wel degelijk bijgedragen aan het verbeteren ervan.

 

Screenshot_1.jpg

MR_CHIP

Level 19
  • 13043Posts
  • 139Oplossingen
  • 4342Likes

in die screenshot zijn de aantalleen zeer goed te noemen dit mag geen problemen geven wat zegt het modem log en het je het ubee modem in bridge modus?

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb geen eigen router (meer) dus ik neem aan dat het modem niet in bridgemode staat dan ?

 

Screenshot_1.jpgScreenshot_2.jpg

 

MR_CHIP

Level 19
  • 13043Posts
  • 139Oplossingen
  • 4342Likes

kan je laten zien hoe de firewall instellingen staan van het ubee modem

en zitten de eventuele lan kabels direct in je modem of eerst in een ethernet switch

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De kabels gaan vanuit het modem naar:

Poort 1: naar switch en vandaar uit verder naar andere apparaten

Poort 2:  naar switch en vandaar uit verder naar andere apparaten

Poort 3: naar tado thermostaat ontvanger

Poort 4: naar de nas

 

Screenshot_1.jpg

MR_CHIP

Level 19
  • 13043Posts
  • 139Oplossingen
  • 4342Likes

misschien kan een mod meer duidelijkheid geven in wanneer je wijk wordt geupgrade naar docsis 3.1 

dat brengt namelijk al veel verbeteringen meestal met zich mee

 

@Paul kan jij hier iets over zeggen?

@tobiastheebe kan jij hier nog iets in zeggen ik zie idd een vermogen verschil kan dit opgelost wordt misschien door de TS op een andere tap aan te sluiten al is dit niet heel schokkend qua correctables/uncorrectables

ik zie zelf niks waardoor pagina's soms niet willen laden 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20663Posts
  • 1403Oplossingen
  • 8139Likes

@Stefan1963 Hartelijk dank voor het delen van de screenshots. Ervaar je ook problemen, los van het feit dat je errors terugziet in het modemlog? De verbinding zelf ziet er namelijk verder prima uit als ik het signaal op afstand controleer. 

Wat betreft de uitbreiding naar DOCSIS 3.1 heb ik begrepen van onze netwerkspecialisten dat deze CMTS'en op de planning staan om in de loop van de zomer te upgraden. Een exacte datum of maand is helaas niet te geven. Op dit moment is het overigens qua capaciteit dik in orde bij jou in de wijk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35136Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Ik zou inderdaad de aandacht vestigen op de upgrade van het wijknet naar DOCSIS 3.1, zoals ik in mijn eerste reactie aangaf. Als daarna nog steeds een slope in vermogen aanwezig is, dan kan deze met een forward path equalizer worden gecorrigeerd.

 

(Excuses voor de late reactie, ik was in het weekend niet in de gelegenheid om te reageren.)

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik merk sinds ik het modem wederom gereset (3 dagen geleden) heb een opmerkelijke verandering.

Uncorrectables blijven tot nu toe op nul staan, en correctables zijn ook minder.

 

Wel zie ik dat de power varieert, op het screenshot van 5,7 - 0,5 - en vandaag -0,3 dBmV op kanaal 32

 

Wat ik veranderd heb sinds de laatste reset is dat ik nu weer de coaxkabel met versterker heb aangesloten.

dus nu is de installatie als volgt:

 

In het aop zit een splitter met 2 uitgangen, een naar het modem en de ander naar de coax versterker.

Vanuit de versterker gaat een coax naar de woonkamer waar de nextbox aan hangt.

 

ik kreeg vandaag toevallig een mail dat er 25 mei werkzaamheden zijn, wellicht word de handel naar docsis 3.1 omgezet?

Kan ik dat zien dat dit gebeurt is in het modem ergens?

 

Vanuit de versterker gaat een coax naar de woonkamer waar de nextbox aan hangt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35136Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Het DS-vermogen fluctueert met de buitentemperatuur, door opwarmen/uitzetten van de kabels neemt de demping iets toe en daalt het vermogen.

 

Na de upgrade naar DOCSIS 3.1 koppelt het modem een OFDM-kanaal op nummer 32/33, gezien het modem met een Arris/Cadant CMTS is verbonden wordt de CID waarschijnlijk 33.

Stefan1963
Topicstarter
Level 2
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Onderhoud is gedaan hier, en inderdaad lijkt het erop dat we naar docsis 3.1 gegaan zijn.

Verder is er niks veranderd, en onderstaand screenshot is na een reset van het modem 24 uur geleden.

 

Modem down & upstream 26-5.jpg

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 645Oplossingen
  • 1723Likes

Super dat het onderhoud goed is verlopen! Wel jammer dat het voor de situatie nog niets heeft veranderd.

 

@tobiastheebe wil jij weer meekijken? 🙂