Sinds enkele weken valt het op dat tijdens het thuiswerken soms de internetverbinding wegvalt. Zowel op mijn werklaptop via VPN als op die van mijn vriendin via Citrix is de verbinding erg traag, mail wordt niet verstuurd en sharepoints kunnen niet bereikt worden.
Na alle standaard acties uitgevoerd te hebben (modem uit/aan, stekkers los vast power cycles etc.) nog geen oplossing gevonden.
Mijn installatie maakt gebruik van het Ziggo connectbox modem met daarachter een Ubiquiti switch 8 en (voorlopig) één AP. Het Ziggo modem staat nog gewoon in modem modus en ook als ik verbind met de wifi direct op het modem heb ik hetzelfde probleem.
Na wat zoeken kwam ik erachter dat de upload verbinding regelmatig wegvalt, naar aanleiding daarvan heb ik mijn domotica installatie gebruikt om elk half uur een speedtest te doen wat helder laat zien dat de upload snelheid sterk varieert (zie bijlage upload_history.jpg).
Ook in de logs van het Ziggo modem zie ik steeds dezelfde meldingen terugkomen wat samen lijkt te vallen met het wegvallen van de upload snelheid.
Waar kan dit aan liggen?