1
Vraag
2
Reacties
MichelvBst

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

No Ranging Response received - T3 time-out / wegvallende upload verbinding

Sinds enkele weken valt het op dat tijdens het thuiswerken soms de internetverbinding wegvalt. Zowel op mijn werklaptop via VPN als op die van mijn vriendin via Citrix is de verbinding erg traag, mail wordt niet verstuurd en sharepoints kunnen niet bereikt worden.

Na alle standaard acties uitgevoerd te hebben (modem uit/aan, stekkers los vast power cycles etc.) nog geen oplossing gevonden. 

Mijn installatie maakt gebruik van het Ziggo connectbox modem met daarachter een Ubiquiti switch 8 en (voorlopig) één AP. Het Ziggo modem staat nog gewoon in modem modus en ook als ik verbind met de wifi direct op het modem heb ik hetzelfde probleem.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat de upload verbinding regelmatig wegvalt, naar aanleiding daarvan heb ik mijn domotica installatie gebruikt om elk half uur een speedtest te doen wat helder laat zien dat de upload snelheid sterk varieert (zie bijlage upload_history.jpg).

Ook in de logs van het Ziggo modem zie ik steeds dezelfde meldingen terugkomen wat samen lijkt te vallen met het wegvallen van de upload snelheid.

Waar kan dit aan liggen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Opgeteld zijn er 70 T3 timeouts geweest bij ~20 uur uptime, dit zouden er hoogstens 1 of 2 mogen zijn in dezelfde uptime. De downstream ziet er prima uit en ik vermoed daardoor ruis/instabiliteit in de upstream.

 

Zou je het modem tijdelijk direct op het AOP willen aansluiten en kort stroomloos maken? Test daarna of de stabiliteit is verbeterd en plaats na 1-2 uur opnieuw de DS/US-gegevens.

Bekijk in context

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

De vraag die nu nog open staat is waarom er toch nog teveel T3 timeouts zijn ondanks dat de router direct op het AOP zit en of de gebruikte splitter de oorzaak is van (veel) van de ellende

Je zit op een Casa CMTS (wijkcentrale), daarvan is bekend dat er te veel T3s worden gelogd door een bug in de configuratie. Dit heeft geen invloed op de werking van de verbinding.

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Opgeteld zijn er 70 T3 timeouts geweest bij ~20 uur uptime, dit zouden er hoogstens 1 of 2 mogen zijn in dezelfde uptime. De downstream ziet er prima uit en ik vermoed daardoor ruis/instabiliteit in de upstream.

 

Zou je het modem tijdelijk direct op het AOP willen aansluiten en kort stroomloos maken? Test daarna of de stabiliteit is verbeterd en plaats na 1-2 uur opnieuw de DS/US-gegevens.

MichelvBst
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dank je voor de reactie, heb gisteravond rond 22.30 de splitter er tussenuit gehaald en de speedtests de hele nacht door laten draaien.

De data laat nu een veel stabielere upload verbinding zien volgens mij.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De grafiek ziet er inderdaad veel beter met het modem direct op het AOP aangesloten. Daarentegen zie ik dat er tot 5:51 nog regelmatig/teveel T3 timeouts aanwezig waren.

 

Ik heb nog eens een blik geworpen op de installatie en zie dat er bij de splitter een retourbandfilter is geplaatst op de TV-kabel, er is dus al eerder het vermoeden geweest dat er binnenshuis verstoring plaatsvond?

MichelvBst
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Die retourbandfilter is er gekomen na problemen met (zeer) slecht beeld en geluid.
Volgens mij heb ik toen ook op deze community site gevonden dat dat te maken kon hebben met het retoursignaal van de CI+ module. Na toevoeging van het filter heb ik daar dan ook nooit meer last van gehad.

 

Met het weghalen van de splitter is voor nu wel het probleem met het thuiswerken opgelost. Echter vraag ik me af hoe dit voor de lange termijn opgelost kan worden. Is de splitter defect o.i.d.?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het is net omgekeerd. De TV met CI+ stuurt geen retoursignaal uit, het modem wel. Het modem kan dus zorgen voor storing op de TV.

 

Zoals aangegeven zijn er ook herhaaldelijke T3 timeouts aanwezig wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is, dit sluit een defecte splitter uit. Dit moet verder onderzocht worden door Ziggo.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemiddag @MichelvBst en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met dit probleem even aan de bel trekt d.m.v. dit topic! Je geeft aan dat de internetverbinding de laatste tijd regelmatig wegvalt. Ik heb even een blik geworpen op jouw verbinding en los van lichte ruis op een paar upstream kanalen zie ik eigenlijk geen bijzonderheden. Wat mij wel opvalt is dat de upload in korte tijd flink belast wordt en dat er zo'n 200+ Gigabyte aan data geupload is. Kun je nagaan of er een of meer apparaten op het thuisnetwerk zijn aangesloten die continue de upstream (maximaal) belasten? Denk bijvoorbeeld aan Torrent client of ander down- en upload software. Het advies is om de instellingen van dergelijke software bij te stellen naar een lagere upload. Op het moment dat de upload van het modem continue belast wordt, zul je dit merken op alle apparaten op je thuisnetwerk en zal zelf het laden van een internetpagina mogelijk moeizaam gaan. 

Zie je kans dit te checken?

MichelvBst
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Paul,

 

Het klopt dat er sinds dit weekend veel geupload wordt. Dat komt omdat ik geautomatiseerd elk half uur een speedtest draai om de upload snelheid in de gaten te houden. Dat was namelijk een indicator dat verbinding niet goed werkte.

Ik kan deze speedtests wel uitzetten echter was dat niet de oorzaak van de problemen.

MichelvBst
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Overigens heb ik vandaag na de suggestie van @tobiastheebe om de router direct op het AOP aan te sluiten vandaag de gehele dag probleemloos kunnen thuis werken.

De vraag die nu nog open staat is waarom er toch nog teveel T3 timeouts zijn ondanks dat de router direct op het AOP zit en of de gebruikte splitter de oorzaak is van (veel) van de ellende

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

De vraag die nu nog open staat is waarom er toch nog teveel T3 timeouts zijn ondanks dat de router direct op het AOP zit en of de gebruikte splitter de oorzaak is van (veel) van de ellende

Je zit op een Casa CMTS (wijkcentrale), daarvan is bekend dat er te veel T3s worden gelogd door een bug in de configuratie. Dit heeft geen invloed op de werking van de verbinding.

MichelvBst
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

De correlatie tussen de wegvallende upload verbinding en de T3s heb ik dan ook niet aan kunnen tonen. Toen ik de splitter er tussenuit gehaald had bleven de T3 timeouts bestaan. Maar dat blijkt dus te kloppen.

Voorlopig is het probleem overigens opgelost, heb er vanmorgen de splitter weer tussen gezet en nu is de verbinding nog steeds stabiel. 

Ik weet nu nog niet wat het probleem veroorzaakte maar kan in ieder geval weer verder.

@tobiastheebe , @Paul , @Mark  bedankt voor de hulp in ieder geval.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic