Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo Allemaal,
Tijd terug onze WifiBoosters vervangen door de Deco M4. Alleen sinds deze overgang is onze NAT type van de Nintendo Switch verlaagd van A naar B.Hierdoor hebben wij nu regelmatig problemen om online te kunnen spelen met vrienden. Hiervoor geen problemen meet gehad.
Nu heb ik geprobeerd om conform Nintendo zelf, port forwarding te proberen, alleen krijg ik een foutmelding zodra ik dit wil instellen in de modem. (https://www.nintendo.nl/Service-en-info/Nintendo-Switch/Zo-kun-je-Port-Forwarding-van-je-router-inst...)
Foutmelding: De volgende gereserveerde poorten kunnen niet worden gebruikt vanwege veiligheid redenen: 53,135,137,139,161,162
Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Robin
Het hele verhaal m.b.t. port forwarding kun je vergeten, dat gaat over inkomende verbindingen. Jij ervaart problemen met uitgaande verbindingen. Als UPnP is ingeschakeld op de modemrouter, dan kan de Nintendo Switch zelf NAT-regels laten aanmaken voor inkomende verbindingen, indien en waar nodig.
Configureer de Deco M4's in AP mode (via de Deco-app, pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus), dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Staat die M4 in Access Point modus? Zo nee, dat doen.
Of je zet het modem in Bridge en de M4 in router modus.
Bedankt voor jullie reactie, de DECO's staan inderdaad in AP modus en UPnP staat ook ingeschakeld. Maar helaas krijg ik nog steeds NAT-type B.
Probeer een ander Wifi device ipv de Deco. Als dat wel werkt dan kan de Deco in de bak en koop je wat beters.
Als dat ook niet werkt dan moet je verder zoeken.
Ontvangt de Switch een IP-adres binnen het LAN-subnet van de modemrouter (gebruikelijk 192.168.178.0/24)? Kun je zowel de Deco AP's als de Switch eens opnieuw opstarten?
Terecht dat Ziggo in het modem deze reeks van poorten weigert, dat vormt een behoorlijk veiligheidsrisico voor je netwerk. Tamelijk onbehoorlijk van Nintendo om dit zo voor te stellen.
Op de website https://www.portforwardinghub.com/guides/nintendo-switch-port-forwarding/ wordt daar ook voor gewaarschuwd en voorgesteld om het aantal open poorten te verminderen met als voorstel voor de UDP poorten:
Hier wordt het alleen maar voorgesteld om toe te passen als je last heb van gaming lag (traagheid). Heb je daar geen last van dan stel het dan ook niet in!
Je zet idd de voordeur wagenwijd open.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...