1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
gertk292

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Nieuwe zwarte Sagemcom F3896LG-ZG issues met DHCP IPV4

Hallo,

 

Ik had een witte Connectbox Giga maar kreeg een nieuwe zwarte Sagemcom F3896LG-ZG modem met het verzoek de witte oude modem terug te sturen. Na netjes stap voor stap te installeren afgelopen weekend merkte ik dat alle bekabelde apparaten geen IPv4 IP adres meer kregen maar alleen IPv6. In de configuratie staat IPv4 DHCP gewoon aan. Rebooten, resetten helpt niet. Meteen na de herstart krijgen de bekabelde apparaten geen IPv4.  Wifi smartpods werken ook niet meer, ook niet nadat ze het wifi netwerk weer vonden . Dus geen wifi en geen IPv4 ethernet meer in huis. Rechtstreeks een Wifi verbinding op modem is enige conectie die tijdelijk nu goed werkt (ik heb veel apparaten en een groot huis met 5 pods). De issues lijken sterk op die gepost door van gebruiker Douwsky

35 Reacties 35
Meldingen
Aan Uit
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20505Posts
  • 1398Oplossingen
  • 8033Likes

@gertk292 Ontzettend balen dat je last hebt van een instabiele verbinding op de apparaten die zijn aangesloten op het Sagemcom modem.  Op dit moment staat er namelijk wel een onderzoeksticket open omdat een aantal klanten met dit type modem merkt dat na verloop van tijd de DHCPv4 server stop met het uitdelen van IPv4 adressen. Hierdoor kunnen de aangesloten apparaten niet meer het IPv4 adres vernieuwen of verkrijgen met verlies van de verbinding als gevolg. Als het modem herstart wordt zal het weer enige tijd werken.. Dit lijkt erg op het probleem wat jij ook beschrijft. Zojuist heb ik even gebeld om dit nader met jou te onderzoeken, maar helaas kreeg ik geen gehoor, vandaar dit bericht ter kennisgeving. Ik heb jouw melding in ieder geval doorgegeven aan het onderzoek zodat hier spoedig een structurele oplossing voor komt. 

 

gertk292
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank @Paul . M'n vaste lijn komt binnen op hetzelfde modem en werkt ook niet. Dat verklaart het geen gehoor krijgen mocht je dat nummer hebben geprobeerd. In de web interface staat telefonie gewoon op groen actief maar m'n DECT werkt dus niet op de Sagemcom, op de witte ConnectGiga wel. Via 06 (bekend bij Ziggo) ben ik wel bereikbaar. Ik wacht op de spoedige structurele oplossing.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20505Posts
  • 1398Oplossingen
  • 8033Likes

@gertk292 Zojuist heb ik jou even een privébericht gestuurd. Zou je hier naar willen kijken?

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20505Posts
  • 1398Oplossingen
  • 8033Likes

@gertk292 Er is inmiddels een ander modem naar je onderweg. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Ik heb jou hierover ook een privebericht gestuurd. Laat je weten wat je bevindingen zijn met het nieuwe modem?

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20505Posts
  • 1398Oplossingen
  • 8033Likes

@gertk292 Zojuist heb ik telefonisch contact met jou gehad i.v.m. een alternatieve oplossing voor het probleem met het modem. Ik heb hier inhoudelijk meer over gedeeld middels een privébericht, dit ook ter bevestiging van de zaken die we besproken hebben. Laat je weten wat straks na 14 uur jouw bevindingen zijn? 

Het probleem met de vaste telefoonlijn is nog niet opgelost. Mijn collega's werken achter de schermen nog aan een oplossing. Zodra alles naar wens werkt kijk ik met jou naar een passende vergoeding voor de dagen dat je geen gebruik hebt kunnen maken van de diensten. 

gertk292
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Paul @MR_CHIP @Stephanizer  ik zit nu ook op nieuwe firmware level LG-RDK_5.7.26-2210.4. So far so good

en ook de telefonie is nu actief en m'n DECT werkt weer, dat stond idd aan Ziggo kant eerst nog niet goed gekoppeld aan het nieuwe modem administratief maar nu wel. Dank voor de hulp. @Paul ik heb je ook nog een privéberichtje gestuurd

sondanielshah

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Paul,

 

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en dit probleem speelt nog steeds op mijn Sagemcom gigabit modem.

 

Elke avond gaat heel mn ipv4 offline. Youtube google etc IPv6 blijven wel werken.

 

Dit kan toch niet? Betaal het volle pond elke maand voor een verbinding die ik zowel voor werk als prive met die snelheid nodig heb en dan leveren jullie modems met dit soort rare issues.

 

Wil het allemaal maar opzeggen om dan gewoon gv te nemen. Is er een oplossing voor dit probleem?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

@sondanielshah Geen internettoegang via IPv4 kan verschillende oorzaken hebben, zie hieronder voorbeelden. Heb je al onderzocht welke situatie bij jou speelt? Is internettoegang via IPv4 nog wel mogelijk als je de IPv4-configuratie statisch instelt?

 

  • Een conflicterende DHCPv4 server binnen het LAN welke een onbruikbare IPv4-configuratie toewijst.
  • Een probleem met de DHCPv4 server op de modemrouter.
  • Geen (bruikbaar) IPv4-adres op de WAN-interface van de modemrouter, mogelijk door een probleem met de DHCPv4 client.
sondanielshah

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
  • In het meest recente topic over Ziggo op Tweakers.net zag ik trouwens ook andere klanten met dit probleem hun verhaal doen. Niemand lijkt een oplossing te hebben
sondanielshah

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sorry vergeten te vermelden. Hele simpele config:

 

Modem sagem bekabeld op 1 desktop pc. 2 draadloze smartphones in huis thats it. Geen andere servers op het netwerk.

 

Het probleem is vaak maar niet altijd verholpen door een reset van het modem. Maar begint nu ook vervelend te worden omdat het elke dag voorkomt.

 

Ik zal kijken op ipv4 Statisch verschil brengt. Bedankt voor je antwoord maar blijf erbij dat dit gewoon dikke knudde is voor een dienst als ziggo giganet. Zo jaag je klanten weg. Ik wil/moet 24u per online zijn zonder gimmicks of gedoe. Dat is anno 2024 toch niet teveel gevraagd.

 

Overigens begon dit probleem zich pas voor te doen NA de overstap op giganet. Daarvoor altijd probleemloos het witte modem van ziggo gebruikt op het oude abonnement

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Een conflicterende DHCPv4 server is vrijwel altijd onbewust aanwezig, vandaar het voorbeeld. Er zijn een paar commando's die je kunt uitvoeren als het probleem zich voordoet om zo verder onderzoek uit te voeren. Met IPv4 op statisch zou jouw PC i.i.g. online moeten blijven als de oorzaak bij DHCPv4 binnen het LAN ligt, waar ik wel van uit ga.

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1005Posts
  • 97Oplossingen
  • 427Likes

Goedemorgen @sondanielshah! We zijn inmiddels alweer een X aantal dagen verder. Wat is de status nu op het moment? We horen graag nog naar de ervaring. 

sondanielshah

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Ryan, nee nog steeds dagelijks last van. Reset modem gaat het soms weer goed soms blijft het langer hangen. Heb uit frustratie ook al meerdere malen het modem naar fabrieksinstellingen gezet maar het probleem blijft gewoon aanhouden. En ik ben niet de enige, in het Ziggo topic op Tweakers zijn er meerderen met het Giganet abo die hier last van ondervinden.

 

Nu ook weer, IPv4 ligt eruit, kan geen tweakers reddit of nu.nl bereiken. Youtube google gmail wel via IPv6

 

Zucht...

 

Nogmaals, desktop pc gewoon via ethernet rechtstreeks op modem aangesloten, maar ook via smartphone (wifi) hetzelfde probleem

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 338Posts
  • 63Oplossingen
  • 201Likes

Helder! Vanuit je reactie kan ik niet opmaken of het gelukt is om met een IPV4 statisch IP te werken @sondanielshah 

 

Zou jij de commando's die TS kan proberen willen delen @tobiastheebe , gaan we daarmee verder!

sondanielshah

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Dennis, hoe stel ik mijn IPv4 als statisch in? Windows 11.

 

Heb even gegoogled, maar resultaten geven aan dat dit alleen mogelijk is voor zakelijke abonnementen. Alvast bedankt voor je reactie.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Ga naar Start, typ ncpa.cpl en druk op ENTER. Rechtsklik op de gewenste netwerkadapter, kies Eigenschappen en dubbelklik op TCP/IPv4. Je kunt nu bijvoorbeeld onderstaande configuratie opgeven. Sla de instellingen op met 2× OK. Ik neem vooralsnog aan dat je het subnet niet hebt aangepast van de standaard (192.168.178.0/24). Bij een probleem met DHCPv4 binnen het LAN zou je nu niet meer de internettoegang via IPv4 moeten verliezen.

 

  • IP-adres: 192.168.178.2
  • Subnetmasker: 255.255.255.0
  • Gateway: 192.168.178.1
  • DNS 1: 1.1.1.1
  • DNS 2: 8.8.8.8

 

Het gaat hier om een intern statisch IP-adres (binnen het LAN), niet om een extern statisch IP-adres (op internet), het laatste is bij Ziggo inderdaad alleen bij Zakelijk Internet (Pro) mogelijk.