Peter9988

Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Nieuwe router in combinatie met ziggo modemrouter

Goedeavond, ik heb al sinds het begin dat ik bij ziggo zit, last van onstabiel, haperend internet, alles is gecontroleerd en is voorzien van de nieuwste aansluitingen (aop, coax kabels, splitter)

 

De ziggo modemrouter hang in de meterkast, vanwege het aop dat ook in de meterkast zit, ik heb ondertussen al smart wifi pods gekocht, dat hielp ook niet, daarna heb ik 3 tp link deco m4 wifi punten gekregen en die zijn nu draaiend op moment van schrijven. Ook deze hebben zeer onstabiel wifi, als ik een speedtest doe ( via wifi, zowel normaal als 5g, pal voor de meterkast ) dan zie ik dat de ping redelijk normaal is, variërend van 10 tot 30 ms, maar wel een jitter variërend van 5-10, daarnaast zit er regelmatig pakketverlies van 5-7-10% ik kan dit jammer genoeg niet testen via kabel omdat ik geen laptop heb. Ik had in een topic omtrent de werkzaamheden in mijn buurt, de waardes geplaatst en alles zag er prima uit op een aantal dingen na zoals veel T3 timeouts, en een beetje ruis op de hogere kanalen. Hoe dan ook, ik heb een flauw vermoeden dat dit alles (onstabiel wifi, relatief hoge jitter, en pakketverlies) wellicht kan komen omdat de modemrouter, en dus ook de deco m4 die ook in de meterkast staat, niet genoeg puf hebben om door de houten kast, en een betonnen muur te komen waardoor het signaal erg belabberd wordt. Op de modemrouter van ziggo staat de wifi uit, en is bekabeld met een zeer hoog cat 7-8 kabel van nog geen meter naar de deco m4 die de wifi signaal daarna uitzend naar de overige deco's. 

 

Kortom, eindelijk mijn vraag, kan ik dit oplossen door een eigen router aan te schaffen, wellicht de Tp link Archer AX 55 AX3000 met wifi 6, deze heeft 4 antennes, beamforming en alle toeters en bellen die hopelijk wel goed hun signaal uitzenden, misschien dat de connect box simpelweg niet krachtig genoeg is.

 

Hier is alles "Smart" dus Phillips hue, google home speakers, smart tv, Deurbel camera, nest camera etc etc. Wellicht dat jullie iets kunnen aanbevelen mits dit het probleem kan zijn uiteraard.

 

Edit: met haperen bedoel ik dat de wifi soms wegvalt voor een aantal seconden, ik zie het wifi signaal wel, vol bereik op mijn samsung galaxy s21, maar het verkeer houdt op, er gebeurt dus niks.

 

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Dan gaat dat helemaal goedkomen, bedankt allemaal! Deze topic mag van mij dicht 😁

Bekijk in context

30 Reacties 30
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Screenshot_20220505-223950_Chrome.jpg

Screenshot_20220505-224026_Chrome.jpg

Screenshot_20220505-224035_Chrome.jpg

Screenshot_20220505-224045_Chrome.jpg

Screenshot_20220505-224122_Chrome.jpg

 de aop zal ik morgen een foto van maken, maar dat is allemaal vernieuwd toen ze ziggo kwamen installeren, dat is het nieuwste van het nieuwste.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Peter9988  Ik lees dat je nu de deco's hebt om te kijken of dit verbetering brengt/bracht. Als de wifi op de Ziggo ModemRouter (ZMR) uitstaat dan neem ik aan dat ze als accesspoint functioneren.
Is het misschien een idee om de ZMR in bridge te zetten en de Deco's in router modus. Dan kan er iets uitgeprobeerd worden zonder de extra aanschaf van een andere router.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Maar zodra ik die in bridge modus zet, dan moet ik bij ziggo zijn om hem weer uit die bridge modus te halen toch? Ik kan dat wel proberen maar wat veranderd de connect box nog meer anders dan het uitzetten van wifi en alle poorten behave 1 uit te zetten?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Modem in bridge: Bridge-modus aanzetten | Ziggo | Klantenservice

 

Dit verandert er in bridge-modus

  • Alle wifi-opties van het modem gaan uit.
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.
  • De firewall schakelt uit.
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
  • De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
  • Je kunt je zeshoekige SmartWifi pods niet meer gebruiken.
  • IPv6 voor de SmartWifi modems (Connectbox) en de Ubee 1318.
Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Dankje, ik ga het eens proberen! Ik laat dit topic nog wel even open, mocht het niet helpen.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Hai Bert, ik heb het tabblad Router status niet meer, eerst had ik dat wel, hoe kan ik de CB nu in bridge zetten?

 

Ik heb 2 foto's toegevoegd van de AOP en de opstelling van de deco en CB

20220506_103949.jpg

20220506_104003.jpg

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Peter9988  De telefonische helpdesk zou dit sowieso voor je moeten kunnen regelen. Ik heb het destijds ook zo moeten doen. In fZiggo was het sowieso niet mogelijk dit zelf te doen vandaar. Bij bij duurde het na het telefoontje ongeveer 15 min toen was het geregeld. Nadat de ConnectBox in bridge stond brandde bij mij de witte LED onderin continu groen.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Hij staat nu in bridge modus, pakketverlies is tot nu toe 0% en jitter 4ms, aan het begin van de speedtest op speedtest.net ( app ) zie ik wel een golfslagbad (dan hoge download, dan schiet hij weer omlaag etc) maar dat is alleen bij het begin van de test, naar mate de test verder gaat zie ik wel 2 mooie rustige lijnen, (down en upload) nu hopen dat het zo blijft en dat de wifi ( verkeer ) niet meer wegvalt

 

Zie foto's van de speedtest, volgens mij is dit een keurige verbinding voor een 300 down en 30 upload toch? Ik ben natuurlijk ook niet bekabeld verbonden, deze testen zijn gedaan in de woonkamer. Ik laat het nog even open, ik kijk het weekend even aan hoe of wat. In iedergeval bedankt voor de bridge tip!

Screenshot_20220506-153145_Speedtest.jpg

Screenshot_20220506-153303_Speedtest.jpg

Screenshot_20220506-153542_Speedtest.jpg

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Helaas heeft dit alles maar 1 halve dag geholpen, wifi is wederom onstabiel, hoge jitter van 34-56 en weer een pakketverlies van maar liefst 7,3%. Het wegvallen (maar mog wel volle bak wifi signaal) van het wifi verkeer (dus wel wifi maar er gebeurt niks) is tot op heden nog niet voorgekomen.

 

Ik heb toch besloten om een Tp-link Archer AX73 ( zie foto ) aan te schaffen aangezien deze vele malen sterker is en over wifi 6 beschikt en nog een aantal toeters en bellen, behalve UPnP maar daar vind ik wel wat op. Ik gebruik over het algemeen grotendeels wifi/internet in de woonkamer, soms ook boven (netflix of tv kijken via de app) 

 

Ik had ook kunnen overwegen om 3 betere deco units aan te schaffen met wifi 6 en van alles er op en er aan, maar dat gaat me toch iets te veel van het goede kosten, dat "whole mesh wifi" klinkt heel leuk en zou ook een top oplossing zijn qua dekking en snelheid op meerdere kamers, maar zonder backhaul (de deco's d.m.v kabels aan te sluiten op elkaar) is het echt een ramp en halveert de prestaties. 

 

Mochten jullie andere ideeën hebben, of tips hebben waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik dat graag. 

 

Morgen wordt de Tp link Archer AX73 geleverd, dan ga ik eens kijken hoe de wifi zich dan gedraagt, mocht het nog steeds zo onstabiel zijn dan is er eigenlijk nog maar 1 ding dat voor problemen kan zorgen en dat is de AOP, want de ondergrondse kabel is uitgebreid getest en gaf zeer goede signalen. Anders zou ik het ook niet meer weten om heel eerlijk te zijn.

 

In iedergeval bedankt voor de tips en adviezen, ik zal morgen een vervolg plaatsen zodra ik alles draaiend heb.

51E9UCS9jKL._AC_SY450_.jpg

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Je moet beginnen om het direct bedraad op je modem te testen. Als daar het probleem zit ( en daar lijkt het wel als je zegt daje volle bak wifi hebt, maar er gebeurt niks) dan kun je er een kermis wifi apparaat achter hangen, maar dat gaat je niet helpen. Eerst bedraad blijven testen op het modem, of via je eigen router als het modem in bridge is. Dan moet het goed zijn. Via Wifi zul je altijd interferenties houden

 

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

De problemen komen van het modem zelf af (verbonden via wifi van de modemrouter van ziggo) ik heb toen, op advies van ziggo, 3 smart wifi pods aangeschaft, niks geholpen, daarna 3 tp link deco m4 units OP ADVIES VAN ZIGGO, ook niks geholpen, waardes zijn prima in orde, op wat ruis in de hogere kanalen na en nogal veel t3 time-outs wat ook normaal was. De CB is al vervangen geweest, geen verandering, wat heeft bedraad testen dan voor nut? Met het gamen op de PS4 had ik in het begin toen ik bij ziggo kwam wel last van disconnects, nu heb ik daar geen last meer van, dus bedraad lijkt er geen probleem (meer) te zijn. En dat "kermis" ding heeft driedubbel zoveel puf als de CB in router mode, en dubbel zo veel als de Deco M4... dus ik denk dat ik daar wel goed zit ( ik ga ervan uit dat je de deco units ermee bedoel ) ik snap dat je met wifi nooit je abonnement snelheden zal halen, maar bij KPN heb ik nevernooit pakketverlies gehad, laat staan hoge jitter, en dat op wifi! Dan lijkt het mij toch wel vrij zeker dat het aan de modemrouter van ziggo ligt, en het feit dat de deco's niet met backhaul verbonden zijn zou best de reden kunnen zijn dat het via die torentjes ook niet wil lukken. Als je goed kijkt maar de recensies van de M4 zie je dat het een veel voorkomend probleem is als je ze niet met elkaar bedraad verbindt. Of sla ik hier de plank mis?

JV1969

Level 4
  • 50Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb de M4's bedraad op elke verdieping staan, door het hele huis een stabiele WiFi, bijna overal de volle snelheid (330/30). Mijn zoon had voor de Deco's veel problemen met draadloos gamen, daar toen via de stopcontacten een bedraade verbinding voor gemaakt. Pas terug zijn kamer opnieuw ingedeeld en nu weer draadloos aan het gamen en zijn controlers leven nog steeds. Geen uitval meer dus, ook bellen via Wifi gaat nu geweldig, voorheen vielen hele delen van het gesprek weg. 

 

Heb bij de CB de WiFi uitgezet.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Precies, en probeer nu maar eens de deco's draadloos met elkaar te verbinden, dan weet je precies wat ik bedoel. Het hele systeem zou best fantastisch werken, mits je ze met elkaar verbindt met een kabel, want dan geven ze de volle bak snelheid door, ipv dat ze bij de eerste draadloze deco al meteen de een kwart van de snelheid verliezen...

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @Peter9988

We zijn alweer een paar dagen verder. Hoe lijkt het nu? Is het gelukt de nieuwe router met ons modem te verbinden?

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Ik heb de router maandagochtend ontvangen en geïnstalleerd, ik heb tot nu toe nergens meer last van gehad, eerste instantie had ik nog wel last van een erg hoge jitter van 65, maar daarna zijn de waardes gestabiliseerd en ziet het er tot nu toe goed uit, zie screenshot gemaakt met de nieuwe router draaiend op wifi 6 in de woonkamer (niet pal voor de meterkast) het AOP zit wel erg los, geen idee of dat met dit alles te maken kan hebben, ik wil er wel even bij zeggen dat het modem een paar keer moeite had met opstarten, twee schuine pijltjes die groen aan het knipperen waren en vervolgens herstartte de modem, dit gebeurde 3 keer en toen starte hij wel normaal op ** dit gebeurde met de deco's ook en ook zonder deco's! **, iemand een idee?

Screenshot_20220506-153145_Speedtest.jpg

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@Jamyla ik heb zojuist op moment van schrijven ontdekt dat de modem is herstart, er brand een groen symbooltje met de 2 schuine pijltjes, geen idee of er hiervoor wat anders brandde, hiervoor merkte ik dat het internet meerdere keren wegviel, terwijl het enorm goed ging met de nieuwe router, zou het dan toch aan het gammele AOP liggen? Die kan ik namelijk draaien en de behuizing draait dan ook mee 😅 ik hoop op een reactie aangezien het internet nu niet meer best is, wellicht is er onderhoud?

 

Ik kan overigens niet meer het logboek van de ziggo connect box zien, dat is op zo'n moment wel enorm jammer dan had ik meer info kunnen geven 😕 ik heb een foto bijgevoegd van wat ik zag op het moment dat ik de meterkast opende, de connect box gaf een hoog geluid af, wat je ook hoort als je hem opnieuw opstart.

20220511_180952.jpg

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Het leek even zo goed te gaan, @Peter9988. Nu begrijp ik dat het woensdag toch niet helemaal lekker ging. Heb je hier gisteren en vandaag ook nog last van gehad? Zo ja, dan is het wellicht toch verstandig om nog een afspraak met een monteur in te plannen om naar het AOP te kijken. Hoe denk je daar zelf over? 🙂

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Sorry dat ik niks heb laten weten 😅 er is een monteur gisteren langs geweest, die heeft het AOP nagekeken en vast gezet ( deze zat gewoon los 😅 ) modem is stabiel, dus daar hield het ook op aangezien ik een eigen router heb. Nu wilde ik vanmorgen het modem in de woonkamer aansluiten op de coax wandcontactdoos in de woonkamer aangezien het modem en router dan niet tegen koperen leidingen zitten en omgeven zijn door elektromagnetische straling ( meterkast ) ik wist alvorens het proberen dat, mocht er iets zijn met de wifi of modem, jullie dan wél kosten in rekening brengen, aangezien het modem op max 1,5 afstand van het eerste AOP punt moet/mag zitten, proberen kan geen kwaad dacht ik, aangezien de woonkamer een veel betere plek is. Ik loop naar de coax wandcontactdoos in de kamer, ik schuif het gordijn opzij, bleek dat het gordijn deels om het coax kabeltje zat dat naar de mediabox loopt, en toen viel het contact doosje uit de muur 🥴 blijkbaar had de monteur die bij ons de coax contact doos in de kamer had vervangen, niet eens het doosje vast had gemaakt en dus gewoon er in geduwd had.... ik stopte dus het doosje terug, maar de coax kabel die in de muur zit, zat nogal strak, en blijkbaar met het terugdoen is er iets niet helemaal goed gegaan, maar daar kwam ik pas achter toen ik het modem in de kamer wilde proberen aan te sluiten, en je raad het al, geen signaal, ik dacht in eerste instantie, gewoon te zwak signaal, jammer dan, dan maar weer terug in de meterkast hangen, dat gedaan, bleek dat de mediabox ineens geen signaal had 🙄 

 

 

Waarschijnlijk zit de aansluiting in de woonkamer niet goed meer, waardoor eerst het modem ook geen signaal kreeg, en nu de mediabox ook niet meer... dat kan ook enigszins verklaren dat zo nu en dan het beeld bevriest en ook het geluid voor 5 seconden tijden live tv kijken.

 

Hoe dan ook, maandag komt er weer een monteur langs, die komt hopelijk de connector in het contact doosje opnieuw vastmaken, en hopelijk ook gelijk het contact doosje zelf 😅 daarna ga ik het nog eens proberen om het modem in de kamer aan te sluiten mocht het signaal, wat er dan wél is, toch te zwak zijn dan is het pech gehad, dan gaat hij weer de meterkast in.

 

De reden dat ik hem in de woonkamer wil hebben is omdat ik alles bekabeld kan aansluiten en dan heeft de router ook niet zoveel interferentie van de meterkast en het apparatuur wat er in zit. Ik denk persoonlijk dat het daardoor komt.

 

Proberen kan geen kwaad natuurlijk 😉

 

Ik plaats maandag nog een laatste bericht over hoe de stand van zaken is, mocht het wifi euvel nog steeds niet verholpen zijn ( omdat het modem in de woonkamer geen goed signaal heeft, of omdat het modem en router weer in de meterkast staat ) dan mag deze topic van mij wel gesloten worden, omdat ik dan ook geen idee meer heb wat het dan kan zijn, wifi opnieuw aan en uit zetten is overigens niet zo'n ramp 😁

Uitgelicht topic