Vraag
Reacties
NvanKruisbergen
Level 4

Nieuwe modem, maar geen internet

Vandaag een nieuw modem ontvangen (zwarte) ter vervanging van de oude wittte. Dit aangezien we van een 400Mbit abo naar een 1000Mbit abo gaan. In de log van de nieuwe modem zie ik staan dat er een probleem is met de registratie, er staan foutmeldingen met mac adressen erbij. Hierover zojuist contact opgenomen met de helpdesk en dat was juist, de nieuwe modem staat niet goed geregistreerd, degene zag het wel staan 'maar hij kwam niet door'. Geen idee wat hij bedoelde maar hij kon dat niet aanpassen/pushen. Vreemd, ja dat kwam allemaal door de automatisering, vroeger kon dat wel maar tegenwoordig niet meer. Moest de oude modem maar weer aansluiten of wachten tot hij geregistreerd werd... ????

Vanmiddag had ik dit probleem ook al gemeld (zonder het log uit te lezen) en degene toen zag dat het een vreemde status was die de modem had, dus hij ging me doorverbinden met de administratie. Krijg ik gewoon een collega van hem op de helpdesk aan de lijn 'bijzonder' was zijn reactie..... zucht

 

In een andere topic lees ik over wellicht een ander aop? er zit een splitter op deze aop, APA 5000 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
21 Reacties 21
Lucas01
Level 7

Hi @NvanKruisbergen ,

Kun je een foto maken van het AOP? Hoewel ik niet verwacht dat dit de oorzaak zal zijn, is het goed om dit voor de zekerheid toch te controleren. Het type splitter wat je noemt komt me niet bekend voor.

 

Zou je daarnaast het serienummer van het zwarte modem in je profiel bij 'persoonlijke opmerkingen' kunnen zetten? Zie deze link.  : https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

Dan kan een moderator uitzoeken wat er precies mis gaat met het activeren. 🙂 Het serienummer kun je vinden op de sticker onderop, achter de aanduiding ' S/N: ' .

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In het vorige topic Hoe verhelp ik de melding Partial Bonding' in het modemlog? is te lezen dat een POA-550 is geplaatst. Gelet op de locatie in de woonkamer zou het AOP een btv 01-SET moeten zijn. Dit zijn nog steeds de nieuwste onderdelen en vervanging is dus niet nodig.

NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

Done!

Splitter is een POA-550 🙂

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je de gegevens van de tabbladen Configuratie en Netwerk historie plaatsen?

NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

De zwarte staat op dit moment niet meer verbonden met het coax. De witte hangt er nu weer aan dus het tabblad configuratie is niet zo zinvol.

 

De netwerk history:

Tijd Prioriteit Omschrijving
10-06-2025 16:44:42criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 16:44:41criticalCable Modem Reboot because of - Reboot UI
10-06-2025 16:31:37criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:17:10:91:ec:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 16:00:04criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:17:10:91:ec:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 15:34:33criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:17:10:91:ec:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 14:26:13criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:17:10:91:ec:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 14:23:48criticalDHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:17:10:91:ec:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 14:23:43criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:17:10:91:ec:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-06-2025 14:23:15criticalCable Modem Reboot because of - unknown
10-06-2025 14:23:15criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-02-2025 12:25:38criticalCable Modem Reboot due to Factory default via SNMP
14-02-2025 12:25:38criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=38:17:b1:96:67:6b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
08-04-2024 14:06:57noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
08-04-2024 14:05:27noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou graag de gegevens van het nieuwe modem zien. De historie is onvolledig, maar de getoonde meldingen zijn gebruikelijk bij ingebruikname van een nieuw modem. Bij een Sagemcom F3896 die ik 12-8-2024 had geïnstalleerd zag het er als volgt uit:

 

  • REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
  • DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.
  • TLV-11 - unrecognized OID
  • DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
  • Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
  • SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;
  • Cable Modem Reboot because of - unknown
  • SW download Successful - Via NMS
  • SW Download INIT - Via NMS
  • DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
  • SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;
  • Cable Modem Reboot due to Factory default via SNMP
0 Kudos
Gio2903
Level 17

er spelen problemen met het doorlopen van orders, oplostijd is onbekend. je hebt het modem aangesloten op de data kant van de poa550? als hij het niet doet kun je inderdaad het oude modem blijven gebruiken

NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

klopt, modem zat op de Data aansluiting van de poa550. Op dit moment hang de oude docsys er weer aan. 

0 Kudos
NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

De historie is van de zwarte, heb deze weer ff aan de stroom gehangen en met mn mobiel het log uitgelezen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zag het inderdaad al aan de CM MAC.

NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

Update: rond 11:15 uur werkte het internet (met de witte, oude modem) ineens niet meer. Gekeken in de app naar de status van het abonnement, deze was veranderd van 'in behandeling' ofzo naar iets anders. In Ziggo Go zag ik de nieuwe tv zenders er al bijstaan, op de mediabox kreeg ik een foutmelding dat er nog wat verwerkt moest worden, dat zou max 15 minuten duren. Witte modem losgekoppeld en de nieuwe, zwarte aangesloten. Nadat de led stabiel wit was hadden we weer verbinding met het net en intussen zijn ook de zenders beschikbaar op de mediabox....

Alleen zie ik nergens waar ik de backup (die op advies van de bijgeleverde folder in de smart-wifi app aangezet is) terug kan zetten. Dus mijn wifi-namen, wachtwoorden, vaste ip instellingen, het dhcp pas va 192.168.178.20 uit laten delen ipv va .10 moet handmatig ingesteld worden nu?

 

Lucas01
Level 7

Hi @NvanKruisbergen ,

Fijn dat het nieuwe modem nu werkt! Dat klopt inderdaad, je zult die instellingen helaas handmatig weer moeten aanpassen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als de backup-functie in SmartWifi web is ingeschakeld dan worden bepaalde instellingen automatisch teruggezet:

 

Screenshot 2024-03-10 at 13-51-37 Sagemcom F3896LG Na herstel backup klopt wachtwoord niet meer.png

0 Kudos
NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

Dus de backup functie werkt niet als de backup gemaakt is via de app maar wel via de webinterface?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De backup uit de webinterface (192.168.178.1) kan alleen naar hetzelfde type modem teruggezet worden, smartwifiweb.ziggo.nl is een andere omgeving. De backup-functie in (de) SmartWifi app + web is hetzelfde.

NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

ik heb, zoals in de folder: 'Vervangend modem installeren' staat, het schuifje bij'backup van netwerkinstellingen maken' in de app aangezet. Netwerk ssid is niet automatisch teruggezet, hoe krijg ik dat wel voor elkaar dan? en hoe weet ik of die app wel echt een backup gemaakt heeft?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het kan even duren voordat synchronisatie van de instellingen plaatsvindt. Het is helaas niet mogelijk om te controleren of de backup daadwerkelijk aanwezig is.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

mijn ervaring is dat de back-up van een witte naar zwarte modem in de meeste gevallen faalt. tussen zwart en zwart werkt het wel goed. zelf het ssid+ww erin zetten is met 2 minuten gedaan, de rest had je sowieso handmatig moeten invoeren want dat neemt de back-up niet mee

NvanKruisbergen
Level 4
Topicstarter

Fijn dat dit alles ook in die mooie bijgeleverde folder staat.... grrr

0 Kudos