1
Vraag
2
Reacties
JohanvanL

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nieuwe modem en Wifi accesspoints en nu verkeerd NAT type in PS4

Hoi,

 

Sinds kort heb ik nieuwe modem en accesspoints ontvangen van Ziggo (DECO) en nu krijg ik de PS4 van mijn zoon niet meer aan het werk. Ik bedoel dat hij niet meer online kan gamen. Er is een foutmelding op het NAT type.

 

Op het forum kan ik e.e.a. vinden hierover, maar niets lijkt te werken. 

Voorheen werkte het wel probleemloos, maar sinds de nieuwe modem en Deco's werkt het niet meer. 

Bellen met ziggo helpdesk leidt tot niets, enkel een verwijzing naar een oudere post die voor mij niets oplost. 

 

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? 

 

P.s. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar andere wifi devices (slimme stekkers bijvoorbeeld) kunnen ook niet geïnstalleerd worden. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

 

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk wil integreren.

 


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Configureer de Deco's in AP mode, dan is er geen sprake meer van dubbele routers + NAT. Zie de pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de app.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

 

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk wil integreren.

 


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

JohanvanL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Tobias,

Fijn dat je zo snel gereageerd hebt. Bedankt daarvoor. 

Ik had de Deco's al in AP mode staan. Na de toelichting in de app gelezen te hebben, blijkt dat o.a NAT niet werkt in de AP modus. 

 

Ik heb geprobeerd om hem juist in Wifi-router modus te zetten, maar dat hielp ook niet. 

Ik ben nu de poorten die doorgelaten moeten worden aan het toevoegen, dat gaf de PS4 als suggestie. 

TCP: 80, 443, 3478, 3479, 3480

UDP: 3478, 3479

 

Ik weet nog niet of het gaat werken. 

 

*EDIT: Port forwarding hielp niet. Alles weer weggehaald, Deco's staan op AP modus, PS4 vast IP adres gegeven, UPnP staat aan.... Ik weet het niet meer.... 😞

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De Deco's zouden in elk geval in AP mode geconfigureerd moeten zijn met het modem in router mode. De eRouter van het modem verzorgt NAT.

 

Op de PS4 zou het NAT type 2 moeten zijn, NAT type 1 is te verkrijgen door het IP-adres van de PS4 als DMZ host in te stellen op de modemrouter, maar dat zou niet nodig moeten zijn, met UPnP dient de PS4 zelf de benodigde regels voor inkomende verbindingen aan te maken. Handmatig port forwarding instellen zoals je nu probeert heeft geen zin, deze poorten hebben betrekking op uitgaande verbindingen die hoe dan ook niet worden geblokkeerd.

 

Controleer of de PS4 een IP-adres in subnet 192.168.178.0/24 ontvangt. Is dit 192.168.68.0/24, dan is de router van de Deco's actief.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

JohanvanL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat fijn, zo'n uitgebreide reactie. Bedankt. 

 

Ik ga meteen checken of er nog iets staat in de leidraad. De Deco's staan inmiddels weer in AP-modus.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @JohanvanL Welkom op de Ziggo Community!

Leuk dat je de hulp van de community inschakelt! 
Is het nog gelukt met behulp van de leidraad en tips die je gekregen hebt?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic