1
Vraag
2
Reacties
Drewes_Stip_AH

Level 4
  • 28Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Nieuwe modem en TP-Link X20 werken prima maar draadloos printen lukt niet...

De eerste euforie is helaas voorbij, vanochtend heeft een monteur een nieuwe Connectbox geïnstalleerd en een drietal Deco X20 units, verbinding werkt prima. Maar de printer die bedraad is met de Connectbox krijg ik alleen aan de praat als ik aanlog op dat specifieke WiFi-netwerk van de Connectbox of als ik bedraad werk en zodoende rechtstreeks verbinding heb met de Connectbox. Wanneer ik aangelogd ben op het netwerk gevormd de Deco's zie ik de printer niet. Terwijl ik wel internet heb. Dit heeft ongetwijfeld met de instellingen te maken of in de Connectbox of in de Deco TP-Link X20 maar ik zie het zo snel niet en ik durf niet zomaar iets aan te passen.  Het uitzetten van de WiFi op de Connectbox durf ik nu helemaal niet meer. Heeft iemand de gouden tip?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Drewes_Stip_AH
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

@Pasi de CB staat in router mode, de printer is hierop aangesloten en de Deco staat inderdaad ook in router mode…als ik aanlog op de WiFi van de CB kan ik wel de printer zien, als ik aanlog op WiFi via de Deco zie ik de printer niet, de Deco staat ook op router mode - maar alleen de hoofd-Deco is bedraad aangesloten op de CB, de andere twee Deco’s staan alleen op stroom. Kan ik dan wel de Deco in AP modus zetten?

 

Bekijk in context

Drewes_Stip_AH
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de Deco op AP modus gezet, ik zie wel dat er wat features verdwenen zijn maar aangezien ik niet wist dat ik ze had laat ik het hier maar bij. @Pasi en @Andre Verbeek dank voor het meedenken. 

Bekijk in context

8 Reacties 8
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Staat de Deco set in router of in AccessPoint mode ? Als de Set in router mode staat, dan wordt het netwerk ( bij de eerste/master Deco ) in tweeën geknipt. Het gedeelte erachter kan wel communiceren met het gedeelte ervoor, maar andersom niet. Dus is het belangrijk via welk ( waar ) apparaat de printer met het netwerk is verbonden én waar het apparaat op het netwerk 'is' die  u met de printer probeert te verbinden.

Als de ConnectBox in router mode staat, dan kan u de Deco set ook in AP mode zetten, dan wordt alles één netwerk en maakt het bovenstaande niet meer uit.

Leest u ook dit eens:  Leidraad voor TP-Link DECO

M.b.t. moeilijk verbinden van een printer met het wifi netwerk, probeert u het onderstaande eens ( of een mix daarvan ) :

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk

Drewes_Stip_AH
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

@Pasi ok, dit wordt wel heel technisch....de printer hangt aan de Connectbox en de Deco-set is verbonden met de Connectbox maar staat inderdaad in de router modus.  Is het nog belangrijk om te kijken naar de instellingen op de Connectbox?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Drewes_Stip_AH  schreef:

...ok, dit wordt wel heel technisch...."


Ik zal het 'eenvoudig' houden 😉.

Als u verder geen speciale wensen hebt, dan kan de ConnectBox in router mode staan en zet u de Deco set in in Access Point mode.

Kan u verbinding maken met de CB via deze link? Zo ja, en daar ziet u o.a. een DHCP instellings-scherm ( zie bijlage ), dan staat de CB nog in router mode en kan u de Deco's in AccessPoin mode zetten.

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Wifi op connectbox uitzetten. Deco in router stand. De wifi printer netwerken verwijderen / laten ‘vergeten’. In de deco app wps aantikken. Printer ook wps. Dit probleem had ik in grote lijnen ook met mijn canon wifi printer. Via bovenstaande kreeg ik alles weer vlekkeloos aan de praat.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als zowel de CB als de Deco in router mode staat, dan geeft dat vaak problemen, vooral omdat ( zoals geschreven ) het netwerk dan in tweeën wordt knipt. Wordt b.v. de printer via de Deco wifi verbonden en een pc ( verbonden met de CB ) wil printen, dan zal de pc de printer nooit vinden, want de printer zit dan namelijk achter de firewall van de Deco router en daar heeft de pc geen toegang toe.

Met 2 routers in één netwerk is het, simpele gezegd, belangrijk waar ( in het netwerk ) de printer verbonden is en waar ( in het netwerk ) vandaan geprint wordt. Wordt de Deco set in AP mode gezet, dan is dat allemaal niet meer belangrijk.

Door de Deco set in AP mode te zetten ( als de CB in router mode staat ), dan worden veel problemen voorkomen, omdat het netwerk er veel simpeler van wordt en zo voorkomt u ook problemen in de toekomst.

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

@Pasi oei ja ik het het even niet goed gelezen. Zelf heb ik modem in bridge en laat deco ‘alles’ doen. 🙂

Drewes_Stip_AH
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

@Pasi de CB staat in router mode, de printer is hierop aangesloten en de Deco staat inderdaad ook in router mode…als ik aanlog op de WiFi van de CB kan ik wel de printer zien, als ik aanlog op WiFi via de Deco zie ik de printer niet, de Deco staat ook op router mode - maar alleen de hoofd-Deco is bedraad aangesloten op de CB, de andere twee Deco’s staan alleen op stroom. Kan ik dan wel de Deco in AP modus zetten?

 

Drewes_Stip_AH
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de Deco op AP modus gezet, ik zie wel dat er wat features verdwenen zijn maar aangezien ik niet wist dat ik ze had laat ik het hier maar bij. @Pasi en @Andre Verbeek dank voor het meedenken. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic