1
Vraag
2
Reacties
vberkhout

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nieuwe modem UBC1318ZG haalt snelheid niet

Mijn modem is vervangen voor een UBC1318ZG modem omdat ik met mijn voorgaande modem problemen had met een zeer lage snelheid in combinatie met een VPN verbinding. 

 

Door de nieuwe modem is dit probleem met VPN verholpen, alleen haalt nu mijn nieuwe modem de 300 Mbit/s downloadsnelheid niet (zonder VPN verbinding). De uploadsnel is wel 30Mbit/s, maar de downloadsnelheid is max. 160 Mbit/s. De snelheid heb ik bekabeld getest, dus niet over de Wifi. Waar kan dit aan liggen?

 

Aanvullende informatie:

- mijn voorgaande modem haalde wel een downloadsnelheid van 300Mbit/s.

- modem staat in "Bridge" stand, want achter de modem is een Unifi Gateway en overige Unifi Access points aangesloten.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Yes, bedankt! Ik heb een afspraak gepland komende woensdag tussen 8:00 en 13:00 uur. Je krijgt per SMS een link waarmee je toegang hebt tot de agenda van de monteur. Als dit tijdstip je niet goed uitkomt kun je het dus gemakkelijk zelf aanpassen. 

Ook komt er een bevestiging per email van de afspraak 😄 

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hierbij de gevraagde informatie.

Aan het aansluitpunt (o.a. versterker en splitter) kan het in principe niet liggen want ik heb de cai kabel van de oude modem nu in de nieuwe modem zitten

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is ruis aanwezig, er is een grote spreiding in vermogen (1,2 naar -6,9 dBmV) en MER (signaal/ruis-verhouding, 40,1 naar 36,0 dB) zichtbaar. Op het OFDM-kanaal (dat primair wordt gebruikt voor de internetverbinding) zijn vermogen en MER onvoldoende.

 

Een monteursafspraak is noodzakelijk gezien een AOP ontbreekt. Verder is modem op versterker geen aanbevolen aansluitwijze, de versterker dient enkel nog voor TV te worden gebruikt. Op de buitenkabel (waarop nu de versterker is aangesloten) moet een AOP (TRISZ-DG300) geplaatst worden. Het modem dient samen met de splitter (POA-01-B) naar de meterkast te worden verplaatst en op het (te plaatsen) AOP te worden aangesloten. De TV/decoder in de woonkamer kan vervolgens direct op de einddoos aangesloten worden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor je reactie. De kabel naar de splitter is aangesloten op poort 1 van de versterker. Volgens specificaties van de versterker wordt poort 1 wordt niet versterkt

 

Wel vreemd dat ik met de voorgaande modem geen problemen heb gehad

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Voor de downstream staat inderdaad '0 dB' versterking op aansluiting 1, maar desondanks kan er versterking plaatsvinden (0,5 dB). De versterking van de upstream is 2 dB op alle aansluitingen.

 

De UBC1318ZG stelt hogere eisen aan het signaal dan het SmartWifi modem, zeker wat betreft het OFDM-kanaal. Het SmartWifi modem is een EuroDOCSIS 3.0-modem en koppelde dit kanaal derhalve niet. De beschikbaarheid van het kanaal hangt samen met de beschikbaarheid van Internet Giga.

 

Het AOP is een essentieel onderdeel van de installatie i.v.m. galvanische scheiding en mag dus niet ontbreken.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @vberkhout

Wat jammer dat je toch nog met wat probleempjes blijft zitten met het nieuwe modem. Wat @tobiastheebe aangeeft wat betreft het signaal bij dit type modem klopt. Ook is de huidige manier van aansluiten niet helemaal gewenst. Sta je open voor de monteur om een AOP te plaatsen?

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik wel weet wat ik moet doen. 

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb nog een andere vraag. Modem van Ziggo staat in Bridge mode en Unifi Gateway is de natuurlijk de gateway. Mijn clienten (bijv. Qnap server en printer) in het netwerk hebben vast IP adres en mijn vraag is welke DNS server moet ik bij de clienten instellen. Is dit het IP adres van de gateway?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt inderdaad het IP-adres van de USG opgeven als DNS-server. De USG verzorgt DNS relay voor het LAN en stuurt verzoeken door naar de DNS-servers zoals deze zijn ontvangen op de WAN-interface.

 

Je kunt uiteraard ook andere DNS-servers instellen naar eigen wensen, bijvoorbeeld Cloudflare (1.1.1.1 en 1.0.0.1) of Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4).

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb een AOP (TRISZ-DG300) geplaatst zoals eerder is aangegeven, maar helaas is de snelheid van mijn internet niet beter op geworden. Eerder gelijk gebleven. Op de AOP heb ik de splitter geplaatst, 1 kabel gaat naar de verstrekker (voor kabel tv) en de andere gaat naar ziggo modem.

 

Ik heb downstream/upstream-gegevens van het modem toegevoegd.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

het is niet toegestaan om zelf aan de groene coax kabel en of aop te sleutelen.

alleen een ziggo monteur mag het aop vervangen en of monteren

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@vberkhout 

Wat jammer dat ondanks je eigen inspanning het tot noch toe niet gelukt is de snelheid op pijl te krijgen. Het aanbod om je te komen helpen staat, we zouden je graag komen helpen bij het verbeteren van het signaal. Laat jij van je horen wanneer je hier gebruik van wilt maken? 

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Graag wil ik hier gebruik van maken. Hoe moet ik dit regelen?

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@vberkhout Ik kan een afspraak voor je plannen. Wil je jouw profiel aanvullen met het huisnummer? Dan kan ik de agenda erbij pakken 😄

vberkhout
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

geregeld

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Yes, bedankt! Ik heb een afspraak gepland komende woensdag tussen 8:00 en 13:00 uur. Je krijgt per SMS een link waarmee je toegang hebt tot de agenda van de monteur. Als dit tijdstip je niet goed uitkomt kun je het dus gemakkelijk zelf aanpassen. 

Ook komt er een bevestiging per email van de afspraak 😄 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic