C4Vette

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nieuwe mediabox xl vaak storing TV

Omdat mijn oude mediabox de verplichte firmware update niet heeft overleefd heb ik een nieuwe box ontvangen. Deze is iets kleiner dan de vorige. Werkt op zich wel beter dan de oude; iets vlotter.
Maar het probleem nu is dat het TV-beeld regelmatig een popup laat zien met iets als: "Deze zender is momenteel niet beschikbaar". Inmiddels ben ik er achter dat dit gebeurt als er een laptop via wifi wordt gebruikt. Windows-10 op deze laptop start vrijwel onmiddellijk met het downloaden van Windows-updates en zorgt ervoor dat de ventilator van de mediabox direct voluit begint te blazen. Dit maakt zoveel geluid dat de TV niet meer is te verstaan. Dit gebeurt zo om de tien minuten en de popups om de 10...15 seconden.
Als ik op de laptop kijk naar de downloadsnelheid (in taskmanager) kan ik zien dar er gemiddeld zo'n 7 Mbit gebruikt wordt. Dat is maar 10% van mijn max van het abonnement. Dus wel heel vreemd dat de mediabox dan onbruikbaar wordt.

21 Reacties 21
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zo te lezen maak je (nog) gebruik van de Mediabox XL als modem/router/AP. Hoewel dat nog steeds mogelijk is, wordt tegenwoordig aanbevolen om hiervoor een apart modem (Connect Box) te gebruiken. Zo hoeft de Mediabox alleen als decoder te fungeren, dit zorgt voor een betere TV-ervaring.

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dus als ik het goed begrijp komt mijn storing niet door een gebrek aan bandbreedte maar wordt veroorzaakt doordat de mediabox het niet aankan. Dus heeft Ziggo mij nu een apparaat geleverd dat niet geschikt is waar het voor bedoelt is.

Zelf dacht ik dat het komt doordat de box geen HDD meer heeft en alles nu gestreamd wordt.

Maar ok, als het aan de box ligt verwacht ik van Ziggo dat ze dit gaan oplossen. Maar ik zal toch zeker niet de enige zijn die hier tegenaan loopt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ziggo gaat er tegenwoordig min of meer van uit dat de Mediabox XL enkel nog als decoder wordt gebruikt. Voor internet is er de Connect Box.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Helaas heeft de Mediabox de ingebouwde modem nog wel nodig voor de interactieve zaken. Ik kijk hier wel van op dat zou dan toch zolang als deze box er is voor problemen hebben gezorgd @tobiastheebe ? Iets zegt mij dat de aansluiting en bekabeling ook niet helemaal up to date zal zijn.

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Niets is onmogelijk maar ik vind jouw uitspraak 


@RoWi.  schreef:

 Iets zegt mij dat de aansluiting en bekabeling ook niet helemaal up to date zal zijn.


wel een beetje vreemd. En ik kan er ook niets mee.

De oude box had deze problemen helemaal niet. Het enige dat ik heb gedaan is stekkertjes uit de oude box gehaald en teruggeplaatst in de nieuwe. En dan zouden mijn kabels nu ineens niet meer goed zijn?

Kan ik alsnog een monteur van Ziggo thuis krijgen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De Mediabox XL gebruikt het ingebouwde modem inderdaad wel voor interactieve TV. Het gebruik van de Mediabox XL als enige modem en router/switch/AP wordt daarentegen niet meer geadviseerd.

 

Overigens kan er, zoals @RoWi. aangeeft, ook iets in de coaxinstallatie meespelen.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan een monteursafspraak inplannen. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld. Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

We weten niet, hoe de installatie er uit ziet, en ik weet niet of het oude model mediabox met minder genoegen nam. Ik weet wel dat bij veel klanten die nu pas de mediabox XL krijgen de aansluitdoos en bekabeling vaak veranderd moet worden.

 

En laten we wel wezen jouw 'nieuwe' box is vermoedelijk niet fabrieks nieuw en kan al eerder zijn gebruikt. Dan is deze niet goed gecontroleerd voor her uitgifte.

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inmiddels zijn we alweer ruim een week verder en heb ik niets vernomen van een moderator.
De problemen blijven; ook met een nieuwe kabel die als enige direct tussen de MCD en de MediaBox is geplaatst. Ik ben ervan overtuigd dat of deze box niet goed is, of dat de problemen komen door de nieuwe software. Mijn problemen zijn ontstaan direct na de upgrade van de software en er is in mijn installatie niets veranderd.
Regelmatig (diverse keren per dag) zie ik rechts-bovenin een popup met de melding "Momentje..." terwijk het beeld 10 seconden stil staat. Verder zie ik de foutmeldingen:
CS2212
CS3300
CS3400
CS9097, en deze meldingen kan ik forceren door een laptop aan te zetten. Dus gebruik van een PC tegelijk met TV kijken is onmogelijk.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @C4Vette

 

Welkom op de Community!
Onze Community is een klant helpt klant forum, waardoor wij je topics niet dagelijks onder de ogen krijgen. Daarom moet je soms even wachten tot 1 van ons reageert.

Bijzondere situatie die je hierboven schetst, want uiteraard moet internet en TV naast elkaar kunnen functioneren. 
Heb je jouw Mediabox XL al eens herstart naar fabrieksinstellingen? Gezien alle instellingen en signalen er keurig uit zien.

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Jamyla, dank voor je reactie. Het herstarten met fabrieksinstellingen zal ik vanavond, na mijn werk, uitproberen. Ik bericht hier de resultaten terug (waarschijnlijk morgen).

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Overigens heb ik ook geprobeerd om contact op te nemen met de helpdesk, maar via het telefoonmenu werd ik uiteindelijk doorverbonden en kreeg een voicemail! Om 09:00. Ook de chat-functie op de website werkt niet. Na het erop klikken krijg ik de melding dat de sessie is beëindigd.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@C4Vette,

 

bijzonder! Onze helpdesk is van 08.00-20.00 uur altijd bereikbaar op 0900-1884. Je zou ten alle tijde geen voicemail mogen horen.

De chat functie zou ook moeten werken, ook via de MijnZiggo app heb je een chat functie met ons. Het is wel zo, dat je de functie alleen krijgt aangeboden als er iemand beschikbaar is 🙂

Wat betreft je fabrieksinstellingen, verneem ik graag weer van je.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @C4Vette

 

Ik heb al een week niks meer van je gehoord. Hoe lijkt het nu?

Kun je onze hulp nog gebruiken of is het inmiddels opgelost?

 

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Door het mooie weer zat ik liever buiten dan aan het stoeien met de MediaBox 🙂
Ik heb de reset naar fabrieksinstellingen uitgevoerd maar dat heeft niets geholpen. Dus volgens mij zijn er twee mogelijke oorzaken:
1. er mankeert iets aan deze box
2. er mankeert iets aan de firmware
Helaas hebben deze twee wijzigingen tegelijkertijd plaats gevonden en kan ik niet bepalen wat de oorzaak is.
De bandbreedte voor internet kan ik testen en is goed (bijna 70 Mbit) maar toch blijf ik alle bovenstaande popups houden inclusief dat er onvoldoende bandbreedte is voor het terugkijken van een opname.

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik weet niet of het te vergelijken is, maar als er NetFlix gekeken wordt (chromecast) is er geen probleem met haperingen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zoals eerder aangegeven: het gebruik van de Mediabox XL als 'normaal' modem wordt niet meer geadviseerd. Je kunt het beste een los modem (Connect Box) aanvragen.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik wil wel een foto plaatsen hoor, maar wat heb je eraan? Het is een door Ziggo geleverde coax-kabel die direct op een AOP op de muur zit. Het binnenwerk is ooit (lang geleden) door een Ziggo-monteur vervangen.
En als klant wordt ik een beetje pissig; waarom vervangt Ziggo mijn box en moet ik nu om een ander kastje gaan vragen? Dat duidt er toch op dat Ziggo iets geleverd heeft dat niet aan hun eigen standaarden voldoet? En dan zit ik straks met een extra kastje, kabels, stroom-adapter, stroom-verbruik? Nou fijn allemaal.

 

C4Vette
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En eerder heb ik al aangegeven dat er geen splitter en/of versterker tussen zit. De coax zit direct op de wanddoos in de TV-aansluiting.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De foto's zijn puur ter controle. Het kan zo zijn dat hier geen verbetering te halen valt, maar in veel gevallen zien we toch gedeeltelijk of geheel verouderde binnenhuisinstallaties. Wat een aantal jaren geleden nog voldeed aan alle eisen, kan nu aan vervanging toe zijn omdat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de installatie en de onderdelen daarbinnen. Ook een correcte aansluitwijze is van groot belang.

Uitgelicht topic