1
Vraag
2
Reacties
Maroop

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Nieuwe laptop verbindt met andere IP-range

Beste leden, ik heb (voor mij) een vreemde situatie. Mijn nieuwe laptop (RIP oude) maakt een connectie naar het ziggo modem op 192.168.101.126, default gateway geeft aan 192.168.101.1 (ipconfig info) Ik heb een internet connectie en kan vrij op het net op zich zover zo goed zou je denken.

Echter de dhcp instellingen in mijn ziggo moden gaan van 192.168.178.10 tot 192.168.178.255 (255.255.255.0)

Ik heb gecontroleerd of de leverancier per ongelijk een vast ip adres heeft ingesteld op mijn laptop, maar die staat netjes op automatisch accepteren dhcp.

Deze situatie is nieuw voor mij, weet even niet hoe ik dit kan gebeuren. Kk kan namelijk nu niet op mijn thuisnetwerk niet bij de printer of het ziigo modem omdat die dus in een andere range zitten.

zal dit waarschijnlijk met een vast ip-adres kunne oplossen, maar ben gewoon benieuwd hoer dit überhaupt kan????

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Maroop
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ben er uit, althans dat denk ik.

-Door de laptop crash ben ik tijdelijk allerlei gegevns kwijt (nog niet hersteld uit backup). Ik heb de laptop aangemeld op het gast netwerk,.... tja even niet bij stil gestaan. Dat is dus een compleet apart subnet. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Weet je zeker dat deze IP-configuratie hoort bij de interface die je voor internettoegang (Ziggo) gebruikt?

 

Zo ja: dit impliceert dat er een externe router is aangesloten op de modemrouter waarop LAN-subnet 192.168.101.0/24 is geconfigureerd en een DHCP-server die actief is in hetzelfde subnet.

 

Wat zie je als je 192.168.101.1 opent in een webbrowser? Of wat geeft arp -a 192.168.101.1 terug als MAC-adres (eerste helft is voldoende)?

Maroop
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ben er uit, althans dat denk ik.

-Door de laptop crash ben ik tijdelijk allerlei gegevns kwijt (nog niet hersteld uit backup). Ik heb de laptop aangemeld op het gast netwerk,.... tja even niet bij stil gestaan. Dat is dus een compleet apart subnet. 

Maroop
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Interface: 192.168.101.126 --- 0xb
Internet Address Physical Address Type
192.168.101.1 5e-fa-25-a0-da-2a dynamic

 

mac lookup gaf al aan dat dit een tijdelijk gegenereerd adres is

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Goede informatie, had nog niet eerder gelezen dat 192.168.101.0/24 voor gastgebruik is. Mooi dat je de oorzaak zelf al achterhaald hebt. Ik vermoedde automatisch een externe router, in dit geval zou 192.168.178.1 niet voorkomen als tweede hop in een traceroute.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

dus je bent via wifi verbonden.

Probeer het eens met een kabeltje aan de router en laptop.

 

Maroop
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

het was ook zo vreemd dat de laptop wel in de device lijst zag staan van het ziggo modem (inlog via ander device((ipad)) maar een compleet afwijkend ip-adares :-). Zo nu de printer toevoegen, dat was de start van de zoektocht.

Maroop
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

is opgelost, laptop zat op het gastnetwerk

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic