jantjebeton

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nieuwe klant - onstabiele verbinding

Sinds deze week overgestapt van glasvezel naar coax. de boel aangesloten, maar voor mijn gevoel is de verbinding niet stabiel. soms duurt het vinden van een pagina lang. ook op tv als je op Home drukt duurt het 5 -10 seconden voordat de voorbeeldplaatjes inladen. speedtest is wel 150+ mb dus dat lijkt redelijk? misschien zijn we verwend geweest met glasvezel?

 

In bijlage de netwerkstatus uitgelezen uit het modem zojuist (modem in bridge modus).Zegt dit voor jullie iets over de verbinding? 

 

(na het AOP zit een schroefsplitter voor tv (1) + modem (1).)

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Paul, Dank voor het opvolgen. De monteur is langs geweest en heeft metingen uit gevoerd. Het signaal was sterk genoeg en de kabel zag er goed uit. Hij heeft ook een meting van een minuut of 5 gedaan en dat zag er steeds prima uit, maar héél soms (2x tijdens 5 minuten) schoot het uploadsignaal in het rood.  Mogelijk door interferentie, want de kabel was dus verder goed blijkbaar.

 

Het gaat de laatste tijd redelijk met de verbinding, dus ik denk dat we het hier bij moeten laten en ermee moeten leven dat er af en toe storing op de lijn zit... 

 

Dank voor alle hulp alsnog

 

Mvg,

Bekijk in context

34 Reacties 34
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Welk merk en type router gebruik je?

 

De downstream, upstream en historie vertonen geen grote afwijkingen, ik zie alleen op twee downstream-kanalen afwijkende hoeveelheden (correctable) RS errors. Er zijn 12 T3 timeouts geweest sinds er gisteren om 16:30 (voor het laatst) een reset is geweest, dat is een vrij grote hoeveelheid.

 

Zou je de overige historie en een foto van het AOP willen plaatsen?

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

mediabox next

ch7465lg-zg van ziggo met daarachter unifi-usg .

het zou ook nog aan unifi kunnen liggen, maar dat verklaart de tv niet?

 

ik zal nog even wat tijd voorbij laten gaan en dan hier morgen even een up to date logboek historie insturen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij de Mediabox Next verloopt alleen lineaire TV via coax/DVB-C, interactieve diensten (waaronder de thumbnails) lopen via ethernet/Wi-Fi en daarmee via de router. Het is dus mogelijk dat de USG hierop een negatieve invloed heeft. Als IPv6 is ingeschakeld op de USG, dan kun je dit als test uitschakelen, een foutieve configuratie levert ook nog wel eens problemen op.

 

Eventueel kun je ook de resultaten van ipconfig /all (Windows) of ifconfig (macOS) plaatsen.

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb gisteren IPv6 uitgeschakeld op de USG. De TV is nog steeds hetzelfde. Internet heb ik vandaag niet kunnen testen. in bijlage alvast het volledige log, en verse downstream/upstream reports.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Na de reset van gisteren, 16:30 vertoont de log geen bijzonderheden meer.

 

Kun je een foto plaatsen van Home, Instellingen, Info, Diagnostiek op de Mediabox Next?

 

Kun je tevens een foto plaatsen van het AOP?

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

hierbij de foto van de aop situatie , en de tv diagnostiek

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

en nog een speedtest vanaf de usg, en via ziggo speedtest vanaf een pc die met ethernet is aangesloten

 

(edit: mijn product is Internet Complete 350Mbps download 35Mbps upload)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De installatie ziet er goed uit en AOP + splitter zijn up-to-date, al is het niet 100% de gebruikelijke aansluitwijze (POA-01-B). De IP-configuratie op de Mediabox Next is in orde.

 

Kun je ook een test doen met het modem direct op het AOP aangesloten? Hiervoor kun je de IEC/F-kabel tussen AOP en splitter gebruiken.

 

Als dat geen verbetering oplevert, kun je dan circa 10-15 minuten een continue traceroute naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 laten lopen via PingPlotter of WinMTR?

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bijlage de tests met en zonder splitter, en nog een speedtest zonder splitter. Weinig verschil volgens mij?

 

Als jij hier ook niks geks aan ziet dan zal dit wel het maximaal haalbare zijn en ben ik denk ik inderdaad gewoon verwend met 1gbps glasvezel... Zou je dan adviseren dat ik beter de internetsnelheid kan verlagen naar Start i.p.v. Complete, gezien ik sowieso geen 350 haal?

 

Misschien een laatste test om de modem uit bridge mode te halen, de splitter eruit en dan de WinMTR en speedtest doen?

 

bedankt voor je hulp zo ver in ieder geval.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Via ethernet zou je altijd 350+ Mbps moeten kunnen halen. Je kunt controleren of QoS is ingeschakeld op de USG en zo ja, deze uitschakelen. Verder kun je de snelheid nog testen via speedtest.net en speedtest.nl. Overigens ben ik wel benieuwd naar je ervaringen m.b.t. de stabiliteit van de internetverbinding met de aansluitwijze modem direct op AOP.

 

De test van WinMTR vertonen geen grote problemen, er is wel jitter zichtbaar na de USG.

 

Met router mode verwacht ik geen verbetering, in tegendeel: er ontstaat dan dubbele NAT (router achter router).

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik bedoelde eigenlijk om dan even zonder usg maar gewoon via het ziggo modem wifi op te starten , om zo uit te sluiten dat het aan de unifi config zou liggen.

 

Ik ga het voorlopig even zo proberen zonder splitter. later meer...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De USG uitsluiten is inderdaad ook een goede test, echter vermoed ik dat je deze ook al gebruikte met glasvezel? Heb je toen nog configuratie aangepast of simpelweg het modem 1:1 vervangen?

 

Zijn er handmatig DNS-servers ingesteld op de USG? Zo ja, welke?

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

ik heb in eerste instantie ipv6 aan gezet en pd 56, maar dat heb ik na jouw eerdere comment al weer uitgezet. Verder eigenlijk nog niks veranderd sinds glasvezel

 

dns en smart queue velden zijn leeg.

 

zit nog steeds op modem<>AOP zonder splitter. speedtest.nl rond hetzelfde (bijlage)

 

verbinding is gevoelsmatig nog steeds niet optimaal. als de boel eenmaal aan de gang is dan werkt het wel, maar na bijv. website intikken duurt soms lang voordat hij begint met laden. net als de previews op de tv. als het laden eenmaal begonnen is dan komt het wel, maar die eerste verbinding leggen lijkt lang te duren. en de snelheid blijft 60% van wat het zou moeten zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Gezien je in voormalig UPC-gebied woont, moet de IPv6 PD size op /57 ingesteld worden, al is door het uitschakelen van IPv6 al uitgesloten dat dit mogelijk het probleem was.

 

Het lijkt mij verstandig als een moderator (Ziggo-medewerker) een meerdaagse meting naar het modem opstart, zij komen binnen enkele dagen langs in de topics.

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Een meerdaagse meting lijkt me goed.

 

Het gevoel van onstabiele verbinding is onveranderd, en de max down van 200 mbit bevestigd dit. router gister nog maar weer eens opnieuw gestart.

 

Zojuist met Netflix weer last en daarom maar weer even het modem uitgelezen. Nu op de voorpagina (voor het eerst) Partial Bonding DS waarschuwing, en een aantal "MDD timeouts" in het logboek. Begin wel behoorlijk spijt te krijgen van mijn overstap naar kabel van glasvezel. met de laatste nooit enig probleem gehad. hier nu al 1,5 week ergernis van...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie meerdere signaalproblemen die eerder niet zichtbaar/aanwezig waren: instraling Digitenne en 5G met bijbehorende (te) lage MER-waarden en snel oplopende RS errors op betreffende kanalen in DS en te hoog zendvermogen + partial bonding US.

 

Is het modem nog steeds direct op het AOP aangesloten of inmiddels weer via de splitter?

jantjebeton
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

goedemorgen,

 

wij hebben geen digitenne, het enige dat ik kan bedenken is de buren die net terug zijn van vakantie? 

 

tijdens de test "direct op de AOP" vorige week kwam geen verbetering naar voren dus het modem zit weer op de splitter (anders hebben we geen TV)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het betreft het signaal vanaf de zendmast.

 

De instraling wordt vermoedelijk door verouderd en/of onvoldoende afgeschermd aansluitmateriaal in de binnenhuisinstallatie veroorzaakt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @jantjebeton en een warm welkom op de Community, 

Goed dat je hiermee d.m.v. dit topic aan de bel trekt! Zo te zien is  onze expert @tobiastheebe al druk met jou aan het analyseren geslagen. Kijken naar het signaal lijkt het er inderdaad op dat er ruis van buitenaf stoort op het signaal met storing op de diensten tot gevolg. Het is belangrijk om eerst een eventuele oorzaak in de binnenhuisintallatie uit te sluiten. Om dit uit te sluiten kan ik kosteloos een nieuwe splitter (POA1-1B) en coaxkabel voor het modem toesturen. Wil je dat ik dit voor je regel?

 

Uitgelicht topic