Goedemiddag,
Ik heb sinds afgelopen weekend een nieuwe PC. Echter als ik deze aansluit met draad op het netwerk, heb ik geen internet. Als ik diezelfde kabel in mijn laptop of mijn oude PC steek, geen probleem. Om het toch uit te sluiten dat het aan de kabel lag, heb ik een nieuwe kabel gekocht en getest met hetzelfde resultaat.
Om uit te sluiten dat het aan de PC lag, heb ik deze meegenomen naar mijn ouders en daar met de kabel verbinding gemaakt (ook Ziggo). Daar werkte de nieuwe PC als een zonnetje.
Thuisgekomen voor de zekerheid de Arris Modem gereset maar dat mocht ook niet baten.
Gebeld met de klantenservice, maar na te hebben gemeten zou het volgens hen moeten werken.
Wat kan ik nog doen of waar kan het aan liggen?
Groet,
Jeroen
Opgelost! Ga naar oplossing.
Op aanraden van een kennis heb ik handmatig een ander IP adres toegevoegd.
Dat lijkt de oplossing te zijn.
zowel via het configuratiescherm als in de netwerk instellingen beide op handmatig gezet.
Als ik hem op automatisch instel dan doet het het niet meer.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Windows Netwerk Probleemoplosser draaien?
Het probleem kan niet met Probleemoplossing worden vastgesteld. Had ik ook al eerder geprobeerd.
Kun je het commando ipconfig /all uitvoeren in de Opdrachtprompt en de uitvoer hiervan plaatsen?
bij deze
De IP-configuratie ziet er goed uit. Enige opvallende is dat de modemrouter nog gebruik maakt van IPv4 Only, maar dat was gebruikelijk voor voormalig UPC-gebied en komt nog regelmatig voor. Kun je de webinterface van het modem (192.168.178.1) bereiken? Maak je toevallig gebruik van een MAC-filter op de modemrouter?
Eventueel kun je ook controleren welk resultaat onderstaande commando's geven:
En ja, het lukt me ook op in te loggen via de kabel op de nieuwe PC.
Pijl is mijn nieuwe PC
Internettoegang is wel beschikbaar, maar verkeer naar WAN vertoont packet loss, wat traagheid veroorzaakt.
Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Kun je tevens de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
PC is direct aangesloten met een 10m kabel via 2de poort. Platte kabel is de nieuwe kabel. Blauw was de oude.
Hoop dat je een beetje wijs kan worden uit het format.
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 -3 38 256 qam 3
2 602000000 -2.4 38 256 qam 1
3 610000000 -2.5 38 256 qam 2
4 626000000 -3 38 256 qam 4
5 634000000 -3 38 256 qam 5
6 642000000 -3 38 256 qam 6
7 650000000 -3 38 256 qam 7
8 658000000 -2.9 38 256 qam 8
9 666000000 -2.4 38 256 qam 9
10 674000000 -2.4 38 256 qam 10
11 682000000 -2.7 38 256 qam 11
12 690000000 -2.9 38 256 qam 12
13 698000000 -2.5 38 256 qam 13
14 706000000 -2.5 38 256 qam 14
15 714000000 -2.7 38 256 qam 15
16 722000000 -2.7 38 256 qam 16
17 730000000 -2.5 38 256 qam 17
18 738000000 -2.7 38 256 qam 18
19 746000000 -3.2 38 256 qam 19
20 754000000 -2.9 38 256 qam 20
21 762000000 -2.2 38 256 qam 21
22 770000000 -2.5 38 256 qam 22
23 778000000 -3 37 256 qam 23
24 786000000 -2.9 37 256 qam 24
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.6 11 44
2 Locked 38.9 5 33
3 Locked 38.9 22 50
4 Locked 38.9 28 33
5 Locked 38.6 7 42
6 Locked 38.6 19 40
7 Locked 38.9 11 46
8 Locked 38.9 9 103
9 Locked 38.9 9 36
10 Locked 38.9 13 39
11 Locked 38.9 17 45
12 Locked 38.6 14 48
13 Locked 38.6 13 33
14 Locked 38.9 16 44
15 Locked 38.6 21 44
16 Locked 38.9 10 40
17 Locked 38.9 13 44
18 Locked 38.6 11 54
19 Locked 38.6 5 38
20 Locked 38.9 5 43
21 Locked 38.6 10 40
22 Locked 38.6 8 149
23 Locked 38.6 143654 144
24 Locked 36.6 121926 43
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58799954 48 5120 64 qam 1
2 38400000 48 5120 64 qam 4
3 45200000 48 5120 64 qam 3
4 52000000 48 5120 64 qam 2
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
Netwerk Historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
26/06/2023 17:41:1 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/06/2023 17:40:48 Let op! LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/06/2023 17:27:42 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:25 Fout Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/06/2023 03:21:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/06/2023 17:32:47 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/06/2023 17:32:46 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/06/2023 17:22:25 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/06/2023 12:07:49 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a6:02:6b;CMTS-MAC=34:f8:e7:58:c0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
het aop is erg verouderd en aan vervanging toe, een monteur kan dit kosteloos komen doen. waarom de pc geen netwerkverbinding kan maken weet ik helaas ook niet..
Zowel het AOP (VQ601R) als de splitter (VQ1002) zijn verouderd.
Van geen netwerk- en/of internettoegang op de PC is geen sprake. De oorzaak lijkt bij het modem te liggen, gezien de downstream CER (ruis) en sporadisch kanaaluitval (RCS partial service) vertoont. Ook de Rx en Tx power zij niet optimaal. Eventueel kan nog getest worden of het modem direct op het AOP aansluiten verbetering oplevert.
"Ik heb sinds afgelopen weekend een nieuwe PC. Echter als ik deze aansluit met draad op het netwerk, heb ik geen internet. Als ik diezelfde kabel in mijn laptop of mijn oude PC steek, geen probleem."
heeft dan toch niks met de signaalkwaliteit te maken die het modem binnenkrijgt of mis ik iets? Alle apparaten werken, behalve de PC
@Gio2903 Ik sluit niet uit dat iets met de PC zelf speelt, aan de andere kant is de kans vrij groot dat de ruis op het signaal ook stabiliteitsproblemen veroorzaakt op andere apparaten. De packet loss lijkt alleen van PC naar WAN/internet op treden, niet binnen het LAN.
Behalve dat ik regelmatig PacketLoss ondervind is mijn internet vrij stabiel. Vrijwel nooit uitval.
Ik blijf het vreemd vinden dat de PC bij mijn ouders thuis geen problemen heeft en hier wel.
En ook dat de laptop/oude PC het beide goed doen met dezelfde kabel.
Wat zou volgens jullie mijn volgende stap moeten zijn? AOP en splitter laten vervangen en dan verder kijken?
Je kunt nog testen of het modem direct op het AOP aansluiten c.q. de splitter omzeilen verbetering oplevert.
Eventuele antivirus/firewall-software van een derde partij (buiten Windows om) kan ook problemen veroorzaken.
Op aanraden van een kennis heb ik handmatig een ander IP adres toegevoegd.
Dat lijkt de oplossing te zijn.
zowel via het configuratiescherm als in de netwerk instellingen beide op handmatig gezet.
Als ik hem op automatisch instel dan doet het het niet meer.
Ook met het automatisch c.q. via DHCP toegewezen IP-adres 192.168.178.170 was netwerk- en internettoegang mogelijk, zij het gebrekkig. Een statisch IP-adres is geen oplossing voor packet loss die alleen naar WAN/internet optreedt, alleen een mogelijke workaround voor als met de instellingen automatisch/DHCP in het geheel geen netwerk- en internettoegang via IPv4 mogelijk is.
Ik zie dat je ook de DNS-servers handmatig hebt ingesteld. Ik vermoed een probleem met een antivirus/firewall-applicatie op de PC.
Heb je toevallig Norton op die pc?
Zo ja verwijder die of schakel die (Norton firewall) eens uit.
Nee, er zit geen Norton op.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.