caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Nieuwe Fritz!box routers

AVM heeft nieuwe Fritz!box routers aangekondigd, vooralsnog alleen voor de glasvezel en draadloos 5G, maar het biedt vermoedelijk een inkijkje in wat hun DOCSIS 4.0 routers zullen gaan bieden.

 

De 5690 XGS biedt een 10 Gb XGS-Pon aansluiting voor glasvezel, maar ook een 10 Gb ethernet aansluiting voor het LAN. Daarnaast worden WiFi 6E en WiFi 7 ondersteund.

 

Verder worden Zigbee en Standard Matter ondersteund voor het aansturen van allerlei WiFi gebaseerde apparaten, zoals verlichting etc. Dit is dan naast de DECT ULE aansturing die ze ook hebben.

 

Er is ook een 5690 Pro, en die heeft DSL en een glasvezel aansluiting voor de oudere A-Pon en G-Pon standaards.

 

De 6850 5G is een nieuwere uitvoering van de 6850, die voor 4G geschikt is. Als je dus afhankelijk bent van draadloze internet communicatie, dan kan die router interessant zijn.

 

Naar ik begrepen heb worden er bij CableLabs al tests uitgevoerd met DOCSIS 4.0 chipsets en wellicht zelfs complete modems. Een DOCSIS 4.0 Fritz!box zal er dus wel komen, misschien zelfs twee, want er zijn twee totaal verschillende versies DOCSIS 4.0, en de vraag die gesteld werd, is of die met dezelfde chipset gebruikt kunnen worden.

 

Als we naar de hardware specificaties van de glasvezel routers kijken, dan denk ik de DOCSIS 4.0 routers op dezelfde manier zullen zijn uitgerust.

 

 

46 Reacties 46
Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@caesar 

 

Mooi, maar Ziggo zit voorlopig nog op DOCSIS 3.1.

 

En 10Gb voor een thuisnetwerk is voorlopig overkill.

 

Ik zou liever zien dat de fabrikanten en ISP's zich zouden richten op energiezuinig en meer eenvoudig te gebruiken features voor de liefhebbers (i.p.v. deze uit te zetten; geen feature = geen support nodig = minder kosten = meer winst = ontevreden klant = minder abo's = minder omzet = verhoging van de prijzen = minder abo's = etc.).

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

DOCSIS modem/routers zijn altijd downwards compatible met een vorige versie DOCSIS, dus een DOCSIS 4.0 router kan overweg met DOCSIS 3.1. Hoe dat zit met DOCSIS 3.0 weet ik niet, dat is essentieel anders als DOCSIS 3.1. De vraag is dus wanneer Ziggo DOCSIS 3.0 helemaal heeft vervangen, Ziggo kennende zullen ze dat zo lang mogelijk uitstellen (= geen geld uitgeven aan nieuwe routers).

 

ISP's zoals Ziggo willen alleen maar de domste routers inzetten bij hun klanten. Dan kunnen ze ook de simpelste helpdesk medewerkers inzetten, dei nauwelijks opgeleid hoeven te worden. Lekker goedkoop.

 

Freedom Internet (de feitelijke opvolger van XS4ALL dat door de KPN in de vernieling geholpen is) hanteert een andere filosofie. Zij geven de klanten Fritz!box routers, en hebben een deskundige helpdesk.

 

Je hebt nu overal vrije modem/router keuze, dus je kunt zelf een router kiezen die je het beste uitkomt.

 

10Gb is wellicht overkill, maar wat maakt het uit.

 

Dit soort apparatuur verbruikt steeds minder stroom, de chips moeten zo koel mogelijk blijven.

SanderAVM

Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 16Likes

Daarnaast hebben vorige week ook de FRITZ!Box 6670 Cable aangekondigd, als broertje van de FRITZ!Box 6660 Cable. zie hier

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Toch wel erg jammer dat Ziggo weigert over te stappen op FTTH 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@SanderAVM 

Ik neem aan dat de 6790 zal volgen ?  En dan de 6860 en 6890 als DOCSIS 4.0 routers ? (ik bedenk het waar je bij zit 😊 )

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@wewanl 

Dat gaan ze niet doen, daar zijn ze veel te laat mee. Ze zijn er toe veroordeeld de coax zo lang mogelijk uit te melken, en dat gaat steeds moeilijker worden. Iedereen krijgt een glasaansluiting binnen de deur. De glasleveranciers kunnen nu al snelheden tot 8 en 10 Gb/s leveren. Heb je dat constant nodig? Nee, natuurlijk niet. Maar het is heel prettig als je grote bestanden heel snel binnen kunt krijgen, in plaats van er minuten op te moeten wachten. Ziggo kan dat soort download snelheden nog in geen jaren bieden, en over de upload snelheid zullen we het maar helemaal niet hebben. Ziggo is ook al bezig op IPTV over te gaan, dus straks heb je de keuze uit twee IP leveranciers, één over glasvezel, en de ander over coax. Waarom zou je dan voor coax kiezen ?

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@caesar we hebben bij Ziggo toch EuroDocsis 3.0 geen Docsis 3.0, dat ben ik in ieder geval in andere topics tegen gekomen.

 

Ter herhaling en wewanl weet dit vast wel, in de paar projecten waar Ziggo wel met glasvezel naar binnen gaat wordt ook gewoon Docsis internet en DVB-C geleverd. De signaal drager heeft weinig tot niks met het type signaal te maken.  Dus waarom zou je daar (in de zalmhaventoren) voor Ziggo met Docsis en een lage upload via glasvezel kiezen? De kosten om alle woningen te gaan veranderen van coax naar glasvezel zijn veel te hoog en dat zal een project van 5 tot 10 jaar worden. In nieuwbouw bij meer dan 100 woningen is het logisch dat Ziggo wel sneller voor glasvezel kiest, toch is hier een nieuwbouw wijk van ruim 3.000 woningen voorzien van coax. En de volgende fase ook ongeveer 1.000 woningen verwacht ik eerlijk gezegd ook gewoon coax.

 

Dat nu al aankunnen bieden van meer dan 8 Gb via glasvezel is nog redelijk beperkt alleen nog bij dat 'handjevol' klanten via het Deltafiber netwerk zover ik het volg.

pvdh14

Level 6
  • 123Posts
  • 3Oplossingen
  • 49Likes

De beeldkwaliteit van tv is nog steeds 12mbps of lager (of gecomprimeerd) en streaming dienst wellicht soms het dubbele. Dus voorlopig is een 100mbps voor mij echt voldoende. 
Een goedkopere prijs voor het abonnement heb ik liever dan zulke hoge snelheden.

Cool1946

Level 12
  • 651Posts
  • 16Oplossingen
  • 301Likes

Beste @caesar 

-------------Maar het is heel prettig als je grote bestanden heel snel binnen kunt krijgen, in plaats van er minuten op te moeten wachten.---------

Toen ik dit las schoot ik even in de lach, en dacht terug aan de jaren negentig. 's Avonds de download inzetten en de volgende morgen kijken of het gelukt was. Altijd spannend maar ook lange wachttijden. 

Met de huidige download tijden voel ik mij nog steeds verwend.  

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Garihd 

Vanaf DOCSIS 3.1 bestaat er geen verschil meer tussen de Amerikaanse en Europese versie van DOCSIS. Het verschil kwam voort uit het feit dat analoge TV kanalen in Europa breder waren dan in Amerika, en één DOCSIS 3.0 kanaal is net zo breed als een analoog TV kanaal. Dat hele principe is losgelaten. DOCSIS 4.0 is weer opgebouwd op DOCSIS 3.1.

 

DVB-C is eigenlijk dood. Ziggo is nu bezig de Next mini uit te rollen, en dat is een pure IP settopbox. Ziggo heeft inderdaad glasvezelaansluitingen, maar daar moet dan bij mijn weten weer een coax-converter achter gezet worden. Niet echt wat je wilt of zoekt. Natuurlijk blijft Ziggo coax uitrollen, ze kunnen niet anders.

 

Er is bij mijn weten al een provider die 10 Gb/s over glas aanbiedt, en KPN heeft ook al multi-gigabit aansluitingen aangekondigd. Er is ook al een Fritz!box router voor 10 Gb/s.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@Cool1946  schreef:

Beste @caesar 

-------------Maar het is heel prettig als je grote bestanden heel snel binnen kunt krijgen, in plaats van er minuten op te moeten wachten.---------

Toen ik dit las schoot ik even in de lach, en dacht terug aan de jaren negentig. 's Avonds de download inzetten en de volgende morgen kijken of het gelukt was. Altijd spannend maar ook lange wachttijden. 

Met de huidige download tijden voel ik mij nog steeds verwend.  


Ik moest ook grijnzen want voor dat wachten nemen velen een onnodige Gigabit abonnement af, dat moet iedereen zelf weten uiteraard. En uiteindelijk raak je aan die snelheden ook gewend en gaat dat zelfs als ' traag' aanvoelen. En comsumenten apparatuur is er niet eens voor die snelheden, er is net mondjesmaat 2,5 gb apparatuur.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Cool1946 

Die tijden kan ik mij ook goed herinneren. Dan was er een nieuwe versie van Netscape uitgekomen, en dan startte je de download op als je naar bed ging. Altijd weer spannend de volgende ochtend of het gelukt was.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@caesar  schreef:

@Garihd 

Vanaf DOCSIS 3.1 bestaat er geen verschil meer tussen de Amerikaanse en Europese versie van DOCSIS. Het verschil kwam voort uit het feit dat analoge TV kanalen in Europa breder waren dan in Amerika, en één DOCSIS 3.0 kanaal is net zo breed als een analoog TV kanaal. Dat hele principe is losgelaten. DOCSIS 4.0 is weer opgebouwd op DOCSIS 3.1.

 

DVB-C is eigenlijk dood. Ziggo is nu bezig de Next mini uit te rollen, en dat is een pure IP settopbox. Ziggo heeft inderdaad glasvezelaansluitingen, maar daar moet dan bij mijn weten weer een coax-converter achter gezet worden. Niet echt wat je wilt of zoekt. Natuurlijk blijft Ziggo coax uitrollen, ze kunnen niet anders.

 

Er is bij mijn weten al een provider die 10 Gb/s over glas aanbiedt, en KPN heeft ook al multi-gigabit aansluitingen aangekondigd. Er is ook al een Fritz!box router voor 10 Gb/s.


We weten allebei dat DVB-C nog niet dood is, hoelang het nog blijft bestaan is een ander verhaal.

En inderdaad krijg je op die adressen een rfog converter.

 

Ziggo kan wel anders maar ik deel de mening dat het nu te laat is, of er moet een goede investeerder komen die hier heil in ziet. Ik zie Liberty Global nog eerder Ziggo verkopen aan de hoogste bieder dan dat alle huisaa sluitingen worden verglaasd.

 

Zoals ik al schreef bied alleen Delta fiber vanaf  8 Gb aan en hun dekkings gebied waar dit is af te nemen is vrij klein te noemen. In een naburig dorp is bij Delta maximaal 2 Gb af te nemen. Tussen aankondigen door KPN en daadwerkelijk leveren zal nog een paar jaar zitten.

 

 Dat Docsis 3.1 nu overal hetzelfde is weet ik. Daarom schreef ik bewust Eurodocsis 3.0 dat is wat Ziggo nog heeft.

 

On topic zoals je al stelt is het redelijk om aan te nemen dat een Docsis 4.0 kabelmodem router vergelijkbare specs op router gebied mee krijgt.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Garihd 

DVB-C is op sterven na dood. Ziggo is bezig afscheid te nemen van DVB-C, dat is duidelijk. In Amerika zijn de Amerikaanse Ziggo's druk bezig hun tegenhanger van DVB-C actief af te schaffen.

 

Deltakabel levert inderdaad al 8 Gb/s, maar ik las dat een andere kleine provider al 10 Gb/s aanbiedt. Het zou mij niet verbazen als het alleen maar instellingen zijn op de apparatuur, zeker bij XGS-PON, om snelheden tot 10 Gb/s mogelijk te maken. Er hoeft dus in veel gevallen geen nieuwe apparatuur geplaatst te worden. Dus kan de KPN vrij snel hogere snelheden gaan leveren.

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@pvdh14  De stream voor je tv abonnement (IPTV) gaat niet van de snelheid van je internet abonnement af.

Voor IPTV wordt een aparte stream, buiten je internet abbo opgezet, die kan nu maximaal 64 Mbit zijn, er is in ieder geval 64 Mbit voor IPTV beschikbaar.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Boris de Kat dat is niet wat @pvdh14 bedoelde.

De compressie en dergelijke wat Ziggo toepast wordt bedoeld.

En als men een IP stream via wifi kijkt gaat dat toch echt van je totale interne bandbreedte af. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zie hier

MR_CHIP_0-1691335388137.png

 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@RoWi.  Wat jij zegt klopt niet, heb het net nog getest, even mijn Next mini op wifi gezet en dan haal ik bij een speedtest 413 Mbit, met een 400 Mbit abbo.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat ik schrijf klopt wel. Op de verbinding met de buitenwereld gaat die service flow op dat zal deels de reden zijn dat men maar 3 Mini's mag hebben. Ik heb het over de interne bandbreedte. Maar nogmaals pvdh14 bedoeld juist dat abonnementen met hogere bandbreedtes voor TV en streamingdiensten nog lang niet nodig zijn.

Uitgelicht topic