Ik ben denk ik al meer dan 10 jaar klant bij Ziggo en over het algemeen nooit echte problemen gehad, en de problemen (hangend modem ofzo) die ik had als techneut altijd zelf kunnen oplossen, altijd wat huiverig voor verandering van pakket vanwege alle potentiele problemen die je dan kunt gaan krijgen maar met de recente prijsstijgingen toch de knoop doorgehakt en mijn abo (via de verborgen maar op tweakers.net gepubliceerde link) omgezet naar Internet Only Basic. Helaas MOEST ik over naar een nieuw modem (want mijn Technicolor TC 7200 was 'te oud') dit bleek de ConnectBox (Compal) te zijn.
Hier nog een korte (?) voorgeschiedenis, de dag voor het in gebruik nemen van de ConnectBox: Ik had mijn oude Technicolor modem in Bridge stand staan en daarachter een Synology RT2600ac router. Op de dag dat mijn omzetting in zou gaan had ik nog geen ConnectBox ontvangen en gebruikte ik nog de Technicolor/Synology combinatie maar bleek geen internet meer te hebben, tijdens het contact met de helpdesk kwam naar voren dat dit niet had moeten gebeuren, nieuwe abo zou pas ingaan als het nieuwe modem gearriveerd en aangesloten zou zijn, maar er scheen toch iets aan de kant van Ziggo in het systeem gewijzigd te zijn, dat zou weer goed gezet zijn en een uit/aan cycle zou het probleem moeten verhelpen. Dat bleek niet zo te zijn. In het volgende helpdesk gesprek werd mij gevraagd het Technicolor modem terug te zetten naar fabriekstoestand (factory reset) dat zou dan moeten werken, gedaan, ook dat werkte niet, weer uit/aan, werkte nog niet. Weer helpdesk gebeld, aantal verschillende mensen aan de lijn gehad, uiteindelijk kon niemand het probleem verhelpen, dan maar wachten op het nieuwe modem was het devies, opeens tijdens dat laatste gesprek kwam internet weer terug. Alles werkte weer Technicolor stond echter weer in router stand, maar het werkte wel. Wel bijna een dag geen internet, en noodgedwongen een vrije dag moeten nemen.
De volgende dag kwam de ConnectBox: meteen aangesloten (nog op de oude AOP: oude splitter met de oude coax) dat leek te werken, speedtest gaf aan ~50mb/s download en ~10mb/s upload mooie waarden. Ik kon op het modem komen via Firefox en Chrome, daar heb ik WiFi uitgezet omdat ik die van de Synology router gebruik. Het thuiswerken via een VPN verbinding ging ook goed. Echter s'avond kwam ik erachter dat het download van bv een torrent of newsserver file niet goed ging, download snelheden tot 100Kb/s ipv enkele Mb/s, de snelheden fluctueren ook erg. Ook websites openen leeks steeds trager te gaan gedurende afgelopen dagen, bijna terug naar de tijd van inbel modems op een gegeven moment. Files downloaden via HTTP faalt regelmatig. Disney+ is trager en de films haperen af en toe (vroeger nooit problemen). WhatsApp video bellen op mijn mobiel via de WiFi hapert constant. De Mijn Ziggo app op mijn mobiel kan ook niet meer inloggen (geeft steeds een oeps melding, verbinden zal wel niet goed gaan). Ook kan ik nu niet meer in het management deel van het modem komen (via een UTP verbinding), via Firefox al eerder niet meer, maar nu Chrome ook niet meer.
In de hoop dit op te lossen had ik al afgelopen donderdag avond een verzoek tot omzetten naar Bridge stand via het formulier aangevraagd (incident 220519-005771 mocht er iemand van Ziggo meelezen). Daar is niets mee gedaan lijkt het, op een reply email op de bevestings email van dat formulier krijg ik geen repons. Via de Mijn Ziggo app ook message via de chat verstuurd (voordat het niet meer lukte om in te loggen), geen respons. Ook heb ik de bij de ConnectBox geleverde splitter (POA-01-B) en coax (met rode en groene geringde kanten) in gebruik genomen en daarna de ConnectBox weer aangezet. Dat ging ook niet helemaal lekker: de verbinding bleek steeds weg te vallen (en ConnectBox leek aantal keren te rebooten) na wat uit/aan cycles uiteindelijk gevolgd door een factory reset (en een uit/aan cycle) lijkt het nu enigszins te werken, maar alles is nog steeds traag/hapert of doet het soms helemaal niet. Net tijdens het typen nog een nieuwe speedtest gedaan: ping 381ms download ~27Mb/s upload ~20Mb/s dus dat zijn wel heel verkeerde waarden, niets anders is bezig.
Kortom kommer-en-kwel. En na het doorspitten van dit forum en andere bronnen ben ik blijkbaar niet de enige met de ConnectBox (Puma 6 chipset) problemen. Het geeft ook weinig hoop dat het goed komt (qua ConnectBox althans), ook in de Bridge stand als die ooit omschakeling ooit nog plaatsvind. Ik begrijp ook niet dat Ziggo zo'n product met al de bekende hardware problemen nog uitlevert.
Een stabiele internet verbinding is noodzakelijk voor mijn werk (ik ben developer, doe voor mijn werkgever ook deels linux adminstration, ook netwerk administratie en doe af en toe avond support). Tevens wil ik kunnen downloaden, streamen, gamen en kunnen internetten in de kwaliteit (Qos) zoals 'beloofd'.
Mocht er een Ziggo medewerker meelezen: ik zou ook graag het UBEE modem (wat diverse keren in dit forum gemeld wordt als oplossing) ontvangen. Ik gebruik de WiFi van mijn eigen router dus dat is geen probleem. Qua werk is het problematisch voor mij om lang zonder internet te zitten, het lijkt mij de snelste en efficientste oplossing (voor beide partijen) dan een heel traject met de helpdesk medewerkers die goed proberen te helpen maar ook maar moeten roeien met de riemen die ze hebben en monteurs die langs moeten komen. Ook kan ik geen signaal waarden om evt ruis te detecteren of aantal Pre en Post fouten aanleveren omdat ik niet eens meer op het modem kom. Mocht het te lang duren ben ik ook eventueel genoodzaakt over te stappen naar een andere provider.
Een andere oplossing zou zijn om een eigen cable modem te gebruiken, die mogelijkheid schijnt wettelijk verplicht te zijn, maar dit schijnt (technisch?) nog niet mogelijk te zijn op mijn adres?
Een lang verhaal en misschien ben ik te gefocust op het andere (UBEE) modem na al die andere (Puma 6 horror) verhalen op dit forum, mocht er een andere oplossing zijn dan hoor ik het graag. Bedankt voor alle eventuele suggesties en hulp alvast.
Met vriendelijke groet,
Arnoud